From the pensive spectator to pensive image: photo and essay-film

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Almeida, Rafael
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25025
Resumo: This article aims to reflect on the possible consequences and/or effects by the use of still photography, as composite material, in the making of a essay-film. I assume that the picture’s presence in movie screen is capable of generating a suspension effect on the pace of the film. By this time freezing is possible that the spectator unfasten, at least in part, the narrative flow and allow yourself to think in cinema. For this perspective, we intend to conduct a filmic analysis of the short film The party and the barking (Leonardo Mouramateus, 2015), to finally propose that the use of the still image in the essay-film, in particular, in addition to strengthening the convocation a “pensive spectator” is able to generate a “pensive image”.
id PUC_RS-12_3a6f7ef6380b2871cf969df03712ce93
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/25025
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling From the pensive spectator to pensive image: photo and essay-filmDel espectador pensante a la imagen pensante: fotografía y filme-ensayoDo espectador pensativo à imagem pensativa: fotografia e filme-ensaioEssay-filmPhotographyThe party and the barking (film)Essay-filmFilme-ensayofotografíaLa fiesta y los perros (filme)CineFilme-ensaiofotografiaA festa e os cães (filme)CinemaThis article aims to reflect on the possible consequences and/or effects by the use of still photography, as composite material, in the making of a essay-film. I assume that the picture’s presence in movie screen is capable of generating a suspension effect on the pace of the film. By this time freezing is possible that the spectator unfasten, at least in part, the narrative flow and allow yourself to think in cinema. For this perspective, we intend to conduct a filmic analysis of the short film The party and the barking (Leonardo Mouramateus, 2015), to finally propose that the use of the still image in the essay-film, in particular, in addition to strengthening the convocation a “pensive spectator” is able to generate a “pensive image”.El presente artículo pretende reflexionar sobre los posibles desdoblamientos y/o efectos generados por el uso de la fotografía fija, como material de composición, en la realización de una filme-ensayo. Partimos del presupuesto de que la presencia de la foto en la pantalla de cine es capaz de generar un efecto de suspensión en el ritmo del filme. Por medio de ese congelamiento temporal es posible que el espectador se libre, al menos en parte, del flujo narrativo y se permita pensar en el cine. Con esta perspectiva, pretendemos realizar un análisis fílmico del cortometraje La fiesta y los perros (Leonardo Mouramateus, 2015), para, finalmente, proponer que el uso de la imagen fija en la filme-ensayo, en particular, más allá de reforzar la invitación a un “espectador pensativo”, es capaz de generar una “imagen pensativa”.O presente artigo pretende refletir sobre os possíveis desdobramentos e/ou efeitos gerados pelo uso da fotografia fixa, enquanto material de composição, na feitura de um filme-ensaio. Partimos do pressuposto que a presença da foto na tela de cinema é capaz de gerar um efeito de suspensão no ritmo do filme. Por meio desse congelamento temporal é possível que o espectador se desvencilhe, ao menos em parte, do fluxo narrativo e se permita pensar no cinema. Por tal perspectiva, pretendemos realizar uma análise fílmica do curta-metragem A festa e os cães (Leonardo Mouramateus, 2015), para, enfim, propor que o uso da imagem fixa no filme-ensaio, em particular, para além de reforçar a convocação deu um “espectador pensativo”, é capaz de gerar uma “imagem pensativa”.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2502510.15448/1980-3729.2017.2.25025Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 2 (2017); ID25025Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 2 (2017); ID25025Revista FAMECOS; v. 24 n. 2 (2017); ID250251980-37291415-054910.15448/1980-3729.2017.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25025/15210Copyright (c) 2017 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Almeida, Rafael2017-06-10T02:10:20Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/25025Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-06-10T02:10:20Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv From the pensive spectator to pensive image: photo and essay-film
Del espectador pensante a la imagen pensante: fotografía y filme-ensayo
Do espectador pensativo à imagem pensativa: fotografia e filme-ensaio
title From the pensive spectator to pensive image: photo and essay-film
spellingShingle From the pensive spectator to pensive image: photo and essay-film
de Almeida, Rafael
Essay-film
Photography
The party and the barking (film)
Essay-film
Filme-ensayo
fotografía
La fiesta y los perros (filme)
Cine
Filme-ensaio
fotografia
A festa e os cães (filme)
Cinema
title_short From the pensive spectator to pensive image: photo and essay-film
title_full From the pensive spectator to pensive image: photo and essay-film
title_fullStr From the pensive spectator to pensive image: photo and essay-film
title_full_unstemmed From the pensive spectator to pensive image: photo and essay-film
title_sort From the pensive spectator to pensive image: photo and essay-film
author de Almeida, Rafael
author_facet de Almeida, Rafael
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Almeida, Rafael
dc.subject.por.fl_str_mv Essay-film
Photography
The party and the barking (film)
Essay-film
Filme-ensayo
fotografía
La fiesta y los perros (filme)
Cine
Filme-ensaio
fotografia
A festa e os cães (filme)
Cinema
topic Essay-film
Photography
The party and the barking (film)
Essay-film
Filme-ensayo
fotografía
La fiesta y los perros (filme)
Cine
Filme-ensaio
fotografia
A festa e os cães (filme)
Cinema
description This article aims to reflect on the possible consequences and/or effects by the use of still photography, as composite material, in the making of a essay-film. I assume that the picture’s presence in movie screen is capable of generating a suspension effect on the pace of the film. By this time freezing is possible that the spectator unfasten, at least in part, the narrative flow and allow yourself to think in cinema. For this perspective, we intend to conduct a filmic analysis of the short film The party and the barking (Leonardo Mouramateus, 2015), to finally propose that the use of the still image in the essay-film, in particular, in addition to strengthening the convocation a “pensive spectator” is able to generate a “pensive image”.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-03-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25025
10.15448/1980-3729.2017.2.25025
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25025
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2017.2.25025
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25025/15210
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 2 (2017); ID25025
Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 2 (2017); ID25025
Revista FAMECOS; v. 24 n. 2 (2017); ID25025
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2017.2
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128663178870784