Time, Transit, Subjectivity in En Construcción and El Cielo Gira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira, Rafael Tassi
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.345
Resumo: Thinking about the processes of transformation of the meanings of belonging and the discovery of an absolute foreignness, Spanish documentary cinema of the 2000s was based on a double emergency: the scenic landscape is immediately led to be real, while the Reality is inscribed in a (defiant) personification of filmic forms. The article discusses the metaphors of deterritorialization in the excavation of time, silence, emptiness and its remains in two fundamental Spanish documentary films of the 2000s: En Construcción (José Luis Guerín, 2000) and El Cielo Gira (Mercedes Álvarez, 2004).
id RCAP_72c5361b4bf598f6a4f2c4cf284939af
oai_identifier_str oai:aim.org.pt/ojs/:article/345
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Time, Transit, Subjectivity in En Construcción and El Cielo GiraTempo, Trânsito, Subjetividade em En Construcción (José Luis Guerín, 2000) e El Cielo Gira (Mercedes Álvarez, 2004)DocumentaryMemoryCinemaDocumentárioMemóriaCinemaThinking about the processes of transformation of the meanings of belonging and the discovery of an absolute foreignness, Spanish documentary cinema of the 2000s was based on a double emergency: the scenic landscape is immediately led to be real, while the Reality is inscribed in a (defiant) personification of filmic forms. The article discusses the metaphors of deterritorialization in the excavation of time, silence, emptiness and its remains in two fundamental Spanish documentary films of the 2000s: En Construcción (José Luis Guerín, 2000) and El Cielo Gira (Mercedes Álvarez, 2004).Pensados sobre os processos de transformação dos significados do pertencimento e da descoberta de uma estrangeiridade absoluta, o cinema-documentário dos anos 2000 na Espanha vertebra-se a partir de uma dupla emergência: a paisagem cênica é imediatamente conduzida a ser real, enquanto que a realidade é inscrita em uma personificação (desafiante) das formas fílmicas. O artigo discute as metáforas da desterritorialização na escavação do tempo, do silêncio, do vazio e seus restos em dois filmes fundamentais do cinema documentário espanhol dos 2000: En Construcción (José Luis Guerín, 2000) e El Cielo Gira (Mercedes Álvarez, 2004).AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2018-06-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.345https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.345Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 5 No 2 (2018): Brazilian cinema in the neoliberal age; 219-235Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 5 n. 2 (2018): O cinema brasileiro na era neoliberal; 219-2352183-1750reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/345http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/345/pdfTeixeira, Rafael Tassiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-26T02:03:07Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/345Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:15.564299Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Time, Transit, Subjectivity in En Construcción and El Cielo Gira
Tempo, Trânsito, Subjetividade em En Construcción (José Luis Guerín, 2000) e El Cielo Gira (Mercedes Álvarez, 2004)
title Time, Transit, Subjectivity in En Construcción and El Cielo Gira
spellingShingle Time, Transit, Subjectivity in En Construcción and El Cielo Gira
Teixeira, Rafael Tassi
Documentary
Memory
Cinema
Documentário
Memória
Cinema
title_short Time, Transit, Subjectivity in En Construcción and El Cielo Gira
title_full Time, Transit, Subjectivity in En Construcción and El Cielo Gira
title_fullStr Time, Transit, Subjectivity in En Construcción and El Cielo Gira
title_full_unstemmed Time, Transit, Subjectivity in En Construcción and El Cielo Gira
title_sort Time, Transit, Subjectivity in En Construcción and El Cielo Gira
author Teixeira, Rafael Tassi
author_facet Teixeira, Rafael Tassi
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Teixeira, Rafael Tassi
dc.subject.por.fl_str_mv Documentary
Memory
Cinema
Documentário
Memória
Cinema
topic Documentary
Memory
Cinema
Documentário
Memória
Cinema
description Thinking about the processes of transformation of the meanings of belonging and the discovery of an absolute foreignness, Spanish documentary cinema of the 2000s was based on a double emergency: the scenic landscape is immediately led to be real, while the Reality is inscribed in a (defiant) personification of filmic forms. The article discusses the metaphors of deterritorialization in the excavation of time, silence, emptiness and its remains in two fundamental Spanish documentary films of the 2000s: En Construcción (José Luis Guerín, 2000) and El Cielo Gira (Mercedes Álvarez, 2004).
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-14
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.345
https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.345
url https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.345
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/345
http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/345/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
dc.source.none.fl_str_mv Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 5 No 2 (2018): Brazilian cinema in the neoliberal age; 219-235
Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 5 n. 2 (2018): O cinema brasileiro na era neoliberal; 219-235
2183-1750
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137059360735232