From the pensive spectator to pensive image: photo and essay-film
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25025 |
Resumo: | This article aims to reflect on the possible consequences and/or effects by the use of still photography, as composite material, in the making of a essay-film. I assume that the picture’s presence in movie screen is capable of generating a suspension effect on the pace of the film. By this time freezing is possible that the spectator unfasten, at least in part, the narrative flow and allow yourself to think in cinema. For this perspective, we intend to conduct a filmic analysis of the short film The party and the barking (Leonardo Mouramateus, 2015), to finally propose that the use of the still image in the essay-film, in particular, in addition to strengthening the convocation a “pensive spectator” is able to generate a “pensive image”. |
id |
PUC_RS-12_3a6f7ef6380b2871cf969df03712ce93 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/25025 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
From the pensive spectator to pensive image: photo and essay-filmDel espectador pensante a la imagen pensante: fotografía y filme-ensayoDo espectador pensativo à imagem pensativa: fotografia e filme-ensaioEssay-filmPhotographyThe party and the barking (film)Essay-filmFilme-ensayofotografíaLa fiesta y los perros (filme)CineFilme-ensaiofotografiaA festa e os cães (filme)CinemaThis article aims to reflect on the possible consequences and/or effects by the use of still photography, as composite material, in the making of a essay-film. I assume that the picture’s presence in movie screen is capable of generating a suspension effect on the pace of the film. By this time freezing is possible that the spectator unfasten, at least in part, the narrative flow and allow yourself to think in cinema. For this perspective, we intend to conduct a filmic analysis of the short film The party and the barking (Leonardo Mouramateus, 2015), to finally propose that the use of the still image in the essay-film, in particular, in addition to strengthening the convocation a “pensive spectator” is able to generate a “pensive image”.El presente artículo pretende reflexionar sobre los posibles desdoblamientos y/o efectos generados por el uso de la fotografía fija, como material de composición, en la realización de una filme-ensayo. Partimos del presupuesto de que la presencia de la foto en la pantalla de cine es capaz de generar un efecto de suspensión en el ritmo del filme. Por medio de ese congelamiento temporal es posible que el espectador se libre, al menos en parte, del flujo narrativo y se permita pensar en el cine. Con esta perspectiva, pretendemos realizar un análisis fílmico del cortometraje La fiesta y los perros (Leonardo Mouramateus, 2015), para, finalmente, proponer que el uso de la imagen fija en la filme-ensayo, en particular, más allá de reforzar la invitación a un “espectador pensativo”, es capaz de generar una “imagen pensativa”.O presente artigo pretende refletir sobre os possíveis desdobramentos e/ou efeitos gerados pelo uso da fotografia fixa, enquanto material de composição, na feitura de um filme-ensaio. Partimos do pressuposto que a presença da foto na tela de cinema é capaz de gerar um efeito de suspensão no ritmo do filme. Por meio desse congelamento temporal é possível que o espectador se desvencilhe, ao menos em parte, do fluxo narrativo e se permita pensar no cinema. Por tal perspectiva, pretendemos realizar uma análise fílmica do curta-metragem A festa e os cães (Leonardo Mouramateus, 2015), para, enfim, propor que o uso da imagem fixa no filme-ensaio, em particular, para além de reforçar a convocação deu um “espectador pensativo”, é capaz de gerar uma “imagem pensativa”.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2502510.15448/1980-3729.2017.2.25025Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 2 (2017); ID25025Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 2 (2017); ID25025Revista FAMECOS; v. 24 n. 2 (2017); ID250251980-37291415-054910.15448/1980-3729.2017.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25025/15210Copyright (c) 2017 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Almeida, Rafael2017-06-10T02:10:20Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/25025Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-06-10T02:10:20Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
From the pensive spectator to pensive image: photo and essay-film Del espectador pensante a la imagen pensante: fotografía y filme-ensayo Do espectador pensativo à imagem pensativa: fotografia e filme-ensaio |
title |
From the pensive spectator to pensive image: photo and essay-film |
spellingShingle |
From the pensive spectator to pensive image: photo and essay-film de Almeida, Rafael Essay-film Photography The party and the barking (film) Essay-film Filme-ensayo fotografía La fiesta y los perros (filme) Cine Filme-ensaio fotografia A festa e os cães (filme) Cinema |
title_short |
From the pensive spectator to pensive image: photo and essay-film |
title_full |
From the pensive spectator to pensive image: photo and essay-film |
title_fullStr |
From the pensive spectator to pensive image: photo and essay-film |
title_full_unstemmed |
From the pensive spectator to pensive image: photo and essay-film |
title_sort |
From the pensive spectator to pensive image: photo and essay-film |
author |
de Almeida, Rafael |
author_facet |
de Almeida, Rafael |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Almeida, Rafael |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Essay-film Photography The party and the barking (film) Essay-film Filme-ensayo fotografía La fiesta y los perros (filme) Cine Filme-ensaio fotografia A festa e os cães (filme) Cinema |
topic |
Essay-film Photography The party and the barking (film) Essay-film Filme-ensayo fotografía La fiesta y los perros (filme) Cine Filme-ensaio fotografia A festa e os cães (filme) Cinema |
description |
This article aims to reflect on the possible consequences and/or effects by the use of still photography, as composite material, in the making of a essay-film. I assume that the picture’s presence in movie screen is capable of generating a suspension effect on the pace of the film. By this time freezing is possible that the spectator unfasten, at least in part, the narrative flow and allow yourself to think in cinema. For this perspective, we intend to conduct a filmic analysis of the short film The party and the barking (Leonardo Mouramateus, 2015), to finally propose that the use of the still image in the essay-film, in particular, in addition to strengthening the convocation a “pensive spectator” is able to generate a “pensive image”. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-03-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25025 10.15448/1980-3729.2017.2.25025 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25025 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2017.2.25025 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25025/15210 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 2 (2017); ID25025 Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 2 (2017); ID25025 Revista FAMECOS; v. 24 n. 2 (2017); ID25025 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2017.2 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128663178870784 |