Biliteracy and bilingual education: Neurosciences and Psycholinguistics contributions to the comprehension of reading and writing development in bilingual children

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brentano, Luciana
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Finger, Ingrid
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: letrônica
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/37528
Resumo: This article aims to discuss knowledge from research in Neurosciences and Psycholinguistics about some of the linguistic and cognitive processes involved in the development of reading and writing in bilingual children. For this, reflections are presented on four issues that illustrate constant doubts of parents and educators who work in bilingual education contexts.
id PUC_RS-14_824d471ff9e768e61b963879be49bc0b
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/37528
network_acronym_str PUC_RS-14
network_name_str letrônica
repository_id_str
spelling Biliteracy and bilingual education: Neurosciences and Psycholinguistics contributions to the comprehension of reading and writing development in bilingual childrenBiliteracia e educação bilíngue: Contribuições das Neurociências e da Psicolinguística para a compreensão do desenvolvimento da leitura e escrita em crianças bilínguesBilingualismBiliteracyLiteracy in two languagesReading and writing in two languagesBilinguismoBiliteraciaAlfabetização em duas línguasLeitura e escrita em duas línguasThis article aims to discuss knowledge from research in Neurosciences and Psycholinguistics about some of the linguistic and cognitive processes involved in the development of reading and writing in bilingual children. For this, reflections are presented on four issues that illustrate constant doubts of parents and educators who work in bilingual education contexts.O presente artigo tem como objetivo discutir conhecimentos advindos de pesquisas nas Neurociências e na Psicolinguística sobre alguns dos processos linguísticos e cognitivos envolvidos no desenvolvimento da leitura e da escrita em crianças bilíngues. Para isso, são apresentadas reflexões sobre quatro questões que ilustram dúvidas constantes de pais e educadores que atuam em contextos de educação bilíngue.Editora da PUCRS - ediPUCRS2020-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/3752810.15448/1984-4301.2020.4.37528Letrônica; Vol. 13 No. 4 (2020): Literacia em um Contexto Multiletrado: bases teóricas, metodológicas e empíricas ; e37528Letrônica; v. 13 n. 4 (2020): Literacia em um Contexto Multiletrado: bases teóricas, metodológicas e empíricas ; e375281984-430110.15448/1984-4301.2020.4reponame:letrônicainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/37528/26429Copyright (c) 2020 Letrônicahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrentano, LucianaFinger, Ingrid2020-12-22T00:20:49Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/37528Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronicaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/oailetronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com1984-43011984-4301opendoar:2020-12-22T00:20:49letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Biliteracy and bilingual education: Neurosciences and Psycholinguistics contributions to the comprehension of reading and writing development in bilingual children
Biliteracia e educação bilíngue: Contribuições das Neurociências e da Psicolinguística para a compreensão do desenvolvimento da leitura e escrita em crianças bilíngues
title Biliteracy and bilingual education: Neurosciences and Psycholinguistics contributions to the comprehension of reading and writing development in bilingual children
spellingShingle Biliteracy and bilingual education: Neurosciences and Psycholinguistics contributions to the comprehension of reading and writing development in bilingual children
Brentano, Luciana
Bilingualism
Biliteracy
Literacy in two languages
Reading and writing in two languages
Bilinguismo
Biliteracia
Alfabetização em duas línguas
Leitura e escrita em duas línguas
title_short Biliteracy and bilingual education: Neurosciences and Psycholinguistics contributions to the comprehension of reading and writing development in bilingual children
title_full Biliteracy and bilingual education: Neurosciences and Psycholinguistics contributions to the comprehension of reading and writing development in bilingual children
title_fullStr Biliteracy and bilingual education: Neurosciences and Psycholinguistics contributions to the comprehension of reading and writing development in bilingual children
title_full_unstemmed Biliteracy and bilingual education: Neurosciences and Psycholinguistics contributions to the comprehension of reading and writing development in bilingual children
title_sort Biliteracy and bilingual education: Neurosciences and Psycholinguistics contributions to the comprehension of reading and writing development in bilingual children
author Brentano, Luciana
author_facet Brentano, Luciana
Finger, Ingrid
author_role author
author2 Finger, Ingrid
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brentano, Luciana
Finger, Ingrid
dc.subject.por.fl_str_mv Bilingualism
Biliteracy
Literacy in two languages
Reading and writing in two languages
Bilinguismo
Biliteracia
Alfabetização em duas línguas
Leitura e escrita em duas línguas
topic Bilingualism
Biliteracy
Literacy in two languages
Reading and writing in two languages
Bilinguismo
Biliteracia
Alfabetização em duas línguas
Leitura e escrita em duas línguas
description This article aims to discuss knowledge from research in Neurosciences and Psycholinguistics about some of the linguistic and cognitive processes involved in the development of reading and writing in bilingual children. For this, reflections are presented on four issues that illustrate constant doubts of parents and educators who work in bilingual education contexts.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/37528
10.15448/1984-4301.2020.4.37528
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/37528
identifier_str_mv 10.15448/1984-4301.2020.4.37528
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/37528/26429
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Letrônica
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Letrônica
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Letrônica; Vol. 13 No. 4 (2020): Literacia em um Contexto Multiletrado: bases teóricas, metodológicas e empíricas ; e37528
Letrônica; v. 13 n. 4 (2020): Literacia em um Contexto Multiletrado: bases teóricas, metodológicas e empíricas ; e37528
1984-4301
10.15448/1984-4301.2020.4
reponame:letrônica
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str letrônica
collection letrônica
repository.name.fl_str_mv letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv letronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com
_version_ 1799128599871094784