Trailer semiosis from advertising to aesthetic experience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Iuva, Patrícia de Oliveira
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Silva, Alexandre Rocha da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/13570
Resumo: The article Trailer semiosis from advertising to aesthetic experience seeks to deconstruct the usual interpretations that attach trailer to advertising in order to also show the agencies which characterize trailer as a text that reveals contemporary proclivities in the audiovisual experience. In light of deconstruction (Derrida) trailer’s aesthetic and narrative dimensions often left aside before advertising assume central position. Methodologically are analyzed considering the visible and sayable regimes proposed by Michel Foucault. The archive from which such problemati-zation has been constructed contains trailers of Citizen Kane, by Orson Welles, Psycho, by Alfred Hitchcock and A clockwork orange, by Stanley Kubrick. The analysis of this archive allowed to recognize a certain aesthetic autonomy of trailer regarding advertising, but also, and above all, regarding to the film which it enunciates.
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spelling Trailer semiosis from advertising to aesthetic experienceLas semiosis del tráiler: de la publicidad a la experiencia estéticaAs semioses do trailer da publicidade à experiência estéticaTrailerSemiosisTracesSemiosisCineTráilerSemiosisCineCinemaTrailerSemioseCinemaThe article Trailer semiosis from advertising to aesthetic experience seeks to deconstruct the usual interpretations that attach trailer to advertising in order to also show the agencies which characterize trailer as a text that reveals contemporary proclivities in the audiovisual experience. In light of deconstruction (Derrida) trailer’s aesthetic and narrative dimensions often left aside before advertising assume central position. Methodologically are analyzed considering the visible and sayable regimes proposed by Michel Foucault. The archive from which such problemati-zation has been constructed contains trailers of Citizen Kane, by Orson Welles, Psycho, by Alfred Hitchcock and A clockwork orange, by Stanley Kubrick. The analysis of this archive allowed to recognize a certain aesthetic autonomy of trailer regarding advertising, but also, and above all, regarding to the film which it enunciates.El artículo Las semiosis del tráiler objetiva deconstruir las interpretaciones habituales que vinculan el tráiler a la publicidad, para dar a conocer también las gestiones que lo caracterizan como un texto revelador de tendencias de la experiencia audiovisual contemporánea. A la luz de la deconstrucción (Derrida), las dimensiones estéticas y narrativa del tráiler, generalmente relegadas a un segundo plano ante la publicidad, asumen una posición central. Metodológicamente, son analizadas considerando los regímenes de lo visible y de lo enunciable, propuestos por Michel Foucault. El archivo del que se partió para tal problematización contiene los trailers de Cidadão Kane, de Orson Welles, Psicose, de Alfred Hitchcock y Laranja Mecânica, de Stanley Kubrick. El análisis de este archivo permitió reconocer una cierta autonomía estética del tráiler en relación a la publicidad, pero también –y sobre todo– con relación al filme que enuncia.O artigo As semioses do trailer objetiva desconstruir as interpretações habituais que vinculam o trailer à publicidade para dar a ver também os agenciamentos que o caracterizam como um texto revelador de tendências da experiência audiovisual contemporânea. À luz da desconstrução (Derrida), as dimensões estética e narrativa do trailer, geralmente relegadas a segundo plano diante da publicidade, assumem posição central. Metodologicamente, são analisadas considerando os regimes do visível e do enunciável, propostos por Michel Foucault. O arquivo de que se partiu para tal problematização contém os trailers de Cidadão Kane, de Orson Welles, Psicose, de Alfred Hitchcock e Laranja Mecânica, de Stanley Kubrick. A análise deste arquivo permitiu reconhecer uma certa autonomia estética do trailer em relação à publicidade, mas também – e sobretudo - em relação ao filme que enuncia.Editora da PUCRS - ediPUCRS2013-09-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1357010.15448/1980-3729.2013.2.13570Revista FAMECOS; Vol. 20 No. 2 (2013); 310-337Revista FAMECOS; Vol. 20 Núm. 2 (2013); 310-337Revista FAMECOS; v. 20 n. 2 (2013); 310-3371980-37291415-054910.15448/1980-3729.2013.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/13570/9978Iuva, Patrícia de OliveiraSilva, Alexandre Rocha dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-08-10T18:55:39Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/13570Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-08-10T18:55:39Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
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