Culture of Mobility

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lemos, André
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/6314
Resumo: Mobility is inherent to men, it is related to the necessity to find a place in the world, to “building to dwell” (Heidegger, 1958), to establish a topus to protect us from loneliness and emptiness from the generically and abstract space. Mobility culture intertwines technological, sociological and anthropological issues. In communication, mobility is central since to communicate means move signs, messages, information, being all of the media (gadgets, environments and procedures) strategies to move messages affecting our relationship with time and space. In the current phase of mobility and location technologies (location medias), it is not about annihilating places, but creating spaces. This is the point we try to defend here. The current mobility culture is a location culture
id PUC_RS-12_85cd3bc6fe9182860924a130bc48ea5a
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/6314
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Culture of MobilityLa cultura de la movilidadCultura da MobilidadeMobilitycommunicationcybercultureCommunication and cultureMovilidadcomunicaciónciberculturaComunicación y culturaMobilidadecomunicaçãociberculturaComunicação e culturaMobility is inherent to men, it is related to the necessity to find a place in the world, to “building to dwell” (Heidegger, 1958), to establish a topus to protect us from loneliness and emptiness from the generically and abstract space. Mobility culture intertwines technological, sociological and anthropological issues. In communication, mobility is central since to communicate means move signs, messages, information, being all of the media (gadgets, environments and procedures) strategies to move messages affecting our relationship with time and space. In the current phase of mobility and location technologies (location medias), it is not about annihilating places, but creating spaces. This is the point we try to defend here. The current mobility culture is a location cultureLa movilidad es inherente al hombre, estando relacionada con la necesidad de crear un lugar en el mundo, de "construir para habitar" (Heidegger, 1958), de establecer un topus que nos proteja de la soledad y del vacío del espacio genérico y abstracto. La cultura de la movilidad entrelaza cuestiones tecnológicas, sociales, antropológicas. Para la comunicación, la movilidad es central ya que comunicar es hacer mover signos, mensajes, informaciones, siendo todos los medios (dispositivos, ambientes y procesos) estrategias para transportar mensajes afectando nuestra relación con el espacio y el tiempo. En la actual fase de las tecnologías de la movilidad y de localización (los medios locativos), no se trata tanto de aniquilar los lugares, sino de crear espacializaciones. Esta es la tesis aquí defendida. La actual cultura de la movilidad es una cultura locativa.A mobilidade é inerente ao homem, sendo correlata à necessidade de criar um lugar no mundo, de “construir para habitar” (Heidegger, 1958), de estabelecer um topus que nos proteja da solidão e do vazio do espaço genérico e abstrato. A cultura da mobilidade entrelaça questões tecnológicas, sociais, antropológicas. Para a comunicação, a mobilidade é central já que comunicar é fazer mover signos, mensagens, informações, sendo toda mídia (dispositivos, ambientes e processos) estratégias para transportar mensagens afetando nossa relação com o espaço e o tempo. Na atual fase das tecnologias da mobilidade e de localização (as mídias locativas), não se trata tanto de aniquilar os lugares, mas de criar espacializações. Esta é a tese aqui defendida. A atual cultura da mobilidade é uma cultura locativa.Editora da PUCRS - ediPUCRS2009-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/631410.15448/1980-3729.2009.40.6314Revista FAMECOS; Vol. 16 No. 40 (2009); 28-35Revista FAMECOS; Vol. 16 Núm. 40 (2009); 28-35Revista FAMECOS; v. 16 n. 40 (2009); 28-351980-37291415-054910.15448/1980-3729.2009.40reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/6314/4589Lemos, Andréinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-04T19:28:51Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/6314Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2021-08-04T19:28:51Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Culture of Mobility
La cultura de la movilidad
Cultura da Mobilidade
title Culture of Mobility
spellingShingle Culture of Mobility
Lemos, André
Mobility
communication
cyberculture
Communication and culture
Movilidad
comunicación
cibercultura
Comunicación y cultura
Mobilidade
comunicação
cibercultura
Comunicação e cultura
title_short Culture of Mobility
title_full Culture of Mobility
title_fullStr Culture of Mobility
title_full_unstemmed Culture of Mobility
title_sort Culture of Mobility
author Lemos, André
author_facet Lemos, André
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lemos, André
dc.subject.por.fl_str_mv Mobility
communication
cyberculture
Communication and culture
Movilidad
comunicación
cibercultura
Comunicación y cultura
Mobilidade
comunicação
cibercultura
Comunicação e cultura
topic Mobility
communication
cyberculture
Communication and culture
Movilidad
comunicación
cibercultura
Comunicación y cultura
Mobilidade
comunicação
cibercultura
Comunicação e cultura
description Mobility is inherent to men, it is related to the necessity to find a place in the world, to “building to dwell” (Heidegger, 1958), to establish a topus to protect us from loneliness and emptiness from the generically and abstract space. Mobility culture intertwines technological, sociological and anthropological issues. In communication, mobility is central since to communicate means move signs, messages, information, being all of the media (gadgets, environments and procedures) strategies to move messages affecting our relationship with time and space. In the current phase of mobility and location technologies (location medias), it is not about annihilating places, but creating spaces. This is the point we try to defend here. The current mobility culture is a location culture
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/6314
10.15448/1980-3729.2009.40.6314
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/6314
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2009.40.6314
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/6314/4589
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 16 No. 40 (2009); 28-35
Revista FAMECOS; Vol. 16 Núm. 40 (2009); 28-35
Revista FAMECOS; v. 16 n. 40 (2009); 28-35
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2009.40
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128661057601536