ChatGPT Preliminary Critical Balance
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
DOI: | 10.15448/1980-3729.2023.1.44380 |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44380 |
Resumo: | Among all the technological hypes that preceded it, the explosion that the ChatGPT is causing is impressive. This is visible in the exacerbated volume of articles, interviews, columns, blogs and news on the subject that heat up magazines, newspapers and networks by the minute. Going beyond mere episodic information, this article intends to point to the most evident implications in view of the organization of some critical ideas that seem urgent given the circumstances. For this, the route to follow will focus on the impacts that are already felt: a) the consequences for the production and the circulation of scientific knowledge; c) the dilemmas that the Chat brings to education; d) the bottlenecks that literary creation imposes on him. |
id |
PUC_RS-12_9b62af345afebb3acdde73104b682371 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/44380 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
spelling |
ChatGPT Preliminary Critical BalanceBALANCE CRÍTICO PRELIMINAR DEL CHATGPTBALANÇO CRÍTICO PRELIMINAR DO CHATGPTChatGPTScientific knowledgeeducationliterary creationChatGPTConocimiento científicoEducaciónCreación literariaChatGPTSaber científicoEducaçãoCriação literáriaAmong all the technological hypes that preceded it, the explosion that the ChatGPT is causing is impressive. This is visible in the exacerbated volume of articles, interviews, columns, blogs and news on the subject that heat up magazines, newspapers and networks by the minute. Going beyond mere episodic information, this article intends to point to the most evident implications in view of the organization of some critical ideas that seem urgent given the circumstances. For this, the route to follow will focus on the impacts that are already felt: a) the consequences for the production and the circulation of scientific knowledge; c) the dilemmas that the Chat brings to education; d) the bottlenecks that literary creation imposes on him.Entre todos los hypes tecnológicos que lo precedieron, la explosión que está provocando el ChatGPT es impresionante. Esto es visible en el volumen exacerbado de artículos, entrevistas, columnas, blogs y noticias sobre el tema que calientan minuto a minuto revistas, diarios y redes. Más allá de la mera información episódica, este artículo pretende señalar las implicaciones más evidentes para la organización de algunas ideas críticas que parecen urgentes dadas las circunstancias. Para ello, la ruta a seguir se centrará en los impactos que ya se están sintiendo: a) las consecuencias para la producción y circulación del conocimiento científico; c) los dilemas que trae el Chat a la educación; d) los cuellos de botella que le impone la creación literaria.Entre todos os hypes tecnológicos que o antecederam, a explosão que o ChatGPT está provocando é impressionante. Isso é visível no exacerbado volume de artigos, entrevistas, colunas, blogs e notícias sobre o tema que esquentam as revistas, os jornais e as redes a cada minuto. Indo além das informações meramente episódicas, este artigo pretende apontar para as implicações mais evidentes tendo em vista a organização de algumas ideias críticas que parecem urgentes diante das circunstâncias. Para isso, a rota a ser seguida irá se deter nos impactos que já estão se fazendo sentir: a) as consequências para a produção e a circulação do saber científico; c) os dilemas que o Chat traz para a educação; d) os gargalos que a criação literária lhe impõe.Editora da PUCRS - ediPUCRS2023-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4438010.15448/1980-3729.2023.1.44380Revista FAMECOS; Vol. 30 No. 1 (2023): Single Volume ; e44380Revista FAMECOS; Vol. 30 Núm. 1 (2023): Volumen único ; e44380Revista FAMECOS; v. 30 n. 1 (2023): Volume Único ; e443801980-37291415-054910.15448/1980-3729.2023.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44380/28171Copyright (c) 2023 Revista FAMECOShttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantaella, Lúcia2024-04-05T12:55:07Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/44380Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2024-04-05T12:55:07Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ChatGPT Preliminary Critical Balance BALANCE CRÍTICO PRELIMINAR DEL CHATGPT BALANÇO CRÍTICO PRELIMINAR DO CHATGPT |
title |
ChatGPT Preliminary Critical Balance |
spellingShingle |
ChatGPT Preliminary Critical Balance ChatGPT Preliminary Critical Balance Santaella, Lúcia ChatGPT Scientific knowledge education literary creation ChatGPT Conocimiento científico Educación Creación literaria ChatGPT Saber científico Educação Criação literária Santaella, Lúcia ChatGPT Scientific knowledge education literary creation ChatGPT Conocimiento científico Educación Creación literaria ChatGPT Saber científico Educação Criação literária |
title_short |
ChatGPT Preliminary Critical Balance |
title_full |
ChatGPT Preliminary Critical Balance |
title_fullStr |
ChatGPT Preliminary Critical Balance ChatGPT Preliminary Critical Balance |
title_full_unstemmed |
ChatGPT Preliminary Critical Balance ChatGPT Preliminary Critical Balance |
title_sort |
ChatGPT Preliminary Critical Balance |
author |
Santaella, Lúcia |
author_facet |
Santaella, Lúcia Santaella, Lúcia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santaella, Lúcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ChatGPT Scientific knowledge education literary creation ChatGPT Conocimiento científico Educación Creación literaria ChatGPT Saber científico Educação Criação literária |
topic |
ChatGPT Scientific knowledge education literary creation ChatGPT Conocimiento científico Educación Creación literaria ChatGPT Saber científico Educação Criação literária |
description |
Among all the technological hypes that preceded it, the explosion that the ChatGPT is causing is impressive. This is visible in the exacerbated volume of articles, interviews, columns, blogs and news on the subject that heat up magazines, newspapers and networks by the minute. Going beyond mere episodic information, this article intends to point to the most evident implications in view of the organization of some critical ideas that seem urgent given the circumstances. For this, the route to follow will focus on the impacts that are already felt: a) the consequences for the production and the circulation of scientific knowledge; c) the dilemmas that the Chat brings to education; d) the bottlenecks that literary creation imposes on him. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44380 10.15448/1980-3729.2023.1.44380 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44380 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2023.1.44380 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44380/28171 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista FAMECOS http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista FAMECOS http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 30 No. 1 (2023): Single Volume ; e44380 Revista FAMECOS; Vol. 30 Núm. 1 (2023): Volumen único ; e44380 Revista FAMECOS; v. 30 n. 1 (2023): Volume Único ; e44380 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2023.1 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1822181321288450048 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.15448/1980-3729.2023.1.44380 |