Law n.º 11.645 and the perception of the history teachers about the indian thematic in school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Cintia Regia
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Oficina do Historiador
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/oficinadohistoriador/article/view/33330
Resumo: The Federal Law No. 11.645/08 establishes the guidelines and bases of Brazilian education to include in the official curriculum of the education networks the subject matter “Afro-Brazilian and Indigenous History and Culture”. The present study investigates the implementation of Law no. 11645 in the state of Santa Catarina. We will analyze the representations of teachers of history of basic education in the region of Greater Florianópolis, about the law and teaching about indigenous history in non - indigenous schools. The aforementioned proposal is anchored in theoretical-methodological discussions from the perspective of the new indigenous history. Laws, publications of official printed materials and questionnaires filled out by teachers are used. The relevance of the work is to give visibility to the application of the said law regarding the inclusion of indigenous history in basic education.
id PUC_RS-15_25f3a2d819eb159493bdc4aa136a5b7e
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/33330
network_acronym_str PUC_RS-15
network_name_str Oficina do Historiador
repository_id_str
spelling Law n.º 11.645 and the perception of the history teachers about the indian thematic in schoolA Lei n.º 11.645 e a percepção dos professores de história sobre a temática indígena na escolaLaw no. 11.645/2008. New indigenous history. History teaching.Lei nº 11.645/2008. Nova história indígena. Ensino de História.The Federal Law No. 11.645/08 establishes the guidelines and bases of Brazilian education to include in the official curriculum of the education networks the subject matter “Afro-Brazilian and Indigenous History and Culture”. The present study investigates the implementation of Law no. 11645 in the state of Santa Catarina. We will analyze the representations of teachers of history of basic education in the region of Greater Florianópolis, about the law and teaching about indigenous history in non - indigenous schools. The aforementioned proposal is anchored in theoretical-methodological discussions from the perspective of the new indigenous history. Laws, publications of official printed materials and questionnaires filled out by teachers are used. The relevance of the work is to give visibility to the application of the said law regarding the inclusion of indigenous history in basic education.A Lei Federal n.º 11.645/08 estabelece as diretrizes e as bases da educação brasileira para incluir no currículo oficial das redes de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. O presente estudo investiga a implementação da Lei nº 11.645 no estado de Santa Catarina. Analisamse as representações de professores de história do ensino básico da região da Grande Florianópolis acerca da lei e do ensino sobre a história indígena em escolas não indígenas. Para a ponderação da referida proposta, ancorando-se nas discussões teórico-metodológicas da perspectiva da nova história indígena, são utilizadas, principalmente, leis, publicações de materiais impressos oficiais e questionários preenchidos por professores. A relevância do trabalho consiste em dar visibilidade à aplicação da referida lei no que diz respeito à inclusão da temática da história indígena na educação básica.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-10-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/oficinadohistoriador/article/view/3333010.15448/21778-3748.2019.1.33330Oficina do Historiador; Vol. 12 No. 1 (2019); e33330Oficina do Historiador; Vol. 12 Núm. 1 (2019); e33330Oficina do Historiador; v. 12 n. 1 (2019); e333302178-374810.15448/2178-3748.2019.1reponame:Oficina do Historiadorinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/oficinadohistoriador/article/view/33330/18651Copyright (c) 2019 Oficina do Historiadorinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Cintia Regia2019-10-04T17:26:53Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/33330Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/oficinadohistoriadorPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/oficinadohistoriador/oai||tatyana.maia@pucrs.br2178-37482178-3748opendoar:2019-10-04T17:26:53Oficina do Historiador - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Law n.º 11.645 and the perception of the history teachers about the indian thematic in school
A Lei n.º 11.645 e a percepção dos professores de história sobre a temática indígena na escola
title Law n.º 11.645 and the perception of the history teachers about the indian thematic in school
spellingShingle Law n.º 11.645 and the perception of the history teachers about the indian thematic in school
Rodrigues, Cintia Regia
Law no. 11.645/2008. New indigenous history. History teaching.
Lei nº 11.645/2008. Nova história indígena. Ensino de História.
title_short Law n.º 11.645 and the perception of the history teachers about the indian thematic in school
title_full Law n.º 11.645 and the perception of the history teachers about the indian thematic in school
title_fullStr Law n.º 11.645 and the perception of the history teachers about the indian thematic in school
title_full_unstemmed Law n.º 11.645 and the perception of the history teachers about the indian thematic in school
title_sort Law n.º 11.645 and the perception of the history teachers about the indian thematic in school
author Rodrigues, Cintia Regia
author_facet Rodrigues, Cintia Regia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Cintia Regia
dc.subject.por.fl_str_mv Law no. 11.645/2008. New indigenous history. History teaching.
Lei nº 11.645/2008. Nova história indígena. Ensino de História.
topic Law no. 11.645/2008. New indigenous history. History teaching.
Lei nº 11.645/2008. Nova história indígena. Ensino de História.
description The Federal Law No. 11.645/08 establishes the guidelines and bases of Brazilian education to include in the official curriculum of the education networks the subject matter “Afro-Brazilian and Indigenous History and Culture”. The present study investigates the implementation of Law no. 11645 in the state of Santa Catarina. We will analyze the representations of teachers of history of basic education in the region of Greater Florianópolis, about the law and teaching about indigenous history in non - indigenous schools. The aforementioned proposal is anchored in theoretical-methodological discussions from the perspective of the new indigenous history. Laws, publications of official printed materials and questionnaires filled out by teachers are used. The relevance of the work is to give visibility to the application of the said law regarding the inclusion of indigenous history in basic education.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/oficinadohistoriador/article/view/33330
10.15448/21778-3748.2019.1.33330
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/oficinadohistoriador/article/view/33330
identifier_str_mv 10.15448/21778-3748.2019.1.33330
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/oficinadohistoriador/article/view/33330/18651
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Oficina do Historiador
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Oficina do Historiador
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Oficina do Historiador; Vol. 12 No. 1 (2019); e33330
Oficina do Historiador; Vol. 12 Núm. 1 (2019); e33330
Oficina do Historiador; v. 12 n. 1 (2019); e33330
2178-3748
10.15448/2178-3748.2019.1
reponame:Oficina do Historiador
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Oficina do Historiador
collection Oficina do Historiador
repository.name.fl_str_mv Oficina do Historiador - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||tatyana.maia@pucrs.br
_version_ 1799129361151950848