The image between Tarkovski and da Vinci

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Alexandre Rocha da
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Pares, André Dornelles
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/5840
Resumo: This paper discusses image constitution upon investigating two modes of its production: the pictorial and the technicaltechnological. We investigate the first take of Tarkovski’s The Sacrifice (1986) in which the director shoots da Vinci’s Adoration of the Magi (1441/2). It also characterizes the debate about image in different philosophical and semiological perspectives in order to advance a properly communicational site for image’s analysis. In this vein, we highlight the importance of concepts such as medium, reference and senses. Eventually, we propound that it is in the synchronic game between Tarkovski’s and da Vinci’s images that the communicational problem per se is brought about.
id PUC_RS-12_53d44a52f53d38856ed0e4d98b7d24ac
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/5840
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling The image between Tarkovski and da VinciA imagem entre Tarkovski e da VinciImagecinemamediatizationCinemaImagemcinemamidiatizaçãoCinemaThis paper discusses image constitution upon investigating two modes of its production: the pictorial and the technicaltechnological. We investigate the first take of Tarkovski’s The Sacrifice (1986) in which the director shoots da Vinci’s Adoration of the Magi (1441/2). It also characterizes the debate about image in different philosophical and semiological perspectives in order to advance a properly communicational site for image’s analysis. In this vein, we highlight the importance of concepts such as medium, reference and senses. Eventually, we propound that it is in the synchronic game between Tarkovski’s and da Vinci’s images that the communicational problem per se is brought about.A imagem entre Tarkovski e da Vinci discute o estatuto da imagem, e investiga dois modos de sua produção – o pictórico e o técnico-tecnológico – na primeira tomada do filme O Sacrifício (1986), de Tarkovski, em que o diretor filma a pintura A Adoração dos Magos (1441/42), de Leonardo da Vinci. Identifica ainda o debate sobre a imagem sob determinadas perspectivas da filosofia e da semiologia para propor um lugar propriamente comunicacional para sua análise, evidenciando a relevância de conceitos como o de meio, de referência e de sentidos. Por fim, reconhece que é no jogo sincrônico entre as imagens de Tarkovski e da Vinci que se instaura a problemática efetivamente comunicacional das imagens.Editora da PUCRS - ediPUCRS2009-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/584010.15448/1980-3729.2009.39.5840Revista FAMECOS; Vol. 16 No. 39 (2009); 42-49Revista FAMECOS; Vol. 16 Núm. 39 (2009); 42-49Revista FAMECOS; v. 16 n. 39 (2009); 42-491980-37291415-054910.15448/1980-3729.2009.39reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/5840/4234Silva, Alexandre Rocha daPares, André Dornellesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-05-26T20:37:50Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/5840Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-05-26T20:37:50Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The image between Tarkovski and da Vinci
A imagem entre Tarkovski e da Vinci
title The image between Tarkovski and da Vinci
spellingShingle The image between Tarkovski and da Vinci
Silva, Alexandre Rocha da
Image
cinema
mediatization
Cinema
Imagem
cinema
midiatização
Cinema
title_short The image between Tarkovski and da Vinci
title_full The image between Tarkovski and da Vinci
title_fullStr The image between Tarkovski and da Vinci
title_full_unstemmed The image between Tarkovski and da Vinci
title_sort The image between Tarkovski and da Vinci
author Silva, Alexandre Rocha da
author_facet Silva, Alexandre Rocha da
Pares, André Dornelles
author_role author
author2 Pares, André Dornelles
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Alexandre Rocha da
Pares, André Dornelles
dc.subject.por.fl_str_mv Image
cinema
mediatization
Cinema
Imagem
cinema
midiatização
Cinema
topic Image
cinema
mediatization
Cinema
Imagem
cinema
midiatização
Cinema
description This paper discusses image constitution upon investigating two modes of its production: the pictorial and the technicaltechnological. We investigate the first take of Tarkovski’s The Sacrifice (1986) in which the director shoots da Vinci’s Adoration of the Magi (1441/2). It also characterizes the debate about image in different philosophical and semiological perspectives in order to advance a properly communicational site for image’s analysis. In this vein, we highlight the importance of concepts such as medium, reference and senses. Eventually, we propound that it is in the synchronic game between Tarkovski’s and da Vinci’s images that the communicational problem per se is brought about.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-09-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/5840
10.15448/1980-3729.2009.39.5840
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/5840
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2009.39.5840
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/5840/4234
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 16 No. 39 (2009); 42-49
Revista FAMECOS; Vol. 16 Núm. 39 (2009); 42-49
Revista FAMECOS; v. 16 n. 39 (2009); 42-49
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2009.39
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128661025095680