Black as sign of quality and distinction in food packaging communication

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Carla
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
DOI: 10.15448/1980-3729.2017.1.23706
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/23706
Resumo: This research discusses the symbolic content broadcasted on food packaging communication, focusing on the role played by colors in constructing visual messages. It is based on doctoral research in which packages of ten distinct colors were examined. The color language was investigated as a sign system. The study was based on Saussurre theory as well as on classifications and analysis models proposed by Peirce and by Groupe µ. This article is a cutout of the color spectrum examined in the thesis, describing the results for black color and analyzing its symbolic role in the construction of product’s high quality image. It is concluded that black packaging and labels reflect developments of mass taste for luxury in processed foods consumption, reproducing signs of social distinction.
id PUC_RS-12_bae5b0450fb5122d8a4f972808309ae4
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/23706
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
spelling Black as sign of quality and distinction in food packaging communicationLo negro como signo de cualidad y distinción en la comunicación de empaque de alimentosO preto como signo de qualidade e distinção na comunicação da embalagem de alimentosColor symbolismVisual communicationPackaging designVisual communicationSimbolismo de los coloresComunicación visualDiseño de empaquesComunicación visualSimbolismo das corescomunicação visualdesign de embalagensdesign e culturacomunicação visualembalagens de alimentossimbolismo das coresThis research discusses the symbolic content broadcasted on food packaging communication, focusing on the role played by colors in constructing visual messages. It is based on doctoral research in which packages of ten distinct colors were examined. The color language was investigated as a sign system. The study was based on Saussurre theory as well as on classifications and analysis models proposed by Peirce and by Groupe µ. This article is a cutout of the color spectrum examined in the thesis, describing the results for black color and analyzing its symbolic role in the construction of product’s high quality image. It is concluded that black packaging and labels reflect developments of mass taste for luxury in processed foods consumption, reproducing signs of social distinction.Esta investigación aborda el contenido simbólico vehiculado en la comunicación del empaque de alimentos, enfocado en el papel desempeñado por los colores en la construcción del mensaje visual. Se basa en resultados de una pesquisa de doctorado en la que fueron examinados empaques de diez colores distintos. Se investigó el lenguaje de los colores como un sistema de signos, apoyándose en la teoría de Saussure y en modelos de clasificación y análisis propuestos por Peirce y por el Grupo µ. Este artículo hace una aproximación al espectro de los colores examinados en la tesis, describiendo los resultados obtenidos para el color negro y analizando su función simbólica en la construcción de la imagen de excelencia de los productos. Se concluye que los empaques y rótulos negros reflejan desdoblamientos de la masificación del gusto por el lujo en el consumo de alimentos industrializados, reproduciendo signos de distinción social. Esta pesquisa aborda o conteúdo simbólico veiculado na comunicação da embalagem de alimentos, focando no papel desempenhado pelas cores na construção da mensagem visual. Baseia-se em resultados de pesquisa de doutorado em que foram examinadas embalagens de dez cores distintas. Investigou-se a linguagem das cores como um sistema de signos, apoiando-se na teoria de Saussure e em modelos de classificação e análise propostos por Peirce e pelo Groupe µ. Este artigo faz um recorte do espectro de cores examinadas na tese, descrevendo os resultados obtidos para a cor preta e analisando sua função simbólica na construção da imagem de excelência dos produtos. Conclui-se que as embalagens e rótulos pretos refletem desdobramentos da massificação do gosto pelo luxo no consumo de alimentos industrializados, reproduzindo signos de distinção social.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2370610.15448/1980-3729.2017.1.23706Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 1 (2017); ID23706Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 1 (2017); ID23706Revista FAMECOS; v. 24 n. 1 (2017); ID237061980-37291415-054910.15448/1980-3729.2017.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/23706/15014Copyright (c) 2016 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Carla2017-06-21T14:48:09Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/23706Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-06-21T14:48:09Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Black as sign of quality and distinction in food packaging communication
Lo negro como signo de cualidad y distinción en la comunicación de empaque de alimentos
O preto como signo de qualidade e distinção na comunicação da embalagem de alimentos
title Black as sign of quality and distinction in food packaging communication
spellingShingle Black as sign of quality and distinction in food packaging communication
Black as sign of quality and distinction in food packaging communication
Pereira, Carla
Color symbolism
Visual communication
Packaging design
Visual communication
Simbolismo de los colores
Comunicación visual
Diseño de empaques
Comunicación visual
Simbolismo das cores
comunicação visual
design de embalagens
design e cultura
comunicação visual
embalagens de alimentos
simbolismo das cores
Pereira, Carla
Color symbolism
Visual communication
Packaging design
Visual communication
Simbolismo de los colores
Comunicación visual
Diseño de empaques
Comunicación visual
Simbolismo das cores
comunicação visual
design de embalagens
design e cultura
comunicação visual
embalagens de alimentos
simbolismo das cores
title_short Black as sign of quality and distinction in food packaging communication
title_full Black as sign of quality and distinction in food packaging communication
title_fullStr Black as sign of quality and distinction in food packaging communication
Black as sign of quality and distinction in food packaging communication
title_full_unstemmed Black as sign of quality and distinction in food packaging communication
Black as sign of quality and distinction in food packaging communication
title_sort Black as sign of quality and distinction in food packaging communication
author Pereira, Carla
author_facet Pereira, Carla
Pereira, Carla
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Carla
dc.subject.por.fl_str_mv Color symbolism
Visual communication
Packaging design
Visual communication
Simbolismo de los colores
Comunicación visual
Diseño de empaques
Comunicación visual
Simbolismo das cores
comunicação visual
design de embalagens
design e cultura
comunicação visual
embalagens de alimentos
simbolismo das cores
topic Color symbolism
Visual communication
Packaging design
Visual communication
Simbolismo de los colores
Comunicación visual
Diseño de empaques
Comunicación visual
Simbolismo das cores
comunicação visual
design de embalagens
design e cultura
comunicação visual
embalagens de alimentos
simbolismo das cores
description This research discusses the symbolic content broadcasted on food packaging communication, focusing on the role played by colors in constructing visual messages. It is based on doctoral research in which packages of ten distinct colors were examined. The color language was investigated as a sign system. The study was based on Saussurre theory as well as on classifications and analysis models proposed by Peirce and by Groupe µ. This article is a cutout of the color spectrum examined in the thesis, describing the results for black color and analyzing its symbolic role in the construction of product’s high quality image. It is concluded that black packaging and labels reflect developments of mass taste for luxury in processed foods consumption, reproducing signs of social distinction.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-01-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/23706
10.15448/1980-3729.2017.1.23706
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/23706
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2017.1.23706
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/23706/15014
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista FAMECOS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista FAMECOS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 1 (2017); ID23706
Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 1 (2017); ID23706
Revista FAMECOS; v. 24 n. 1 (2017); ID23706
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2017.1
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1822181314459074560
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.15448/1980-3729.2017.1.23706