Social Media Audience: approach advances of Uses and Gratifications
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/20832 |
Resumo: | The approach of Uses and Gratifications has an influential tradition at the audience research dealing with the factors that led the receiver to select and to expose to different media and communication content. The basic assumption of this proposition is that, through the experiences and reflections of the audience on the media contents, they relate which materials are rewarding or useful. Certainly, the model of U&G expanded so much that we do not talk about a theory of U&G anymore, but, in a multi theory scheme. This article aims to introduce the “state of art” of this important reference, pointing its main formulations evident by the use of literature review and the results of a bibliometric research. |
id |
PUC_RS-12_a1059b5abf6e3677a91b94ee701de38d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/20832 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Social Media Audience: approach advances of Uses and GratificationsExposición de la audiencia a los medios: avances del abordaje de Usos y GratificacionesExposição da Audiência aos Meios: avanços da abordagem de Usos e GratificaçõesUses and GratificationMulti Theory SchemeTheoretical landmarksMulti Theory SchemeUsos e Gratificacionesesquema de multiteoríamarcos teóricosUsos e GratificacionesUsos e Gratificaçõesesquema de multiteoriamarcos teóricosTeoria da comunicaçãoThe approach of Uses and Gratifications has an influential tradition at the audience research dealing with the factors that led the receiver to select and to expose to different media and communication content. The basic assumption of this proposition is that, through the experiences and reflections of the audience on the media contents, they relate which materials are rewarding or useful. Certainly, the model of U&G expanded so much that we do not talk about a theory of U&G anymore, but, in a multi theory scheme. This article aims to introduce the “state of art” of this important reference, pointing its main formulations evident by the use of literature review and the results of a bibliometric research.El abordaje de Usos y Gratificaciones (U&G) posee una tradición influente en la pesquisa de audiencia, al tratar de los aspectos que llevan al receptor a seleccionar y a exponerse a los diferentes medios y contenidos de comunicación. El presupuesto básico de su proposición es que, a través de las experiencias y reflexiones de la audiencia sobre los contenidos de las medias, ella relaciona cuáles materiales le son gratificantes o útiles. Por cierto, el modelo de U&G se expandió de tal forma que ya no se habla de una teoría de U&G, pero sí de un esquema de multiteorías. El presente artículo señala el “estado del arte” de este importante referencial, apuntando sus formulaciones principales, evidenciadas por el uso del método de revisión de literatura, así como de los resultados de una investigación bibliomética.A abordagem de Usos e Gratificações possui uma tradição influente na pesquisa da audiência tratando dos aspectos que levam o receptor a selecionar e a se expor aos diferentes meios e conteúdos da comunicação. O pressuposto básico da sua proposição é que, através das experiências e reflexões da audiência sobre os conteúdos das mídias, ela relaciona quais materiais lhes são gratificantes ou úteis. Por certo, o modelo de U&G se expandiu de tal forma que não mais falamos em uma teoria de U&G, mas sim, em um esquema de multiteorias. O presente artigo demarca o “estado da arte” deste importante referencial, apontando suas formulações principais evidenciadas pelo uso do método da revisão de literatura bem como dos resultados de uma investigação bibliométrica.Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-11-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2083210.15448/1980-3729.2016.1.20832Revista FAMECOS; Vol. 23 No. 1 (2016); ID20832Revista FAMECOS; Vol. 23 Núm. 1 (2016); ID20832Revista FAMECOS; v. 23 n. 1 (2016); ID208321980-37291415-054910.15448/1980-3729.2016.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/20832/13677Copyright (c) 2015 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Raquel M C2017-06-19T14:32:07Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/20832Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-06-19T14:32:07Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Social Media Audience: approach advances of Uses and Gratifications Exposición de la audiencia a los medios: avances del abordaje de Usos y Gratificaciones Exposição da Audiência aos Meios: avanços da abordagem de Usos e Gratificações |
title |
Social Media Audience: approach advances of Uses and Gratifications |
spellingShingle |
Social Media Audience: approach advances of Uses and Gratifications Ferreira, Raquel M C Uses and Gratification Multi Theory Scheme Theoretical landmarks Multi Theory Scheme Usos e Gratificaciones esquema de multiteoría marcos teóricos Usos e Gratificaciones Usos e Gratificações esquema de multiteoria marcos teóricos Teoria da comunicação |
title_short |
Social Media Audience: approach advances of Uses and Gratifications |
title_full |
Social Media Audience: approach advances of Uses and Gratifications |
title_fullStr |
Social Media Audience: approach advances of Uses and Gratifications |
title_full_unstemmed |
Social Media Audience: approach advances of Uses and Gratifications |
title_sort |
Social Media Audience: approach advances of Uses and Gratifications |
author |
Ferreira, Raquel M C |
author_facet |
Ferreira, Raquel M C |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Raquel M C |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Uses and Gratification Multi Theory Scheme Theoretical landmarks Multi Theory Scheme Usos e Gratificaciones esquema de multiteoría marcos teóricos Usos e Gratificaciones Usos e Gratificações esquema de multiteoria marcos teóricos Teoria da comunicação |
topic |
Uses and Gratification Multi Theory Scheme Theoretical landmarks Multi Theory Scheme Usos e Gratificaciones esquema de multiteoría marcos teóricos Usos e Gratificaciones Usos e Gratificações esquema de multiteoria marcos teóricos Teoria da comunicação |
description |
The approach of Uses and Gratifications has an influential tradition at the audience research dealing with the factors that led the receiver to select and to expose to different media and communication content. The basic assumption of this proposition is that, through the experiences and reflections of the audience on the media contents, they relate which materials are rewarding or useful. Certainly, the model of U&G expanded so much that we do not talk about a theory of U&G anymore, but, in a multi theory scheme. This article aims to introduce the “state of art” of this important reference, pointing its main formulations evident by the use of literature review and the results of a bibliometric research. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-11-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/20832 10.15448/1980-3729.2016.1.20832 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/20832 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2016.1.20832 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/20832/13677 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Revista FAMECOS info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Revista FAMECOS |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 23 No. 1 (2016); ID20832 Revista FAMECOS; Vol. 23 Núm. 1 (2016); ID20832 Revista FAMECOS; v. 23 n. 1 (2016); ID20832 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2016.1 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128658233786368 |