Social Media Audience: approach advances of Uses and Gratifications

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Raquel M C
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/20832
Resumo: The approach of Uses and Gratifications has an influential tradition at the audience research dealing with the factors that led the receiver to select and to expose to different media and communication content. The basic assumption of this proposition is that, through the experiences and reflections of the audience on the media contents, they relate which materials are rewarding or useful. Certainly, the model of U&G expanded so much that we do not talk about a theory of U&G anymore, but, in a multi theory scheme. This article aims to introduce the “state of art” of this important reference, pointing its main formulations evident by the use of literature review and the results of a bibliometric research.
id PUC_RS-12_a1059b5abf6e3677a91b94ee701de38d
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/20832
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Social Media Audience: approach advances of Uses and GratificationsExposición de la audiencia a los medios: avances del abordaje de Usos y GratificacionesExposição da Audiência aos Meios: avanços da abordagem de Usos e GratificaçõesUses and GratificationMulti Theory SchemeTheoretical landmarksMulti Theory SchemeUsos e Gratificacionesesquema de multiteoríamarcos teóricosUsos e GratificacionesUsos e Gratificaçõesesquema de multiteoriamarcos teóricosTeoria da comunicaçãoThe approach of Uses and Gratifications has an influential tradition at the audience research dealing with the factors that led the receiver to select and to expose to different media and communication content. The basic assumption of this proposition is that, through the experiences and reflections of the audience on the media contents, they relate which materials are rewarding or useful. Certainly, the model of U&G expanded so much that we do not talk about a theory of U&G anymore, but, in a multi theory scheme. This article aims to introduce the “state of art” of this important reference, pointing its main formulations evident by the use of literature review and the results of a bibliometric research.El abordaje de Usos y Gratificaciones (U&G) posee una tradición influente en la pesquisa de audiencia, al tratar de los aspectos que llevan al receptor a seleccionar y a exponerse a los diferentes medios y contenidos de comunicación. El presupuesto básico de su proposición es que, a través de las experiencias y reflexiones de la audiencia sobre los contenidos de las medias, ella relaciona cuáles materiales le son gratificantes o útiles. Por cierto, el modelo de U&G se expandió de tal forma que ya no se habla de una teoría de U&G, pero sí de un esquema de multiteorías. El presente artículo señala el “estado del arte” de este importante referencial, apuntando sus formulaciones principales, evidenciadas por el uso del método de revisión de literatura, así como de los resultados de una investigación bibliomética.A abordagem de Usos e Gratificações possui uma tradição influente na pesquisa da audiência tratando dos aspectos que levam o receptor a selecionar e a se expor aos diferentes meios e conteúdos da comunicação. O pressuposto básico da sua proposição é que, através das experiências e reflexões da audiência sobre os conteúdos das mídias, ela relaciona quais materiais lhes são gratificantes ou úteis. Por certo, o modelo de U&G se expandiu de tal forma que não mais falamos em uma teoria de U&G, mas sim, em um esquema de multiteorias. O presente artigo demarca o “estado da arte” deste importante referencial, apontando suas formulações principais evidenciadas pelo uso do método da revisão de literatura bem como dos resultados de uma investigação bibliométrica.Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-11-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2083210.15448/1980-3729.2016.1.20832Revista FAMECOS; Vol. 23 No. 1 (2016); ID20832Revista FAMECOS; Vol. 23 Núm. 1 (2016); ID20832Revista FAMECOS; v. 23 n. 1 (2016); ID208321980-37291415-054910.15448/1980-3729.2016.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/20832/13677Copyright (c) 2015 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Raquel M C2017-06-19T14:32:07Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/20832Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-06-19T14:32:07Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Social Media Audience: approach advances of Uses and Gratifications
Exposición de la audiencia a los medios: avances del abordaje de Usos y Gratificaciones
Exposição da Audiência aos Meios: avanços da abordagem de Usos e Gratificações
title Social Media Audience: approach advances of Uses and Gratifications
spellingShingle Social Media Audience: approach advances of Uses and Gratifications
Ferreira, Raquel M C
Uses and Gratification
Multi Theory Scheme
Theoretical landmarks
Multi Theory Scheme
Usos e Gratificaciones
esquema de multiteoría
marcos teóricos
Usos e Gratificaciones
Usos e Gratificações
esquema de multiteoria
marcos teóricos
Teoria da comunicação
title_short Social Media Audience: approach advances of Uses and Gratifications
title_full Social Media Audience: approach advances of Uses and Gratifications
title_fullStr Social Media Audience: approach advances of Uses and Gratifications
title_full_unstemmed Social Media Audience: approach advances of Uses and Gratifications
title_sort Social Media Audience: approach advances of Uses and Gratifications
author Ferreira, Raquel M C
author_facet Ferreira, Raquel M C
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Raquel M C
dc.subject.por.fl_str_mv Uses and Gratification
Multi Theory Scheme
Theoretical landmarks
Multi Theory Scheme
Usos e Gratificaciones
esquema de multiteoría
marcos teóricos
Usos e Gratificaciones
Usos e Gratificações
esquema de multiteoria
marcos teóricos
Teoria da comunicação
topic Uses and Gratification
Multi Theory Scheme
Theoretical landmarks
Multi Theory Scheme
Usos e Gratificaciones
esquema de multiteoría
marcos teóricos
Usos e Gratificaciones
Usos e Gratificações
esquema de multiteoria
marcos teóricos
Teoria da comunicação
description The approach of Uses and Gratifications has an influential tradition at the audience research dealing with the factors that led the receiver to select and to expose to different media and communication content. The basic assumption of this proposition is that, through the experiences and reflections of the audience on the media contents, they relate which materials are rewarding or useful. Certainly, the model of U&G expanded so much that we do not talk about a theory of U&G anymore, but, in a multi theory scheme. This article aims to introduce the “state of art” of this important reference, pointing its main formulations evident by the use of literature review and the results of a bibliometric research.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-11-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/20832
10.15448/1980-3729.2016.1.20832
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/20832
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2016.1.20832
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/20832/13677
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Revista FAMECOS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Revista FAMECOS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 23 No. 1 (2016); ID20832
Revista FAMECOS; Vol. 23 Núm. 1 (2016); ID20832
Revista FAMECOS; v. 23 n. 1 (2016); ID20832
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2016.1
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128658233786368