The image between Tarkovski and da Vinci
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/5840 |
Resumo: | This paper discusses image constitution upon investigating two modes of its production: the pictorial and the technicaltechnological. We investigate the first take of Tarkovski’s The Sacrifice (1986) in which the director shoots da Vinci’s Adoration of the Magi (1441/2). It also characterizes the debate about image in different philosophical and semiological perspectives in order to advance a properly communicational site for image’s analysis. In this vein, we highlight the importance of concepts such as medium, reference and senses. Eventually, we propound that it is in the synchronic game between Tarkovski’s and da Vinci’s images that the communicational problem per se is brought about. |
id |
PUC_RS-12_53d44a52f53d38856ed0e4d98b7d24ac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/5840 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
The image between Tarkovski and da VinciA imagem entre Tarkovski e da VinciImagecinemamediatizationCinemaImagemcinemamidiatizaçãoCinemaThis paper discusses image constitution upon investigating two modes of its production: the pictorial and the technicaltechnological. We investigate the first take of Tarkovski’s The Sacrifice (1986) in which the director shoots da Vinci’s Adoration of the Magi (1441/2). It also characterizes the debate about image in different philosophical and semiological perspectives in order to advance a properly communicational site for image’s analysis. In this vein, we highlight the importance of concepts such as medium, reference and senses. Eventually, we propound that it is in the synchronic game between Tarkovski’s and da Vinci’s images that the communicational problem per se is brought about.A imagem entre Tarkovski e da Vinci discute o estatuto da imagem, e investiga dois modos de sua produção – o pictórico e o técnico-tecnológico – na primeira tomada do filme O Sacrifício (1986), de Tarkovski, em que o diretor filma a pintura A Adoração dos Magos (1441/42), de Leonardo da Vinci. Identifica ainda o debate sobre a imagem sob determinadas perspectivas da filosofia e da semiologia para propor um lugar propriamente comunicacional para sua análise, evidenciando a relevância de conceitos como o de meio, de referência e de sentidos. Por fim, reconhece que é no jogo sincrônico entre as imagens de Tarkovski e da Vinci que se instaura a problemática efetivamente comunicacional das imagens.Editora da PUCRS - ediPUCRS2009-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/584010.15448/1980-3729.2009.39.5840Revista FAMECOS; Vol. 16 No. 39 (2009); 42-49Revista FAMECOS; Vol. 16 Núm. 39 (2009); 42-49Revista FAMECOS; v. 16 n. 39 (2009); 42-491980-37291415-054910.15448/1980-3729.2009.39reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/5840/4234Silva, Alexandre Rocha daPares, André Dornellesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-05-26T20:37:50Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/5840Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-05-26T20:37:50Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The image between Tarkovski and da Vinci A imagem entre Tarkovski e da Vinci |
title |
The image between Tarkovski and da Vinci |
spellingShingle |
The image between Tarkovski and da Vinci Silva, Alexandre Rocha da Image cinema mediatization Cinema Imagem cinema midiatização Cinema |
title_short |
The image between Tarkovski and da Vinci |
title_full |
The image between Tarkovski and da Vinci |
title_fullStr |
The image between Tarkovski and da Vinci |
title_full_unstemmed |
The image between Tarkovski and da Vinci |
title_sort |
The image between Tarkovski and da Vinci |
author |
Silva, Alexandre Rocha da |
author_facet |
Silva, Alexandre Rocha da Pares, André Dornelles |
author_role |
author |
author2 |
Pares, André Dornelles |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Alexandre Rocha da Pares, André Dornelles |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Image cinema mediatization Cinema Imagem cinema midiatização Cinema |
topic |
Image cinema mediatization Cinema Imagem cinema midiatização Cinema |
description |
This paper discusses image constitution upon investigating two modes of its production: the pictorial and the technicaltechnological. We investigate the first take of Tarkovski’s The Sacrifice (1986) in which the director shoots da Vinci’s Adoration of the Magi (1441/2). It also characterizes the debate about image in different philosophical and semiological perspectives in order to advance a properly communicational site for image’s analysis. In this vein, we highlight the importance of concepts such as medium, reference and senses. Eventually, we propound that it is in the synchronic game between Tarkovski’s and da Vinci’s images that the communicational problem per se is brought about. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-09-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/5840 10.15448/1980-3729.2009.39.5840 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/5840 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2009.39.5840 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/5840/4234 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 16 No. 39 (2009); 42-49 Revista FAMECOS; Vol. 16 Núm. 39 (2009); 42-49 Revista FAMECOS; v. 16 n. 39 (2009); 42-49 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2009.39 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128661025095680 |