Pre-existing classical music in French auteur cinema in the 2010s: Baroque predominance and processes of choices in a digital world

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amorim Melo Alvim, Luíza Beatriz
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44852
Resumo: In the Nouvelle Vague, there was a relevant use of music of classical repertoire (Alvim, 2017), usually aligned to the director’s taste (“auter music”, according to Gorbman, 2007), such as Beethoven´s pieces in Godard’s films. In contemporary French films, there is a recurrence of works by Bach and Vivaldi, which could partly be explained by their omnipresence in digital platforms. In a chosen corpus from films selected by the Cannes Film Festivals in the 2010s, we analyze the aesthetic use of this baroque repertoire and the motivations for the choice.
id PUC_RS-12_5c2004be9f308349ff59d75273efef5d
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/44852
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Pre-existing classical music in French auteur cinema in the 2010s: Baroque predominance and processes of choices in a digital worldLa música clásica preexistente en el cine de autor francés en la década de 2010: predominio barroco y procesos de elección en un mundo digitalMúsica clássica pré-existente no cinema de autor francês nos anos 2010: predominância barroca e processos de escolhas em um mundo digitalFrench cinemaContemporary cinemapre-existing musicBaroquecine francéscine contemporáeomúsica preexistenteBarrocoCinema francêsCinema contemporâneoMúsica pré-existenteBarrocoIn the Nouvelle Vague, there was a relevant use of music of classical repertoire (Alvim, 2017), usually aligned to the director’s taste (“auter music”, according to Gorbman, 2007), such as Beethoven´s pieces in Godard’s films. In contemporary French films, there is a recurrence of works by Bach and Vivaldi, which could partly be explained by their omnipresence in digital platforms. In a chosen corpus from films selected by the Cannes Film Festivals in the 2010s, we analyze the aesthetic use of this baroque repertoire and the motivations for the choice.En la Nouvelle Vague, hubo un uso relevante de la música de repertorio clásico (Alvim, 2017), generalmente alineada al gusto del director ("música de autor", según Gorbman, 2007), como las piezas de Beethoven en las películas de Godard. En las películas francesas contemporáneas, observamos una recurrencia de obras de Bach y Vivaldi, que podría explicarse en parte por su omnipresencia en las plataformas digitales. En un corpus elegido de películas seleccionadas por los Festivales de Cannes en la década de 2010, analizamos el uso estético de este repertorio barroco y las motivaciones para la elección.Na Nouvelle Vague, houve um uso relevante de músicas de repertório clássico (Alvim, 2017), geralmente alinhadas ao gosto do diretor ("auter music", segundo Gorbman, 2007), como as peças de Beethoven nos filmes de Godard. Nos filmes franceses contemporâneos, observamos uma recorrência de obras de Bach e Vivaldi, o que poderia ser explicado, em parte, por sua onipresença nas plataformas digitais. Em um corpus escolhido a partir de filmes selecionados pelo Festival de Cannes na década de 2010, analisamos o uso estético desse repertório barroco e as motivações para a escolha.Editora da PUCRS - ediPUCRS2023-10-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4485210.15448/1980-3729.2023.1.44852Revista FAMECOS; Vol. 30 No. 1 (2023): Single Volume ; e44852Revista FAMECOS; Vol. 30 Núm. 1 (2023): Volumen único ; e44852Revista FAMECOS; v. 30 n. 1 (2023): Volume Único ; e448521980-37291415-054910.15448/1980-3729.2023.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSenghttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44852/28133Copyright (c) 2023 Revista FAMECOShttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAmorim Melo Alvim, Luíza Beatriz2024-04-05T12:55:07Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/44852Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2024-04-05T12:55:07Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Pre-existing classical music in French auteur cinema in the 2010s: Baroque predominance and processes of choices in a digital world
La música clásica preexistente en el cine de autor francés en la década de 2010: predominio barroco y procesos de elección en un mundo digital
Música clássica pré-existente no cinema de autor francês nos anos 2010: predominância barroca e processos de escolhas em um mundo digital
title Pre-existing classical music in French auteur cinema in the 2010s: Baroque predominance and processes of choices in a digital world
spellingShingle Pre-existing classical music in French auteur cinema in the 2010s: Baroque predominance and processes of choices in a digital world
Amorim Melo Alvim, Luíza Beatriz
French cinema
Contemporary cinema
pre-existing music
Baroque
cine francés
cine contemporáeo
música preexistente
Barroco
Cinema francês
Cinema contemporâneo
Música pré-existente
Barroco
title_short Pre-existing classical music in French auteur cinema in the 2010s: Baroque predominance and processes of choices in a digital world
title_full Pre-existing classical music in French auteur cinema in the 2010s: Baroque predominance and processes of choices in a digital world
title_fullStr Pre-existing classical music in French auteur cinema in the 2010s: Baroque predominance and processes of choices in a digital world
title_full_unstemmed Pre-existing classical music in French auteur cinema in the 2010s: Baroque predominance and processes of choices in a digital world
title_sort Pre-existing classical music in French auteur cinema in the 2010s: Baroque predominance and processes of choices in a digital world
author Amorim Melo Alvim, Luíza Beatriz
author_facet Amorim Melo Alvim, Luíza Beatriz
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Amorim Melo Alvim, Luíza Beatriz
dc.subject.por.fl_str_mv French cinema
Contemporary cinema
pre-existing music
Baroque
cine francés
cine contemporáeo
música preexistente
Barroco
Cinema francês
Cinema contemporâneo
Música pré-existente
Barroco
topic French cinema
Contemporary cinema
pre-existing music
Baroque
cine francés
cine contemporáeo
música preexistente
Barroco
Cinema francês
Cinema contemporâneo
Música pré-existente
Barroco
description In the Nouvelle Vague, there was a relevant use of music of classical repertoire (Alvim, 2017), usually aligned to the director’s taste (“auter music”, according to Gorbman, 2007), such as Beethoven´s pieces in Godard’s films. In contemporary French films, there is a recurrence of works by Bach and Vivaldi, which could partly be explained by their omnipresence in digital platforms. In a chosen corpus from films selected by the Cannes Film Festivals in the 2010s, we analyze the aesthetic use of this baroque repertoire and the motivations for the choice.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44852
10.15448/1980-3729.2023.1.44852
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44852
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2023.1.44852
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44852/28133
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista FAMECOS
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista FAMECOS
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 30 No. 1 (2023): Single Volume ; e44852
Revista FAMECOS; Vol. 30 Núm. 1 (2023): Volumen único ; e44852
Revista FAMECOS; v. 30 n. 1 (2023): Volume Único ; e44852
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2023.1
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128657354031104