Film criticism and ideological patrol: the case of Carlos Diegues’ Xica da Silva
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/23120 |
Resumo: | The filmmaker Carlos Diegues coined in 1978 the term “ideological patrols” in reference to some leftist film critics who try to control the artistic production from their political reason. The initial sticking point was born after the negative reviews of the underground press about Xica da Silva (1976). The article examines the critical reception of Diegues film in the newspapers, giving special attention to the texts that created the debate. At that time, the national popular culture was used as an analysis criterion for Brazilian films. We elucidate in firsthand the backstage and internal controversy caused by Xica in underground newspaper Opinião, in a period of increasing leftist fragmentation. |
id |
PUC_RS-12_b544bc2084ab384cc79c6a4e2b5448bf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/23120 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Film criticism and ideological patrol: the case of Carlos Diegues’ Xica da SilvaCrítica del cine y patrulla ideológica: el caso Xica da Silva de Carlos DieguesCrítica de cinema e patrulha ideológica: o caso Xica da Silva de Carlos DieguesXica da SilvaCarlos DieguesFilm CriticismFilm CriticismCrítica cinematográficaCine nuevoXica da SilvaCineCrítica cinematográficaCinema novoXica da SilvaCinemaThe filmmaker Carlos Diegues coined in 1978 the term “ideological patrols” in reference to some leftist film critics who try to control the artistic production from their political reason. The initial sticking point was born after the negative reviews of the underground press about Xica da Silva (1976). The article examines the critical reception of Diegues film in the newspapers, giving special attention to the texts that created the debate. At that time, the national popular culture was used as an analysis criterion for Brazilian films. We elucidate in firsthand the backstage and internal controversy caused by Xica in underground newspaper Opinião, in a period of increasing leftist fragmentation.El cineasta Carlos Diegues acuñó en 1978 el término “patrullas ideológicas” para hacer referencia a algunos críticos del cine de izquierda que intentaron controlar la producción artística, a partir de sus motivaciones políticas. El punto de fricción inicial nació después de los comentarios negativos de la prensa alternativa sobre Xica da Silva (1976). El artículo examina la recepción crítica de los periódicos del filme de Diegues, dando especial atención a los textos que crearon el debate. En aquel momento, la cultura nacional popular era usada como criterio de análisis para los filmes brasileños. Dilucidamos, de primera mano, los bastidores y la polémica interna causada por Xica en el periódico alternativo Opinião, en un período de creciente fragmentación de la izquierda.O cineasta Carlos Diegues cunhou em 1978 o termo “patrulhas ideológicas” em referência a alguns críticos de cinema de esquerda que tentariam controlar a produção artística, a partir de suas motivações políticas. O ponto de atrito inicial nasceu após os comentários negativos da imprensa alternativa sobre Xica da Silva (1976). O artigo examina a recepção crítica dos jornais ao filme de Diegues, fornecendo especial atenção aos textos que criaram o debate. Naquele momento, a cultura do nacional popular era usada como critério de análise para os filmes brasileiros. Elucidamos em primeira mão os bastidores e a polêmica interna causada por Xica no jornal alternativo Opinião, num período de crescente fragmentação da esquerda.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-07-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2312010.15448/1980-3729.2016.3.23120Revista FAMECOS; Vol. 23 No. 3 (2016); ID23120Revista FAMECOS; Vol. 23 Núm. 3 (2016); ID23120Revista FAMECOS; v. 23 n. 3 (2016); ID231201980-37291415-054910.15448/1980-3729.2016.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/23120/14605Copyright (c) 2016 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessAdamatti, Margarida Maria2017-06-01T20:32:31Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/23120Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-06-01T20:32:31Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Film criticism and ideological patrol: the case of Carlos Diegues’ Xica da Silva Crítica del cine y patrulla ideológica: el caso Xica da Silva de Carlos Diegues Crítica de cinema e patrulha ideológica: o caso Xica da Silva de Carlos Diegues |
title |
Film criticism and ideological patrol: the case of Carlos Diegues’ Xica da Silva |
spellingShingle |
Film criticism and ideological patrol: the case of Carlos Diegues’ Xica da Silva Adamatti, Margarida Maria Xica da Silva Carlos Diegues Film Criticism Film Criticism Crítica cinematográfica Cine nuevo Xica da Silva Cine Crítica cinematográfica Cinema novo Xica da Silva Cinema |
title_short |
Film criticism and ideological patrol: the case of Carlos Diegues’ Xica da Silva |
title_full |
Film criticism and ideological patrol: the case of Carlos Diegues’ Xica da Silva |
title_fullStr |
Film criticism and ideological patrol: the case of Carlos Diegues’ Xica da Silva |
title_full_unstemmed |
Film criticism and ideological patrol: the case of Carlos Diegues’ Xica da Silva |
title_sort |
Film criticism and ideological patrol: the case of Carlos Diegues’ Xica da Silva |
author |
Adamatti, Margarida Maria |
author_facet |
Adamatti, Margarida Maria |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Adamatti, Margarida Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Xica da Silva Carlos Diegues Film Criticism Film Criticism Crítica cinematográfica Cine nuevo Xica da Silva Cine Crítica cinematográfica Cinema novo Xica da Silva Cinema |
topic |
Xica da Silva Carlos Diegues Film Criticism Film Criticism Crítica cinematográfica Cine nuevo Xica da Silva Cine Crítica cinematográfica Cinema novo Xica da Silva Cinema |
description |
The filmmaker Carlos Diegues coined in 1978 the term “ideological patrols” in reference to some leftist film critics who try to control the artistic production from their political reason. The initial sticking point was born after the negative reviews of the underground press about Xica da Silva (1976). The article examines the critical reception of Diegues film in the newspapers, giving special attention to the texts that created the debate. At that time, the national popular culture was used as an analysis criterion for Brazilian films. We elucidate in firsthand the backstage and internal controversy caused by Xica in underground newspaper Opinião, in a period of increasing leftist fragmentation. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-07-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/23120 10.15448/1980-3729.2016.3.23120 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/23120 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2016.3.23120 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/23120/14605 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista FAMECOS info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista FAMECOS |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 23 No. 3 (2016); ID23120 Revista FAMECOS; Vol. 23 Núm. 3 (2016); ID23120 Revista FAMECOS; v. 23 n. 3 (2016); ID23120 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2016.3 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128663084498944 |