Pierre Bourdieu: linguistic markets and symbolic power
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25978 |
Resumo: | In this paper, we present some of the main categories used by Bourdieu to think the complexity of the communication process, such as: linguistic habitus, sense of acceptability and opportunity, symbolic capital, market and symbolic power. From that notions, we intend to demonstrate that the communication is not a simple exchange of signs that are subject to encoding and decoding. This exchange is surrounded by signs of authority (the value of a speech in a speaking situation) and signs of power (authority relations between speakers). The choice of news sources and the voices we hear in the news reports depends directly on these conditions. |
id |
PUC_RS-12_564b0fceb88c772a25b548f8655792db |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/25978 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Pierre Bourdieu: linguistic markets and symbolic powerPierre Bourdieu: mercados lingüísticos y poder simbólicoPierre Bourdieu: mercados linguísticos e poder simbólicoJournalismMetadataMultidisciplinarityJournalismHabitus linguísticoMercado linguísticoPoder simbólicoComunicaciónBourdieupoder simbólicomercado linguísticoComunicação In this paper, we present some of the main categories used by Bourdieu to think the complexity of the communication process, such as: linguistic habitus, sense of acceptability and opportunity, symbolic capital, market and symbolic power. From that notions, we intend to demonstrate that the communication is not a simple exchange of signs that are subject to encoding and decoding. This exchange is surrounded by signs of authority (the value of a speech in a speaking situation) and signs of power (authority relations between speakers). The choice of news sources and the voices we hear in the news reports depends directly on these conditions. En este artículo se presentan algunas de las principales categorías utilizadas por Bourdieu para pensar la complejidad del proceso de comunicación, tales como: habitus lingüístico, sentido de aceptabilidad y oportunidad del discurso, capital simbólico, mercado lingüístico y poder simbólico. A partir de ellas, se pretende demostrar que la comunicación no es un simple intercambio de signos que está sujeto a codificación y decodificación. Este intercambio está rodeado de signos de autoridad (el valor de un discurso en una situación de habla) y signos de poder (relaciones de autoridad entre los hablantes). La elección de las fuentes y de las voces que escuchamos en los informes de noticias depende directamente de estas condiciones.Neste artigo, são apresentadas algumas das principais categorias utilizadas por Bourdieu para pensar a complexidade do processo de comunicação, tais como: habitus linguístico, senso de aceitabilidade e de oportunidade, capital simbólico, mercado e poder simbólico. A partir delas, pretende-se demonstrar que a comunicação não se dá pela simples troca de signos - sujeitos a codificação e decodificação. Essa troca é envolvida por signos de autoridade (o valor que cada fala assume na situação) e signos de poder (relações de autoridade entre os falantes). A escolha das fontes jornalísticas - as vozes que ouvimos nos noticiários - e o modo pelo qual são formadas as esferas públicas dependem diretamente dessas condições.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2597810.15448/1980-3729.2017.3.25978Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 3 (2017); ID25978Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 3 (2017); ID25978Revista FAMECOS; v. 24 n. 3 (2017); ID259781980-37291415-054910.15448/1980-3729.2017.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25978/15689Copyright (c) 2017 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessGirardi Jr, Liráucio2017-09-13T18:13:50Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/25978Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-09-13T18:13:50Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pierre Bourdieu: linguistic markets and symbolic power Pierre Bourdieu: mercados lingüísticos y poder simbólico Pierre Bourdieu: mercados linguísticos e poder simbólico |
title |
Pierre Bourdieu: linguistic markets and symbolic power |
spellingShingle |
Pierre Bourdieu: linguistic markets and symbolic power Girardi Jr, Liráucio Journalism Metadata Multidisciplinarity Journalism Habitus linguístico Mercado linguístico Poder simbólico Comunicación Bourdieu poder simbólico mercado linguístico Comunicação |
title_short |
Pierre Bourdieu: linguistic markets and symbolic power |
title_full |
Pierre Bourdieu: linguistic markets and symbolic power |
title_fullStr |
Pierre Bourdieu: linguistic markets and symbolic power |
title_full_unstemmed |
Pierre Bourdieu: linguistic markets and symbolic power |
title_sort |
Pierre Bourdieu: linguistic markets and symbolic power |
author |
Girardi Jr, Liráucio |
author_facet |
Girardi Jr, Liráucio |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Girardi Jr, Liráucio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Journalism Metadata Multidisciplinarity Journalism Habitus linguístico Mercado linguístico Poder simbólico Comunicación Bourdieu poder simbólico mercado linguístico Comunicação |
topic |
Journalism Metadata Multidisciplinarity Journalism Habitus linguístico Mercado linguístico Poder simbólico Comunicación Bourdieu poder simbólico mercado linguístico Comunicação |
description |
In this paper, we present some of the main categories used by Bourdieu to think the complexity of the communication process, such as: linguistic habitus, sense of acceptability and opportunity, symbolic capital, market and symbolic power. From that notions, we intend to demonstrate that the communication is not a simple exchange of signs that are subject to encoding and decoding. This exchange is surrounded by signs of authority (the value of a speech in a speaking situation) and signs of power (authority relations between speakers). The choice of news sources and the voices we hear in the news reports depends directly on these conditions. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25978 10.15448/1980-3729.2017.3.25978 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25978 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2017.3.25978 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25978/15689 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 3 (2017); ID25978 Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 3 (2017); ID25978 Revista FAMECOS; v. 24 n. 3 (2017); ID25978 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2017.3 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128663209279488 |