Pre-existing classical music in French auteur cinema in the 2010s: Baroque predominance and processes of choices in a digital world
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44852 |
Resumo: | In the Nouvelle Vague, there was a relevant use of music of classical repertoire (Alvim, 2017), usually aligned to the director’s taste (“auter music”, according to Gorbman, 2007), such as Beethoven´s pieces in Godard’s films. In contemporary French films, there is a recurrence of works by Bach and Vivaldi, which could partly be explained by their omnipresence in digital platforms. In a chosen corpus from films selected by the Cannes Film Festivals in the 2010s, we analyze the aesthetic use of this baroque repertoire and the motivations for the choice. |
id |
PUC_RS-12_5c2004be9f308349ff59d75273efef5d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/44852 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Pre-existing classical music in French auteur cinema in the 2010s: Baroque predominance and processes of choices in a digital worldLa música clásica preexistente en el cine de autor francés en la década de 2010: predominio barroco y procesos de elección en un mundo digitalMúsica clássica pré-existente no cinema de autor francês nos anos 2010: predominância barroca e processos de escolhas em um mundo digitalFrench cinemaContemporary cinemapre-existing musicBaroquecine francéscine contemporáeomúsica preexistenteBarrocoCinema francêsCinema contemporâneoMúsica pré-existenteBarrocoIn the Nouvelle Vague, there was a relevant use of music of classical repertoire (Alvim, 2017), usually aligned to the director’s taste (“auter music”, according to Gorbman, 2007), such as Beethoven´s pieces in Godard’s films. In contemporary French films, there is a recurrence of works by Bach and Vivaldi, which could partly be explained by their omnipresence in digital platforms. In a chosen corpus from films selected by the Cannes Film Festivals in the 2010s, we analyze the aesthetic use of this baroque repertoire and the motivations for the choice.En la Nouvelle Vague, hubo un uso relevante de la música de repertorio clásico (Alvim, 2017), generalmente alineada al gusto del director ("música de autor", según Gorbman, 2007), como las piezas de Beethoven en las películas de Godard. En las películas francesas contemporáneas, observamos una recurrencia de obras de Bach y Vivaldi, que podría explicarse en parte por su omnipresencia en las plataformas digitales. En un corpus elegido de películas seleccionadas por los Festivales de Cannes en la década de 2010, analizamos el uso estético de este repertorio barroco y las motivaciones para la elección.Na Nouvelle Vague, houve um uso relevante de músicas de repertório clássico (Alvim, 2017), geralmente alinhadas ao gosto do diretor ("auter music", segundo Gorbman, 2007), como as peças de Beethoven nos filmes de Godard. Nos filmes franceses contemporâneos, observamos uma recorrência de obras de Bach e Vivaldi, o que poderia ser explicado, em parte, por sua onipresença nas plataformas digitais. Em um corpus escolhido a partir de filmes selecionados pelo Festival de Cannes na década de 2010, analisamos o uso estético desse repertório barroco e as motivações para a escolha.Editora da PUCRS - ediPUCRS2023-10-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4485210.15448/1980-3729.2023.1.44852Revista FAMECOS; Vol. 30 No. 1 (2023): Single Volume ; e44852Revista FAMECOS; Vol. 30 Núm. 1 (2023): Volumen único ; e44852Revista FAMECOS; v. 30 n. 1 (2023): Volume Único ; e448521980-37291415-054910.15448/1980-3729.2023.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSenghttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44852/28133Copyright (c) 2023 Revista FAMECOShttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAmorim Melo Alvim, Luíza Beatriz2024-04-05T12:55:07Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/44852Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2024-04-05T12:55:07Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pre-existing classical music in French auteur cinema in the 2010s: Baroque predominance and processes of choices in a digital world La música clásica preexistente en el cine de autor francés en la década de 2010: predominio barroco y procesos de elección en un mundo digital Música clássica pré-existente no cinema de autor francês nos anos 2010: predominância barroca e processos de escolhas em um mundo digital |
title |
Pre-existing classical music in French auteur cinema in the 2010s: Baroque predominance and processes of choices in a digital world |
spellingShingle |
Pre-existing classical music in French auteur cinema in the 2010s: Baroque predominance and processes of choices in a digital world Amorim Melo Alvim, Luíza Beatriz French cinema Contemporary cinema pre-existing music Baroque cine francés cine contemporáeo música preexistente Barroco Cinema francês Cinema contemporâneo Música pré-existente Barroco |
title_short |
Pre-existing classical music in French auteur cinema in the 2010s: Baroque predominance and processes of choices in a digital world |
title_full |
Pre-existing classical music in French auteur cinema in the 2010s: Baroque predominance and processes of choices in a digital world |
title_fullStr |
Pre-existing classical music in French auteur cinema in the 2010s: Baroque predominance and processes of choices in a digital world |
title_full_unstemmed |
Pre-existing classical music in French auteur cinema in the 2010s: Baroque predominance and processes of choices in a digital world |
title_sort |
Pre-existing classical music in French auteur cinema in the 2010s: Baroque predominance and processes of choices in a digital world |
author |
Amorim Melo Alvim, Luíza Beatriz |
author_facet |
Amorim Melo Alvim, Luíza Beatriz |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amorim Melo Alvim, Luíza Beatriz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
French cinema Contemporary cinema pre-existing music Baroque cine francés cine contemporáeo música preexistente Barroco Cinema francês Cinema contemporâneo Música pré-existente Barroco |
topic |
French cinema Contemporary cinema pre-existing music Baroque cine francés cine contemporáeo música preexistente Barroco Cinema francês Cinema contemporâneo Música pré-existente Barroco |
description |
In the Nouvelle Vague, there was a relevant use of music of classical repertoire (Alvim, 2017), usually aligned to the director’s taste (“auter music”, according to Gorbman, 2007), such as Beethoven´s pieces in Godard’s films. In contemporary French films, there is a recurrence of works by Bach and Vivaldi, which could partly be explained by their omnipresence in digital platforms. In a chosen corpus from films selected by the Cannes Film Festivals in the 2010s, we analyze the aesthetic use of this baroque repertoire and the motivations for the choice. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44852 10.15448/1980-3729.2023.1.44852 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44852 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2023.1.44852 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44852/28133 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista FAMECOS http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista FAMECOS http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 30 No. 1 (2023): Single Volume ; e44852 Revista FAMECOS; Vol. 30 Núm. 1 (2023): Volumen único ; e44852 Revista FAMECOS; v. 30 n. 1 (2023): Volume Único ; e44852 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2023.1 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128657354031104 |