Linguistic beliefs of PROFLETRAS students of universities in the Triângulo Mineiro (MG, Brazil)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marine, Talita de Cássia
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Barbosa, Juliana Bertucci
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: letrônica
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/24978
Resumo: In this article we have as general purpose investigate linguistic beliefs graduate students of PROFLETRAS (basic education teachers) in two federal universities of the Triângulo Mineiro. To achieve our goal, we prepare and apply a linguistic beliefs questionnaire for participants of this survey. Data analysis pointed out, as a result, the General detachment of Portuguese language teaching in basic education of a predominantly reflective attitude and a culturally sensitive pedagogy, sociocultural and linguistic variations. Adding up the results of our investigations to the assumption that the teaching of Portuguese language in Brazil is still being practiced so outdated and scrappy of the guidelines of the PCN, our research aim to contribute to the mapping of language in Brazil and beliefs to the awareness of the problems that permeate this issue and obstacles to be faced for a sociolinguistic teaching of Portuguese language.
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spelling Linguistic beliefs of PROFLETRAS students of universities in the Triângulo Mineiro (MG, Brazil)Crenças linguísticas de alunos do PROFLETRAS de universidades no Triângulo MineiroLinguistic beliefsPortuguese language teachingBasic Education teachersProfletras.Crença linguísticaEnsino de língua portuguesaProfessores da Educação BásicaProfletras.In this article we have as general purpose investigate linguistic beliefs graduate students of PROFLETRAS (basic education teachers) in two federal universities of the Triângulo Mineiro. To achieve our goal, we prepare and apply a linguistic beliefs questionnaire for participants of this survey. Data analysis pointed out, as a result, the General detachment of Portuguese language teaching in basic education of a predominantly reflective attitude and a culturally sensitive pedagogy, sociocultural and linguistic variations. Adding up the results of our investigations to the assumption that the teaching of Portuguese language in Brazil is still being practiced so outdated and scrappy of the guidelines of the PCN, our research aim to contribute to the mapping of language in Brazil and beliefs to the awareness of the problems that permeate this issue and obstacles to be faced for a sociolinguistic teaching of Portuguese language.Neste artigo, temos como objetivo geral investigar as crenças linguísticas de pós-graduandos do PROFLETRAS (professores da Educação Básica) de duas universidades federais do Triângulo Mineiro. Para atingirmos nosso objetivo, confeccionamos e aplicamos um questionário de crenças linguísticas destinadas aos participantes desta pesquisa. A análise de dados apontou, como resultado geral, o distanciamento do ensino de língua portuguesa na Educação Básica de uma atitude predominantemente reflexiva e de uma pedagogia culturalmente sensível às variações socioculturais e linguísticas. Somando os resultados de nossas investigações ao pressuposto de que o ensino de língua portuguesa no Brasil continua sendo praticado de modo ultrapassado e desconexo das orientações dos PCN, nossas pesquisas pretendem contribuir para o mapeamento das crenças linguísticas no Brasil e para a conscientização dos problemas que permeiam esta questão e dos obstáculos a serem enfrentados em prol de um ensino sociolinguístico de língua portuguesa.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/2497810.15448/1984-4301.2017.1.24978Letrônica; Vol. 10 No. 1 (2017): Sociolinguística & Narrativa Literária no Século XXI: rupturas, tendências e impasses; 361-379Letrônica; v. 10 n. 1 (2017): Sociolinguística & Narrativa Literária no Século XXI: rupturas, tendências e impasses; 361-3791984-430110.15448/1984-4301.2017.1reponame:letrônicainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/24978/16322Copyright (c) 2017 Letrônicainfo:eu-repo/semantics/openAccessMarine, Talita de CássiaBarbosa, Juliana Bertucci2018-02-16T13:27:49Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24978Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronicaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/oailetronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com1984-43011984-4301opendoar:2018-02-16T13:27:49letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
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