Ah, if you only knew how loving I am! Music, sound marks and memory of mediatic culture

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valente, Heloísa de Araújo Duarte
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Lopes, Paulo Henrique de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/40994
Resumo: This text starts from the concept of “sound branding” to analyse some possible reasons for the unexpected reaction of Sao Paulo’s underground users to the initiative of including music in stations and trains. In summary: having chosen the “Toccata”, from Bachianas, n.º 2 (Villa-Lobos), as the sound signal (SCHAFER, 2011), it ended up being identified as “Carinhoso” (Pixinguinha). Among the main reasons: 1) the formal similarity between the two; 2) the association between musical work and the memory of the listener is due, in part, to the capacity of movence of the texts (ZUMTHOR, 1997). The article presents a brief description of Carinhoso’s trajectory in disco and cinema. In conclusion, it shows that the permanence in the media culture guarantees the longevity of the work, at the same time that the music composes the media culture itself.
id PUC_RS-12_71114a29e5545e15c1a72e765bfba8d6
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/40994
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Ah, if you only knew how loving I am! Music, sound marks and memory of mediatic culture¡Ah, si supieras cómo soy de cariñoso! La música, las marcas sonoras y la memoria de la cultura mediáticaAh, se tu soubesses como sou tão Carinhoso! Música, marcas sonoras e a memória da cultura midiáticaSound brandingMusical memory.Mediatic memoryMarca sonoraMemoria musicalMemoria mediáticaMarca sonora.Memória musicalMemória midiáticaThis text starts from the concept of “sound branding” to analyse some possible reasons for the unexpected reaction of Sao Paulo’s underground users to the initiative of including music in stations and trains. In summary: having chosen the “Toccata”, from Bachianas, n.º 2 (Villa-Lobos), as the sound signal (SCHAFER, 2011), it ended up being identified as “Carinhoso” (Pixinguinha). Among the main reasons: 1) the formal similarity between the two; 2) the association between musical work and the memory of the listener is due, in part, to the capacity of movence of the texts (ZUMTHOR, 1997). The article presents a brief description of Carinhoso’s trajectory in disco and cinema. In conclusion, it shows that the permanence in the media culture guarantees the longevity of the work, at the same time that the music composes the media culture itself.Este texto parte del concepto de “marca sonora” para analizar algunas posibles razones de la inesperada respuesta de los usuarios del Metrô de São Paulo a la iniciativa de incluir música en las estaciones y trenes. En resumen: habiendo sido elegida la “Toccata”, de Bachianas, n.º 2 (Villa-Lobos), como señal sonora (SCHAFER, 2011), acabó siendo identificada como Carinhoso (Pixinguinha). Consideramos, entre las principales razones: 1) la similitud formal entre ambos; 2) la asociación entre la obra musical y la memoria del oyente se debe, en parte, a la capacidad de emocionar de los textos (ZUMTHOR, 1997). El texto presenta una breve descripción de la trayectoria de Carinhoso en el disco y en el cine. En conclusión, se demuestra que la permanencia en la cultura mediática asegura la longevidad de la obra, mientras que la música compone la propia cultura mediática.Este texto parte do conceito de “marca sonora” (sound branding) para analisar algumas razões possíveis da inesperada resposta dos usuários do Metrô paulistano à iniciativa de incluir música nas estações e trens. Em síntese: tendo sido escolhida a “Toccata”, das Bachianas, n.º 2 (Villa-Lobos), como sinal sonoro (SCHAFER, 2011), acabou ela sendo identificada como “Carinhoso” (Pixinguinha). Consideram-se, dentre as razões principais: a) a semelhança formal entre ambas; e b) a associação entre obra musical e memória do ouvinte se deva, em parte, à capacidade de movência dos textos (ZUMTHOR, 1997). O texto apresenta uma breve descrição da trajetória de “Carinhoso” no disco e no cinema. Em conclusão mostra-se que a permanência na cultura midiática garante a longevidade da obra, ao mesmo tempo em que a música compõe a própria cultura midiática.Editora da PUCRS - ediPUCRS2021-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4099410.15448/1980-3729.2021.1.40994Revista FAMECOS; Vol. 28 No. 1 (2021): Single Volume; e40994Revista FAMECOS; Vol. 28 Núm. 1 (2021): Número Único; e40994Revista FAMECOS; v. 28 n. 1 (2021): Número Único; e409941980-37291415-054910.15448/1980-3729.2021.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/40994/26998Copyright (c) 2021 Revista FAMECOShttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessValente, Heloísa de Araújo DuarteLopes, Paulo Henrique de Oliveira2022-02-04T19:02:42Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/40994Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2022-02-04T19:02:42Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Ah, if you only knew how loving I am! Music, sound marks and memory of mediatic culture
¡Ah, si supieras cómo soy de cariñoso! La música, las marcas sonoras y la memoria de la cultura mediática
Ah, se tu soubesses como sou tão Carinhoso! Música, marcas sonoras e a memória da cultura midiática
title Ah, if you only knew how loving I am! Music, sound marks and memory of mediatic culture
spellingShingle Ah, if you only knew how loving I am! Music, sound marks and memory of mediatic culture
Valente, Heloísa de Araújo Duarte
Sound branding
Musical memory.
Mediatic memory
Marca sonora
Memoria musical
Memoria mediática
Marca sonora.
Memória musical
Memória midiática
title_short Ah, if you only knew how loving I am! Music, sound marks and memory of mediatic culture
title_full Ah, if you only knew how loving I am! Music, sound marks and memory of mediatic culture
title_fullStr Ah, if you only knew how loving I am! Music, sound marks and memory of mediatic culture
title_full_unstemmed Ah, if you only knew how loving I am! Music, sound marks and memory of mediatic culture
title_sort Ah, if you only knew how loving I am! Music, sound marks and memory of mediatic culture
author Valente, Heloísa de Araújo Duarte
author_facet Valente, Heloísa de Araújo Duarte
Lopes, Paulo Henrique de Oliveira
author_role author
author2 Lopes, Paulo Henrique de Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Valente, Heloísa de Araújo Duarte
Lopes, Paulo Henrique de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Sound branding
Musical memory.
Mediatic memory
Marca sonora
Memoria musical
Memoria mediática
Marca sonora.
Memória musical
Memória midiática
topic Sound branding
Musical memory.
Mediatic memory
Marca sonora
Memoria musical
Memoria mediática
Marca sonora.
Memória musical
Memória midiática
description This text starts from the concept of “sound branding” to analyse some possible reasons for the unexpected reaction of Sao Paulo’s underground users to the initiative of including music in stations and trains. In summary: having chosen the “Toccata”, from Bachianas, n.º 2 (Villa-Lobos), as the sound signal (SCHAFER, 2011), it ended up being identified as “Carinhoso” (Pixinguinha). Among the main reasons: 1) the formal similarity between the two; 2) the association between musical work and the memory of the listener is due, in part, to the capacity of movence of the texts (ZUMTHOR, 1997). The article presents a brief description of Carinhoso’s trajectory in disco and cinema. In conclusion, it shows that the permanence in the media culture guarantees the longevity of the work, at the same time that the music composes the media culture itself.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/40994
10.15448/1980-3729.2021.1.40994
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/40994
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2021.1.40994
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/40994/26998
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista FAMECOS
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista FAMECOS
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 28 No. 1 (2021): Single Volume; e40994
Revista FAMECOS; Vol. 28 Núm. 1 (2021): Número Único; e40994
Revista FAMECOS; v. 28 n. 1 (2021): Número Único; e40994
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2021.1
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128664341741568