Looping attacks: when a word activates an image
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/20992 |
Resumo: | This article begins with the word attack in order to deal with symbolic images that are constructed by the media coverage. With the recent events in France involving the newspaper Charlie Hebdo and the dissemination of videos made by the Islamic State, it is asked which is the meaning that the word attack summons? The premise is that the collective imaginary is activated by media phenomena whenever an attack occurs worldwide. So, it is possible to say that there is a recurring figure, socially shared, with regard to the crystallization of the image of the word attack? Thus, this article is organized in three stages: a) the conceptual notions; b) the media context of images appearance/reappearance, and c) the articulation of the attacks with the idea of a totemic image by circulation. The base hypothesis is that the image of September 11, 2001 is the adherent figure, called either by journalism or by social actors to maintain the connection with the collective imaginary. |
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Looping attacks: when a word activates an imageAtentado en looping: una palabra que acciona una imagenAtentado em looping: uma palavra que aciona uma imagemMediatizationImaginaryAttacksMediatizaciónimágenesatentadosMediatización de imágenesMidiatizaçãoimagensatentadosMidiatização de imagensThis article begins with the word attack in order to deal with symbolic images that are constructed by the media coverage. With the recent events in France involving the newspaper Charlie Hebdo and the dissemination of videos made by the Islamic State, it is asked which is the meaning that the word attack summons? The premise is that the collective imaginary is activated by media phenomena whenever an attack occurs worldwide. So, it is possible to say that there is a recurring figure, socially shared, with regard to the crystallization of the image of the word attack? Thus, this article is organized in three stages: a) the conceptual notions; b) the media context of images appearance/reappearance, and c) the articulation of the attacks with the idea of a totemic image by circulation. The base hypothesis is that the image of September 11, 2001 is the adherent figure, called either by journalism or by social actors to maintain the connection with the collective imaginary.Este artículo parte de la palabra atentado para tratar acerca de las imágenes simbólicas construidas por la mediatización. Con los recientes acontecimientos en Francia envolviendo el periódico Charlie Hebdo y con la divulgación de videos por parte del grupo Estado Islámico, se cuestiona cuál es el significado que la palabra atentado convoca. Se adopta la premisa de que el imaginario colectivo es accionado por fenómenos mediáticos cada vez que un atentado ocurre en el mundo. Entonces, ¿es posible decir que hay una figura recurrente, compartida socialmente, en lo que se refiere a la cristalización de la imagen de la palabra atentado? Así, este artículo se organiza en tres etapas: a) las nociones conceptuales; b) el contexto mediático del aparecer/reaparecer de imágenes; y c) la articulación de los atentados con la idea de imagen totémica por la circulación. La hipótesis de base es que la imagen del 11 de septiembre y la figura adherente convocada, sea por el periodismo o por los actores sociales, mantiene una ligación con el imaginario colectivo.Este artigo parte da palavra atentado para tratar das imagens simbólicas construídas pela midiatização. Com os recentes acontecimentos na França envolvendo o jornal Charlie Hebdo e com a divulgação de vídeos pelo grupo Estado Islâmico, questiona-se qual o significado que a palavra atentado convoca? Adota-se a premissa de que o imaginário coletivo é acionado por fenômenos midiáticos toda vez que um atentado ocorre pelo mundo. Então, é possível dizer que há uma figura recorrente, partilhada socialmente, no que se refere à cristalização da imagem da palavra atentado? Assim, este artigo se organiza em três etapas: a) as noções conceituais; b) o contexto midiático de aparecimento/reaparecimento de imagens e c) a articulação dos atentados com a ideia de imagem totêmica pela circulação. A hipótese de base é de que a imagem do 11 de setembro é a figura aderente, convocada seja pelo jornalismo ou por atores sociais de modo a manter uma ligação com o imaginário coletivo.Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-09-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2099210.15448/1980-3729.2015.4.20992Revista FAMECOS; Vol. 22 No. 4 (2015); 135-154Revista FAMECOS; Vol. 22 Núm. 4 (2015); 135-154Revista FAMECOS; v. 22 n. 4 (2015); 135-1541980-37291415-054910.15448/1980-3729.2015.4reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/20992/13493Copyright (c) 2015 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessda Rosa, Ana Paula2017-07-09T23:09:17Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/20992Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-07-09T23:09:17Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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