Voter and electoral communication in Porto Alegre: from party ideology to media efficiency

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendonça, Carla
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Duarte, Jéssica
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/32791
Resumo: This article analyses the 2008, 2012 and 2016 local elections in Porto Alegre, the capital of the state of Rio Grande do Sul (RS), Brazil, based on the building of a comparative framework between voter behaviour and political coalitions` communication  strategies. Electorate historical features, electoral results and electoral communication strategies are analysed and, finally, the data of the winning candidates in the three ballots are compared. The aim is to identify the most successful models of electoral communication in those elections and whether there is a historical pattern of electoral communication that leads candidates to power or whether new strategies are being added to the process. We identified themes, approaches and media use repetition in the first two ballots, with inflection in the last one, in 2016.
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spelling Voter and electoral communication in Porto Alegre: from party ideology to media efficiencyElector y comunicación electoral en Porto Alegre: de la ideología partidista a la eficiencia mediáticaEleitor e comunicação eleitoral em Porto Alegre: da ideologia partidária à eficiência midiáticaPolitical Communication. Electoral Campaign. Political Behaviour.Comunicación Política. Campañas Electorales. Comportamiento Político.Comunicação Política. Campanha Eleitoral. Comportamento Político.Comunicação EleitoralThis article analyses the 2008, 2012 and 2016 local elections in Porto Alegre, the capital of the state of Rio Grande do Sul (RS), Brazil, based on the building of a comparative framework between voter behaviour and political coalitions` communication  strategies. Electorate historical features, electoral results and electoral communication strategies are analysed and, finally, the data of the winning candidates in the three ballots are compared. The aim is to identify the most successful models of electoral communication in those elections and whether there is a historical pattern of electoral communication that leads candidates to power or whether new strategies are being added to the process. We identified themes, approaches and media use repetition in the first two ballots, with inflection in the last one, in 2016.Este artículo presenta un análisis de las elecciones municipales de 2008, 2012 y 2016 en Porto Alegre, capital del estado de Rio Grande do Sul (RS), Brasil, a partir de la construcción de un cuadro comparativo entre el comportamiento de los votantes y las estrategias de comunicación de las coaliciones partidistas. Se analizan las características históricas del electorado, los resultados electorales y las estrategias de comunicación electoral, y finalmente se comparan los datos de los candidatos ganadores en las tres papeletas. El objetivo es identificar los modelos más exitosos de comunicación electoral en estas elecciones y si existe un patrón histórico de comunicación electoral que lleve a los candidatos al poder o si se están agregando nuevas estrategias a lo proceso. Identificamos la repetición de temas, enfoques y uso de los medios de comunicación en las dos primeras elecciones, con inflexión en la última elección, en 2016.Este artigo apresenta uma análise das eleições municipais de 2008, 2012 e 2016 em Porto Alegre, capital do estado do Rio Grande do Sul (RS), Brasil, a partir da construção de um quadro comparativo entre o comportamento dos eleitores e as estratégias de comunicação das coligações. São analisadas características históricas do eleitorado, resultados eleitorais e estratégias de comunicação eleitoral, e, finalmente, são comparados os dados dos candidatos vitoriosos nos três pleitos. Busca-se identificar os modelos mais bem-sucedidos de comunicação eleitoral nesses pleitos e se há padrão histórico de comunicação eleitoral que leve os candidatos ao poder ou se novas estratégias vêm sendo agregadas aos processos. Identificamos a repetição de temas, abordagens e uso de mídias nos dois primeiros pleitos, com inflexão na última eleição, a de 2016.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3279110.15448/1980-3729.2019.3.32791Revista FAMECOS; Vol. 26 No. 3 (2019); e32791Revista FAMECOS; Vol. 26 Núm. 3 (2019); e32791Revista FAMECOS; v. 26 n. 3 (2019); e327911980-37291415-054910.15448/1980-3729.2019.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/32791/19356Copyright (c) 2019 Revista FAMECOShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMendonça, CarlaDuarte, Jéssica2021-08-04T19:54:38Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/32791Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2021-08-04T19:54:38Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
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