The organization of the Brazilian record industry in the digital networks: concentration without centralization of the phonographic e-companies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/14301 |
Resumo: | The article analyzes the organization of the Brazilian record industry in digital market by observing the electronic companies. Adopting a political-cultural approach to the markets, it seeks to demonstrate that the power relationsthat make up the market for physical discs are reproduced in the digital environment. The hypothesis is that the power to dispose of music catalogs controlled by record companiesand artists becomes a critical vector to the development of electronic business and, from their control, establishes a division of labor among those companies. Observing andcomparing websites related to music, the analysis leads to the conclusion that the unequal sharing of catalogs among electronic companies creates a concentration of the distribution of digital phonograms without a centralization of music production, creating a “concentration without centralization” of the digital record market. |
id |
PUC_RS-12_ddf6d75290ae6536ecf2b79d14f78082 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/14301 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
The organization of the Brazilian record industry in the digital networks: concentration without centralization of the phonographic e-companiesLa organización de la industria discográfica brasileña en las redes digitales: Concentración sin centralización de las empresas electrónicas fonográficasA organização da indústria fonográfica brasileira nas redes digitais: concentração sem centralização das empresas eletrônicas fonográficasCulture economyDigital content marketRecord industryCulture economyEconomía de la culturaMercado de contenidos digitalesIndustria discográficaIndustria discográficaEconomia da culturaMercado de conteúdos digitaisIndústria fonográficaIndústria fonográficaThe article analyzes the organization of the Brazilian record industry in digital market by observing the electronic companies. Adopting a political-cultural approach to the markets, it seeks to demonstrate that the power relationsthat make up the market for physical discs are reproduced in the digital environment. The hypothesis is that the power to dispose of music catalogs controlled by record companiesand artists becomes a critical vector to the development of electronic business and, from their control, establishes a division of labor among those companies. Observing andcomparing websites related to music, the analysis leads to the conclusion that the unequal sharing of catalogs among electronic companies creates a concentration of the distribution of digital phonograms without a centralization of music production, creating a “concentration without centralization” of the digital record market.El objetivo de este artículo es analizar la organización de la industria fonográfica brasileña en el mercado digital. Adoptando un enfoque político-cultural de los mercados, se busca demostrar que las relaciones de poder que forman el mercado de discos físicos se reproducen en las redes digitales. La hipótesis es que el poder de disponer de los catálogos controlados por grabadoras y artistas se convierte en un vector crítico para el desarrollo de las empresas electrónicas y que, a partir de su control, se establece una división del trabajo entre sí. A partir de la observación de páginas web relacionadas con la música, el análisis de los datos obtenidos lleva a concluir que el reparto desigual de los catálogos entre empresas electrónicas resulta en una concentración en la distribución de los fonogramas digitales sin que haya una centralización de la producción, creando una concentración sin centralización del mercado fonográfico digital.O objetivo deste artigo é analisar a organização da indústria fonográfica brasileira no mercado digital. Adotando uma abordagem político-cultural dos mercados, busca-se demonstrar que as relações de poder que formam o mercado de discos físicos se reproduzem nas redes digitais. A hipótese é que o poder de dispor dos catálogos controlados por gravadoras e artistas torna-se um vetor crítico para o desenvolvimento das empresas eletrônicas e que, a partir de seu controle, estabelece-se uma divisão do trabalho entre si. A partir da observação de páginas na internet relacionadas à música, a análise dos dados obtidos leva a concluir que a partilha desigual dos catálogos entre empresas eletrônicas acarreta uma concentração na distribuição dos fonogramas digitais sem que haja uma centralização da produção, criando uma concentração sem centralização do mercado fonográfico digital.Editora da PUCRS - ediPUCRS2014-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1430110.15448/1980-3729.2014.1.14301Revista FAMECOS; Vol. 21 No. 1 (2014); 80-99Revista FAMECOS; Vol. 21 Núm. 1 (2014); 80-99Revista FAMECOS; v. 21 n. 1 (2014); 80-991980-37291415-054910.15448/1980-3729.2014.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/14301/11324De Marchi, Leonardoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-27T15:52:11Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/14301Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-06-27T15:52:11Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The organization of the Brazilian record industry in the digital networks: concentration without centralization of the phonographic e-companies La organización de la industria discográfica brasileña en las redes digitales: Concentración sin centralización de las empresas electrónicas fonográficas A organização da indústria fonográfica brasileira nas redes digitais: concentração sem centralização das empresas eletrônicas fonográficas |
title |
The organization of the Brazilian record industry in the digital networks: concentration without centralization of the phonographic e-companies |
spellingShingle |
The organization of the Brazilian record industry in the digital networks: concentration without centralization of the phonographic e-companies De Marchi, Leonardo Culture economy Digital content market Record industry Culture economy Economía de la cultura Mercado de contenidos digitales Industria discográfica Industria discográfica Economia da cultura Mercado de conteúdos digitais Indústria fonográfica Indústria fonográfica |
title_short |
The organization of the Brazilian record industry in the digital networks: concentration without centralization of the phonographic e-companies |
title_full |
The organization of the Brazilian record industry in the digital networks: concentration without centralization of the phonographic e-companies |
title_fullStr |
The organization of the Brazilian record industry in the digital networks: concentration without centralization of the phonographic e-companies |
title_full_unstemmed |
The organization of the Brazilian record industry in the digital networks: concentration without centralization of the phonographic e-companies |
title_sort |
The organization of the Brazilian record industry in the digital networks: concentration without centralization of the phonographic e-companies |
author |
De Marchi, Leonardo |
author_facet |
De Marchi, Leonardo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
De Marchi, Leonardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Culture economy Digital content market Record industry Culture economy Economía de la cultura Mercado de contenidos digitales Industria discográfica Industria discográfica Economia da cultura Mercado de conteúdos digitais Indústria fonográfica Indústria fonográfica |
topic |
Culture economy Digital content market Record industry Culture economy Economía de la cultura Mercado de contenidos digitales Industria discográfica Industria discográfica Economia da cultura Mercado de conteúdos digitais Indústria fonográfica Indústria fonográfica |
description |
The article analyzes the organization of the Brazilian record industry in digital market by observing the electronic companies. Adopting a political-cultural approach to the markets, it seeks to demonstrate that the power relationsthat make up the market for physical discs are reproduced in the digital environment. The hypothesis is that the power to dispose of music catalogs controlled by record companiesand artists becomes a critical vector to the development of electronic business and, from their control, establishes a division of labor among those companies. Observing andcomparing websites related to music, the analysis leads to the conclusion that the unequal sharing of catalogs among electronic companies creates a concentration of the distribution of digital phonograms without a centralization of music production, creating a “concentration without centralization” of the digital record market. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/14301 10.15448/1980-3729.2014.1.14301 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/14301 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2014.1.14301 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/14301/11324 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 21 No. 1 (2014); 80-99 Revista FAMECOS; Vol. 21 Núm. 1 (2014); 80-99 Revista FAMECOS; v. 21 n. 1 (2014); 80-99 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2014.1 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128662149169152 |