Biliteracy and bilingual education: Neurosciences and Psycholinguistics contributions to the comprehension of reading and writing development in bilingual children
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | letrônica |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/37528 |
Resumo: | This article aims to discuss knowledge from research in Neurosciences and Psycholinguistics about some of the linguistic and cognitive processes involved in the development of reading and writing in bilingual children. For this, reflections are presented on four issues that illustrate constant doubts of parents and educators who work in bilingual education contexts. |
id |
PUC_RS-14_824d471ff9e768e61b963879be49bc0b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/37528 |
network_acronym_str |
PUC_RS-14 |
network_name_str |
letrônica |
repository_id_str |
|
spelling |
Biliteracy and bilingual education: Neurosciences and Psycholinguistics contributions to the comprehension of reading and writing development in bilingual childrenBiliteracia e educação bilíngue: Contribuições das Neurociências e da Psicolinguística para a compreensão do desenvolvimento da leitura e escrita em crianças bilínguesBilingualismBiliteracyLiteracy in two languagesReading and writing in two languagesBilinguismoBiliteraciaAlfabetização em duas línguasLeitura e escrita em duas línguasThis article aims to discuss knowledge from research in Neurosciences and Psycholinguistics about some of the linguistic and cognitive processes involved in the development of reading and writing in bilingual children. For this, reflections are presented on four issues that illustrate constant doubts of parents and educators who work in bilingual education contexts.O presente artigo tem como objetivo discutir conhecimentos advindos de pesquisas nas Neurociências e na Psicolinguística sobre alguns dos processos linguísticos e cognitivos envolvidos no desenvolvimento da leitura e da escrita em crianças bilíngues. Para isso, são apresentadas reflexões sobre quatro questões que ilustram dúvidas constantes de pais e educadores que atuam em contextos de educação bilíngue.Editora da PUCRS - ediPUCRS2020-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/3752810.15448/1984-4301.2020.4.37528Letrônica; Vol. 13 No. 4 (2020): Literacia em um Contexto Multiletrado: bases teóricas, metodológicas e empíricas ; e37528Letrônica; v. 13 n. 4 (2020): Literacia em um Contexto Multiletrado: bases teóricas, metodológicas e empíricas ; e375281984-430110.15448/1984-4301.2020.4reponame:letrônicainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/37528/26429Copyright (c) 2020 Letrônicahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrentano, LucianaFinger, Ingrid2020-12-22T00:20:49Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/37528Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronicaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/oailetronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com1984-43011984-4301opendoar:2020-12-22T00:20:49letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Biliteracy and bilingual education: Neurosciences and Psycholinguistics contributions to the comprehension of reading and writing development in bilingual children Biliteracia e educação bilíngue: Contribuições das Neurociências e da Psicolinguística para a compreensão do desenvolvimento da leitura e escrita em crianças bilíngues |
title |
Biliteracy and bilingual education: Neurosciences and Psycholinguistics contributions to the comprehension of reading and writing development in bilingual children |
spellingShingle |
Biliteracy and bilingual education: Neurosciences and Psycholinguistics contributions to the comprehension of reading and writing development in bilingual children Brentano, Luciana Bilingualism Biliteracy Literacy in two languages Reading and writing in two languages Bilinguismo Biliteracia Alfabetização em duas línguas Leitura e escrita em duas línguas |
title_short |
Biliteracy and bilingual education: Neurosciences and Psycholinguistics contributions to the comprehension of reading and writing development in bilingual children |
title_full |
Biliteracy and bilingual education: Neurosciences and Psycholinguistics contributions to the comprehension of reading and writing development in bilingual children |
title_fullStr |
Biliteracy and bilingual education: Neurosciences and Psycholinguistics contributions to the comprehension of reading and writing development in bilingual children |
title_full_unstemmed |
Biliteracy and bilingual education: Neurosciences and Psycholinguistics contributions to the comprehension of reading and writing development in bilingual children |
title_sort |
Biliteracy and bilingual education: Neurosciences and Psycholinguistics contributions to the comprehension of reading and writing development in bilingual children |
author |
Brentano, Luciana |
author_facet |
Brentano, Luciana Finger, Ingrid |
author_role |
author |
author2 |
Finger, Ingrid |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brentano, Luciana Finger, Ingrid |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bilingualism Biliteracy Literacy in two languages Reading and writing in two languages Bilinguismo Biliteracia Alfabetização em duas línguas Leitura e escrita em duas línguas |
topic |
Bilingualism Biliteracy Literacy in two languages Reading and writing in two languages Bilinguismo Biliteracia Alfabetização em duas línguas Leitura e escrita em duas línguas |
description |
This article aims to discuss knowledge from research in Neurosciences and Psycholinguistics about some of the linguistic and cognitive processes involved in the development of reading and writing in bilingual children. For this, reflections are presented on four issues that illustrate constant doubts of parents and educators who work in bilingual education contexts. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/37528 10.15448/1984-4301.2020.4.37528 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/37528 |
identifier_str_mv |
10.15448/1984-4301.2020.4.37528 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/37528/26429 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Letrônica https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Letrônica https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Letrônica; Vol. 13 No. 4 (2020): Literacia em um Contexto Multiletrado: bases teóricas, metodológicas e empíricas ; e37528 Letrônica; v. 13 n. 4 (2020): Literacia em um Contexto Multiletrado: bases teóricas, metodológicas e empíricas ; e37528 1984-4301 10.15448/1984-4301.2020.4 reponame:letrônica instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
letrônica |
collection |
letrônica |
repository.name.fl_str_mv |
letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
letronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com |
_version_ |
1799128599871094784 |