Guimarães Rosa is a perfect pearl: a letter to doctor Dominique Fernandez

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coiro Moraes, Ana Luiza
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3121
Resumo: A travel report, the book O ouro dos Trópicos: Passeios pelo Portugal e o Brasil Barrocos, by Dominique Fernandez, aims to be a literary critique too. Although the author thinks that Grande Sertão: Veredas, by Guimarães Rosa, is one of the best works of the Brazilian literature, he regrets, and tries to explain what he calls “an artificial ending”: the Brazilian novelist denies the homosexual nature of Riobaldoʼs love by revealing that his Diadorim was a woman. This essay, whose introduction assumes the form of a letter to that French author, bets on the idea that Riobaldoʼs trajectory is not based upon certainty. Notwithstanding any Cartesians inferences, Brazil is, in fact, baroque and Guimarães Rosaʼs narrative is a perfect pearl.
id PUC_RS-12_2a9d433edf34ed4cdecc0877fb17c523
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/3121
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Guimarães Rosa is a perfect pearl: a letter to doctor Dominique FernandezGuimarães Rosa é uma pérola perfeita: carta ao doutor Dominique FernandezNarrativeLiteratureCommunicationImaginaryNarrativaLiteraturaComunicaçãoImaginárioA travel report, the book O ouro dos Trópicos: Passeios pelo Portugal e o Brasil Barrocos, by Dominique Fernandez, aims to be a literary critique too. Although the author thinks that Grande Sertão: Veredas, by Guimarães Rosa, is one of the best works of the Brazilian literature, he regrets, and tries to explain what he calls “an artificial ending”: the Brazilian novelist denies the homosexual nature of Riobaldoʼs love by revealing that his Diadorim was a woman. This essay, whose introduction assumes the form of a letter to that French author, bets on the idea that Riobaldoʼs trajectory is not based upon certainty. Notwithstanding any Cartesians inferences, Brazil is, in fact, baroque and Guimarães Rosaʼs narrative is a perfect pearl.Relato de viagem, o livro O ouro dos Trópicos: Passeios pelo Portugal e o Brasil Barroco, de Dominique Fernandez, aventura-se também pelas searas da crítica literária. Embora considere Grande Sertão: Veredas, de Guimarães Rosa, a obra máxima da literatura brasileira, Fernandez lamenta e tenta interpretar o que chama de “desfecho artificial” do romancista brasileiro, que revela Diadorim como mulher, descaracterizando, assim, o cunho homossexual da paixão de Riobaldo. Este ensaio, cuja introdução toma a forma de uma carta ao autor francês, aposta na idéia de que a trajetória de Riobaldo não se funda em certezas. Para além das ilações cartesianas, de fato, o Brasil é barroco e a narrativa de Guimarães Rosa é uma pérola perfeita.Editora da PUCRS - ediPUCRS2008-04-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/312110.15448/1980-3729.2001.15.3121Revista FAMECOS; Vol. 8 No. 15 (2001); 63-73Revista FAMECOS; Vol. 8 Núm. 15 (2001); 63-73Revista FAMECOS; v. 8 n. 15 (2001); 63-731980-37291415-054910.15448/1980-3729.2001.15reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3121/2394Coiro Moraes, Ana Luizainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-05-31T04:11:59Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/3121Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-05-31T04:11:59Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Guimarães Rosa is a perfect pearl: a letter to doctor Dominique Fernandez
Guimarães Rosa é uma pérola perfeita: carta ao doutor Dominique Fernandez
title Guimarães Rosa is a perfect pearl: a letter to doctor Dominique Fernandez
spellingShingle Guimarães Rosa is a perfect pearl: a letter to doctor Dominique Fernandez
Coiro Moraes, Ana Luiza
Narrative
Literature
Communication
Imaginary
Narrativa
Literatura
Comunicação
Imaginário
title_short Guimarães Rosa is a perfect pearl: a letter to doctor Dominique Fernandez
title_full Guimarães Rosa is a perfect pearl: a letter to doctor Dominique Fernandez
title_fullStr Guimarães Rosa is a perfect pearl: a letter to doctor Dominique Fernandez
title_full_unstemmed Guimarães Rosa is a perfect pearl: a letter to doctor Dominique Fernandez
title_sort Guimarães Rosa is a perfect pearl: a letter to doctor Dominique Fernandez
author Coiro Moraes, Ana Luiza
author_facet Coiro Moraes, Ana Luiza
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coiro Moraes, Ana Luiza
dc.subject.por.fl_str_mv Narrative
Literature
Communication
Imaginary
Narrativa
Literatura
Comunicação
Imaginário
topic Narrative
Literature
Communication
Imaginary
Narrativa
Literatura
Comunicação
Imaginário
description A travel report, the book O ouro dos Trópicos: Passeios pelo Portugal e o Brasil Barrocos, by Dominique Fernandez, aims to be a literary critique too. Although the author thinks that Grande Sertão: Veredas, by Guimarães Rosa, is one of the best works of the Brazilian literature, he regrets, and tries to explain what he calls “an artificial ending”: the Brazilian novelist denies the homosexual nature of Riobaldoʼs love by revealing that his Diadorim was a woman. This essay, whose introduction assumes the form of a letter to that French author, bets on the idea that Riobaldoʼs trajectory is not based upon certainty. Notwithstanding any Cartesians inferences, Brazil is, in fact, baroque and Guimarães Rosaʼs narrative is a perfect pearl.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-04-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3121
10.15448/1980-3729.2001.15.3121
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3121
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2001.15.3121
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3121/2394
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 8 No. 15 (2001); 63-73
Revista FAMECOS; Vol. 8 Núm. 15 (2001); 63-73
Revista FAMECOS; v. 8 n. 15 (2001); 63-73
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2001.15
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128657731518464