FILMIC WRITING THE HISTORICAL WORLD: THE “INDIGENOUS QUESTION” IN BRAZIL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Felipe, Marcos Aurélio
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/29351
Resumo: The objective is to analyze how, in Serras da Desordem (2006) and in Martírio (2016), register and artifice constitute filmic writing that problematizes the historical world and, at the same time, the image. Our point of departure presuposses that the “indigenous question” sparked sensorial, cultural-historical and meaning making operations  (Rancière, 2012) that transfigured documentary and fictional forms. How are the movies constituted as language; in the dialetic with the thematized reality; and constituting the historical world? Within the filmic analysis (Vanoye; Goliot-Lété, 1994), we interweave the cultural approach (Vargas, 1987; Quijano, 2005; Mignolo, 2017), and concepts such as oppression, resistance and the invention of the “other”. Between art and politics, rejecting a purely immanent analysis (Barthes, 1990), we found that, the filmic act and the political act coexist symbiotically in Tonacci and Carelli’s writing, which oscillates between the reproduction and production of the real and creates counter narratives that put the image and reality in crisis.
id PUC_RS-12_554b2f4a45ecc9d37c1e901531799e60
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29351
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling FILMIC WRITING THE HISTORICAL WORLD: THE “INDIGENOUS QUESTION” IN BRAZILESCRITURAS FÍLMICAS DEL MUNDO HISTORICO: LA “CUESTIÓN INDÍGENA” EN BRASILEscrituras Fílmicas Problematizadoras do Mundo Histórico: a "Questão Indígena" no BrasilDocumentaryArtifice and Register(Re)Production of RealityCinemaDocumentárioArtificio y Registro(Re)producción de la RealidadCinemaDocumentárioArtifício e Registro(Re)produção da RealidadeCinemaThe objective is to analyze how, in Serras da Desordem (2006) and in Martírio (2016), register and artifice constitute filmic writing that problematizes the historical world and, at the same time, the image. Our point of departure presuposses that the “indigenous question” sparked sensorial, cultural-historical and meaning making operations  (Rancière, 2012) that transfigured documentary and fictional forms. How are the movies constituted as language; in the dialetic with the thematized reality; and constituting the historical world? Within the filmic analysis (Vanoye; Goliot-Lété, 1994), we interweave the cultural approach (Vargas, 1987; Quijano, 2005; Mignolo, 2017), and concepts such as oppression, resistance and the invention of the “other”. Between art and politics, rejecting a purely immanent analysis (Barthes, 1990), we found that, the filmic act and the political act coexist symbiotically in Tonacci and Carelli’s writing, which oscillates between the reproduction and production of the real and creates counter narratives that put the image and reality in crisis.El objetivo es analizar cómo en Serras da Desordem (2006) y Martírio (2016) registro y artificio constituyen escrituras fílmicas que problematizan el mundo histórico y, al mismo tiempo, la imagen. Partimos de la suposición que la “cuestión indígena” generó operaciones sensoriales, histórico-culturales y de significación (Rancière, 2012) que transfiguró las formas documentarias y ficcionales. ¿Cómo las películas se constituyen mientras lenguaje; en la dialéctica con la realidad tematizada; y son constitutivos del mundo histórico? Al análisis fílmico (Vanoye; Goliot-Lété, 1994), intercalamos el abordaje cultural (Vargas, 1987; Quijano, 2005; Mignolo, 2017) y los conceptos de opresión, resistencia, y la invención del “otro”. Entre el arte y la política, al rechazarmos el análisis puro inmanente (Barthes, 1990), constatamos que, en simbiosis, el acto fílmico y el acto político coexisten en las escrituras de Tonacci y Carelli, que oscilan entre la reproducción y la producción de lo real y crean contranarrativas que ponen en crisis la imagen y la realidad.O objetivo é analisar como, em Serras da Desordem (2006) e em Martírio (2016), registro e artifício constituem escrituras fílmicas que problematizam o mundo histórico e, ao mesmo tempo, a imagem. Partimos do pressuposto que a “questão indígena” ensejou operações sensoriais, histórico-culturais e de significação (Rancière, 2012) que transfiguraram as formas documentárias e ficcionais. Como os filmes constituem-se enquanto linguagem; na dialética com o real tematizado; e são constitutivos do mundo histórico? Intercalamos à análise fílmica (Vanoye; Goliot-Lété, 1994), a abordagem cultural (Vargas, 1987; Quijano, 2005; Mignolo, 2017) e conceitos como opressão, resistência e a invenção do “outro”. Entre a arte e a política, ao recusarmos uma análise puramente imanente (Barthes, 1990), constatamos que o ato fílmico, em simbiose, coabita o ato político, que as escrituras de Tonacci e Carelli oscilam entre a reprodução e a produção do real e criam contranarrativas que colocam em crise a imagem e a realidade.  Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-04-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2935110.15448/1980-3729.2018.2.29351Revista FAMECOS; Vol. 25 No. 2 (2018); ID29351Revista FAMECOS; Vol. 25 Núm. 2 (2018); ID29351Revista FAMECOS; v. 25 n. 2 (2018); ID293511980-37291415-054910.15448/1980-3729.2018.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/29351/16634Copyright (c) 2018 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessFelipe, Marcos Aurélio2018-05-02T00:32:07Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29351Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2018-05-02T00:32:07Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv FILMIC WRITING THE HISTORICAL WORLD: THE “INDIGENOUS QUESTION” IN BRAZIL
ESCRITURAS FÍLMICAS DEL MUNDO HISTORICO: LA “CUESTIÓN INDÍGENA” EN BRASIL
Escrituras Fílmicas Problematizadoras do Mundo Histórico: a "Questão Indígena" no Brasil
title FILMIC WRITING THE HISTORICAL WORLD: THE “INDIGENOUS QUESTION” IN BRAZIL
spellingShingle FILMIC WRITING THE HISTORICAL WORLD: THE “INDIGENOUS QUESTION” IN BRAZIL
Felipe, Marcos Aurélio
Documentary
Artifice and Register
(Re)Production of Reality
Cinema
Documentário
Artificio y Registro
(Re)producción de la Realidad
Cinema
Documentário
Artifício e Registro
(Re)produção da Realidade
Cinema
title_short FILMIC WRITING THE HISTORICAL WORLD: THE “INDIGENOUS QUESTION” IN BRAZIL
title_full FILMIC WRITING THE HISTORICAL WORLD: THE “INDIGENOUS QUESTION” IN BRAZIL
title_fullStr FILMIC WRITING THE HISTORICAL WORLD: THE “INDIGENOUS QUESTION” IN BRAZIL
title_full_unstemmed FILMIC WRITING THE HISTORICAL WORLD: THE “INDIGENOUS QUESTION” IN BRAZIL
title_sort FILMIC WRITING THE HISTORICAL WORLD: THE “INDIGENOUS QUESTION” IN BRAZIL
author Felipe, Marcos Aurélio
author_facet Felipe, Marcos Aurélio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Felipe, Marcos Aurélio
dc.subject.por.fl_str_mv Documentary
Artifice and Register
(Re)Production of Reality
Cinema
Documentário
Artificio y Registro
(Re)producción de la Realidad
Cinema
Documentário
Artifício e Registro
(Re)produção da Realidade
Cinema
topic Documentary
Artifice and Register
(Re)Production of Reality
Cinema
Documentário
Artificio y Registro
(Re)producción de la Realidad
Cinema
Documentário
Artifício e Registro
(Re)produção da Realidade
Cinema
description The objective is to analyze how, in Serras da Desordem (2006) and in Martírio (2016), register and artifice constitute filmic writing that problematizes the historical world and, at the same time, the image. Our point of departure presuposses that the “indigenous question” sparked sensorial, cultural-historical and meaning making operations  (Rancière, 2012) that transfigured documentary and fictional forms. How are the movies constituted as language; in the dialetic with the thematized reality; and constituting the historical world? Within the filmic analysis (Vanoye; Goliot-Lété, 1994), we interweave the cultural approach (Vargas, 1987; Quijano, 2005; Mignolo, 2017), and concepts such as oppression, resistance and the invention of the “other”. Between art and politics, rejecting a purely immanent analysis (Barthes, 1990), we found that, the filmic act and the political act coexist symbiotically in Tonacci and Carelli’s writing, which oscillates between the reproduction and production of the real and creates counter narratives that put the image and reality in crisis.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/29351
10.15448/1980-3729.2018.2.29351
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/29351
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2018.2.29351
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/29351/16634
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista FAMECOS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista FAMECOS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 25 No. 2 (2018); ID29351
Revista FAMECOS; Vol. 25 Núm. 2 (2018); ID29351
Revista FAMECOS; v. 25 n. 2 (2018); ID29351
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2018.2
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128663700013056