Ah, if you only knew how loving I am! Music, sound marks and memory of mediatic culture
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/40994 |
Resumo: | This text starts from the concept of “sound branding” to analyse some possible reasons for the unexpected reaction of Sao Paulo’s underground users to the initiative of including music in stations and trains. In summary: having chosen the “Toccata”, from Bachianas, n.º 2 (Villa-Lobos), as the sound signal (SCHAFER, 2011), it ended up being identified as “Carinhoso” (Pixinguinha). Among the main reasons: 1) the formal similarity between the two; 2) the association between musical work and the memory of the listener is due, in part, to the capacity of movence of the texts (ZUMTHOR, 1997). The article presents a brief description of Carinhoso’s trajectory in disco and cinema. In conclusion, it shows that the permanence in the media culture guarantees the longevity of the work, at the same time that the music composes the media culture itself. |
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Ah, if you only knew how loving I am! Music, sound marks and memory of mediatic culture¡Ah, si supieras cómo soy de cariñoso! La música, las marcas sonoras y la memoria de la cultura mediáticaAh, se tu soubesses como sou tão Carinhoso! Música, marcas sonoras e a memória da cultura midiáticaSound brandingMusical memory.Mediatic memoryMarca sonoraMemoria musicalMemoria mediáticaMarca sonora.Memória musicalMemória midiáticaThis text starts from the concept of “sound branding” to analyse some possible reasons for the unexpected reaction of Sao Paulo’s underground users to the initiative of including music in stations and trains. In summary: having chosen the “Toccata”, from Bachianas, n.º 2 (Villa-Lobos), as the sound signal (SCHAFER, 2011), it ended up being identified as “Carinhoso” (Pixinguinha). Among the main reasons: 1) the formal similarity between the two; 2) the association between musical work and the memory of the listener is due, in part, to the capacity of movence of the texts (ZUMTHOR, 1997). The article presents a brief description of Carinhoso’s trajectory in disco and cinema. In conclusion, it shows that the permanence in the media culture guarantees the longevity of the work, at the same time that the music composes the media culture itself.Este texto parte del concepto de “marca sonora” para analizar algunas posibles razones de la inesperada respuesta de los usuarios del Metrô de São Paulo a la iniciativa de incluir música en las estaciones y trenes. En resumen: habiendo sido elegida la “Toccata”, de Bachianas, n.º 2 (Villa-Lobos), como señal sonora (SCHAFER, 2011), acabó siendo identificada como Carinhoso (Pixinguinha). Consideramos, entre las principales razones: 1) la similitud formal entre ambos; 2) la asociación entre la obra musical y la memoria del oyente se debe, en parte, a la capacidad de emocionar de los textos (ZUMTHOR, 1997). El texto presenta una breve descripción de la trayectoria de Carinhoso en el disco y en el cine. En conclusión, se demuestra que la permanencia en la cultura mediática asegura la longevidad de la obra, mientras que la música compone la propia cultura mediática.Este texto parte do conceito de “marca sonora” (sound branding) para analisar algumas razões possíveis da inesperada resposta dos usuários do Metrô paulistano à iniciativa de incluir música nas estações e trens. Em síntese: tendo sido escolhida a “Toccata”, das Bachianas, n.º 2 (Villa-Lobos), como sinal sonoro (SCHAFER, 2011), acabou ela sendo identificada como “Carinhoso” (Pixinguinha). Consideram-se, dentre as razões principais: a) a semelhança formal entre ambas; e b) a associação entre obra musical e memória do ouvinte se deva, em parte, à capacidade de movência dos textos (ZUMTHOR, 1997). O texto apresenta uma breve descrição da trajetória de “Carinhoso” no disco e no cinema. Em conclusão mostra-se que a permanência na cultura midiática garante a longevidade da obra, ao mesmo tempo em que a música compõe a própria cultura midiática.Editora da PUCRS - ediPUCRS2021-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4099410.15448/1980-3729.2021.1.40994Revista FAMECOS; Vol. 28 No. 1 (2021): Single Volume; e40994Revista FAMECOS; Vol. 28 Núm. 1 (2021): Número Único; e40994Revista FAMECOS; v. 28 n. 1 (2021): Número Único; e409941980-37291415-054910.15448/1980-3729.2021.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/40994/26998Copyright (c) 2021 Revista FAMECOShttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessValente, Heloísa de Araújo DuarteLopes, Paulo Henrique de Oliveira2022-02-04T19:02:42Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/40994Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2022-02-04T19:02:42Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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