Look who is talking! Tensions between visibility and audibility in digital child protagonism
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43240 |
Resumo: | This article stems from broader research that looks at how online news content frames the visibility of child Youtubers. The general proposal is to understand to what extent digital child protagonism makes children’s voices more audible in terms of their generational demands in the public debate. To this end, the investigation presents a content analysis applied to a sample of 52 news published on Brazilian internet pages, between 2017 and 2019. The partial results indicate that the analyzed articles recognize children as subjects and actors of a social dynamic. However, the subjects on the agenda tend to link their voices to social markers strongly aligned with neoliberal values, restricting this coverage to aspects such as fame and wealth. |
id |
PUC_RS-12_862bed69640828cb10d29bfec17c71bf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/43240 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Look who is talking! Tensions between visibility and audibility in digital child protagonism¡Mira quién está hablando! Tensiones entre visibilidad y audibilidad en el protagonismo infantil digitalOlha quem está falando! Tensões entre visibilidade e audibilidade no protagonismo infantil digitalyoung youtubersvisibility and childhoodchildren’s voiceschild protagonismjóvenes youtubersvisibilidad e infanciavoces de niñosprotagonismo infantilyoutubers mirinsvisibilidade e infânciavozes das criançasprotagonismo infantilThis article stems from broader research that looks at how online news content frames the visibility of child Youtubers. The general proposal is to understand to what extent digital child protagonism makes children’s voices more audible in terms of their generational demands in the public debate. To this end, the investigation presents a content analysis applied to a sample of 52 news published on Brazilian internet pages, between 2017 and 2019. The partial results indicate that the analyzed articles recognize children as subjects and actors of a social dynamic. However, the subjects on the agenda tend to link their voices to social markers strongly aligned with neoliberal values, restricting this coverage to aspects such as fame and wealth.Este artículo surge de una investigación más amplia que analiza cómo el contenido de noticias en línea representa la visibilidad de los Youtubers infantiles. La propuesta general es entender en qué medida el protagonismo infantil digital hace más audibles las voces de los niños en cuanto a sus demandas generacionales en el debate público. Para ello, la investigación presenta un análisis de contenido aplicado a una muestra de 52 noticias publicadas en páginas de internet brasileñas, entre 2017 y 2019. Los resultados parciales indican que los artículos analizados reconocen a los niños como sujetos y actores de una dinámica social. Sin embargo, los temas de la agenda tienden a vincular sus voces a marcadores sociales fuertemente alineados con los valores neoliberales, restringiendo esta cobertura a aspectos como la fama y la riqueza.Este artigo se origina de pesquisa mais ampla que analisa de que modo o conteúdo noticioso on-line enquadra a visibilidade de crianças youtubers. A proposta geral é compreender em que medida o protagonismo digital delas torna suas vozes mais audíveis quanto a suas demandas geracionais, no debate público. Para tanto, a investigação apresenta uma análise de conteúdo aplicada a uma amostra de 52 notícias publicadas em páginas da internet brasileira, entre 2017 e 2019. Os resultados parciais indicam que as matérias analisadas reconhecem as crianças como sujeitos e atores de uma dinâmica social. No entanto, os assuntos pautados tendem a vincular suas vozes a marcadores sociais fortemente alinhados a valores neoliberais, restringindo essa cobertura a aspectos como fama e riqueza.Editora da PUCRS - ediPUCRS2023-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4324010.15448/1980-3729.2023.1.43240Revista FAMECOS; Vol. 30 No. 1 (2023): Single Volume ; e43240Revista FAMECOS; Vol. 30 Núm. 1 (2023): Volumen único ; e43240Revista FAMECOS; v. 30 n. 1 (2023): Volume Único ; e432401980-37291415-054910.15448/1980-3729.2023.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43240/27952Copyright (c) 2023 Revista FAMECOShttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTomaz, Renata2024-04-05T12:55:07Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/43240Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2024-04-05T12:55:07Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Look who is talking! Tensions between visibility and audibility in digital child protagonism ¡Mira quién está hablando! Tensiones entre visibilidad y audibilidad en el protagonismo infantil digital Olha quem está falando! Tensões entre visibilidade e audibilidade no protagonismo infantil digital |
title |
Look who is talking! Tensions between visibility and audibility in digital child protagonism |
spellingShingle |
Look who is talking! Tensions between visibility and audibility in digital child protagonism Tomaz, Renata young youtubers visibility and childhood children’s voices child protagonism jóvenes youtubers visibilidad e infancia voces de niños protagonismo infantil youtubers mirins visibilidade e infância vozes das crianças protagonismo infantil |
title_short |
Look who is talking! Tensions between visibility and audibility in digital child protagonism |
title_full |
Look who is talking! Tensions between visibility and audibility in digital child protagonism |
title_fullStr |
Look who is talking! Tensions between visibility and audibility in digital child protagonism |
title_full_unstemmed |
Look who is talking! Tensions between visibility and audibility in digital child protagonism |
title_sort |
Look who is talking! Tensions between visibility and audibility in digital child protagonism |
author |
Tomaz, Renata |
author_facet |
Tomaz, Renata |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tomaz, Renata |
dc.subject.por.fl_str_mv |
young youtubers visibility and childhood children’s voices child protagonism jóvenes youtubers visibilidad e infancia voces de niños protagonismo infantil youtubers mirins visibilidade e infância vozes das crianças protagonismo infantil |
topic |
young youtubers visibility and childhood children’s voices child protagonism jóvenes youtubers visibilidad e infancia voces de niños protagonismo infantil youtubers mirins visibilidade e infância vozes das crianças protagonismo infantil |
description |
This article stems from broader research that looks at how online news content frames the visibility of child Youtubers. The general proposal is to understand to what extent digital child protagonism makes children’s voices more audible in terms of their generational demands in the public debate. To this end, the investigation presents a content analysis applied to a sample of 52 news published on Brazilian internet pages, between 2017 and 2019. The partial results indicate that the analyzed articles recognize children as subjects and actors of a social dynamic. However, the subjects on the agenda tend to link their voices to social markers strongly aligned with neoliberal values, restricting this coverage to aspects such as fame and wealth. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43240 10.15448/1980-3729.2023.1.43240 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43240 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2023.1.43240 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43240/27952 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista FAMECOS http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista FAMECOS http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 30 No. 1 (2023): Single Volume ; e43240 Revista FAMECOS; Vol. 30 Núm. 1 (2023): Volumen único ; e43240 Revista FAMECOS; v. 30 n. 1 (2023): Volume Único ; e43240 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2023.1 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128657268047872 |