Look who is talking! Tensions between visibility and audibility in digital child protagonism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tomaz, Renata
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43240
Resumo: This article stems from broader research that looks at how online news content frames the visibility of child Youtubers. The general proposal is to understand to what extent digital child protagonism makes children’s voices more audible in terms of their generational demands in the public debate. To this end, the investigation presents a content analysis applied to a sample of 52 news published on Brazilian internet pages, between 2017 and 2019. The partial results indicate that the analyzed articles recognize children as subjects and actors of a social dynamic. However, the subjects on the agenda tend to link their voices to social markers strongly aligned with neoliberal values, restricting this coverage to aspects such as fame and wealth.
id PUC_RS-12_862bed69640828cb10d29bfec17c71bf
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/43240
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Look who is talking! Tensions between visibility and audibility in digital child protagonism¡Mira quién está hablando! Tensiones entre visibilidad y audibilidad en el protagonismo infantil digitalOlha quem está falando! Tensões entre visibilidade e audibilidade no protagonismo infantil digitalyoung youtubersvisibility and childhoodchildren’s voiceschild protagonismjóvenes youtubersvisibilidad e infanciavoces de niñosprotagonismo infantilyoutubers mirinsvisibilidade e infânciavozes das criançasprotagonismo infantilThis article stems from broader research that looks at how online news content frames the visibility of child Youtubers. The general proposal is to understand to what extent digital child protagonism makes children’s voices more audible in terms of their generational demands in the public debate. To this end, the investigation presents a content analysis applied to a sample of 52 news published on Brazilian internet pages, between 2017 and 2019. The partial results indicate that the analyzed articles recognize children as subjects and actors of a social dynamic. However, the subjects on the agenda tend to link their voices to social markers strongly aligned with neoliberal values, restricting this coverage to aspects such as fame and wealth.Este artículo surge de una investigación más amplia que analiza cómo el contenido de noticias en línea representa la visibilidad de los Youtubers infantiles. La propuesta general es entender en qué medida el protagonismo infantil digital hace más audibles las voces de los niños en cuanto a sus demandas generacionales en el debate público. Para ello, la investigación presenta un análisis de contenido aplicado a una muestra de 52 noticias publicadas en páginas de internet brasileñas, entre 2017 y 2019. Los resultados parciales indican que los artículos analizados reconocen a los niños como sujetos y actores de una dinámica social. Sin embargo, los temas de la agenda tienden a vincular sus voces a marcadores sociales fuertemente alineados con los valores neoliberales, restringiendo esta cobertura a aspectos como la fama y la riqueza.Este artigo se origina de pesquisa mais ampla que analisa de que modo o conteúdo noticioso on-line enquadra a visibilidade de crianças youtubers. A proposta geral é compreender em que medida o protagonismo digital delas torna suas vozes mais audíveis quanto a suas demandas geracionais, no debate público. Para tanto, a investigação apresenta uma análise de conteúdo aplicada a uma amostra de 52 notícias publicadas em páginas da internet brasileira, entre 2017 e 2019. Os resultados parciais indicam que as matérias analisadas reconhecem as crianças como sujeitos e atores de uma dinâmica social. No entanto, os assuntos pautados tendem a vincular suas vozes a marcadores sociais fortemente alinhados a valores neoliberais, restringindo essa cobertura a aspectos como fama e riqueza.Editora da PUCRS - ediPUCRS2023-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4324010.15448/1980-3729.2023.1.43240Revista FAMECOS; Vol. 30 No. 1 (2023): Single Volume ; e43240Revista FAMECOS; Vol. 30 Núm. 1 (2023): Volumen único ; e43240Revista FAMECOS; v. 30 n. 1 (2023): Volume Único ; e432401980-37291415-054910.15448/1980-3729.2023.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43240/27952Copyright (c) 2023 Revista FAMECOShttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTomaz, Renata2024-04-05T12:55:07Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/43240Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2024-04-05T12:55:07Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Look who is talking! Tensions between visibility and audibility in digital child protagonism
¡Mira quién está hablando! Tensiones entre visibilidad y audibilidad en el protagonismo infantil digital
Olha quem está falando! Tensões entre visibilidade e audibilidade no protagonismo infantil digital
title Look who is talking! Tensions between visibility and audibility in digital child protagonism
spellingShingle Look who is talking! Tensions between visibility and audibility in digital child protagonism
Tomaz, Renata
young youtubers
visibility and childhood
children’s voices
child protagonism
jóvenes youtubers
visibilidad e infancia
voces de niños
protagonismo infantil
youtubers mirins
visibilidade e infância
vozes das crianças
protagonismo infantil
title_short Look who is talking! Tensions between visibility and audibility in digital child protagonism
title_full Look who is talking! Tensions between visibility and audibility in digital child protagonism
title_fullStr Look who is talking! Tensions between visibility and audibility in digital child protagonism
title_full_unstemmed Look who is talking! Tensions between visibility and audibility in digital child protagonism
title_sort Look who is talking! Tensions between visibility and audibility in digital child protagonism
author Tomaz, Renata
author_facet Tomaz, Renata
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tomaz, Renata
dc.subject.por.fl_str_mv young youtubers
visibility and childhood
children’s voices
child protagonism
jóvenes youtubers
visibilidad e infancia
voces de niños
protagonismo infantil
youtubers mirins
visibilidade e infância
vozes das crianças
protagonismo infantil
topic young youtubers
visibility and childhood
children’s voices
child protagonism
jóvenes youtubers
visibilidad e infancia
voces de niños
protagonismo infantil
youtubers mirins
visibilidade e infância
vozes das crianças
protagonismo infantil
description This article stems from broader research that looks at how online news content frames the visibility of child Youtubers. The general proposal is to understand to what extent digital child protagonism makes children’s voices more audible in terms of their generational demands in the public debate. To this end, the investigation presents a content analysis applied to a sample of 52 news published on Brazilian internet pages, between 2017 and 2019. The partial results indicate that the analyzed articles recognize children as subjects and actors of a social dynamic. However, the subjects on the agenda tend to link their voices to social markers strongly aligned with neoliberal values, restricting this coverage to aspects such as fame and wealth.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43240
10.15448/1980-3729.2023.1.43240
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43240
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2023.1.43240
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43240/27952
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista FAMECOS
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista FAMECOS
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 30 No. 1 (2023): Single Volume ; e43240
Revista FAMECOS; Vol. 30 Núm. 1 (2023): Volumen único ; e43240
Revista FAMECOS; v. 30 n. 1 (2023): Volume Único ; e43240
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2023.1
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128657268047872