Law n.º 11.645 and the perception of the history teachers about the indian thematic in school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Oficina do Historiador |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/oficinadohistoriador/article/view/33330 |
Resumo: | The Federal Law No. 11.645/08 establishes the guidelines and bases of Brazilian education to include in the official curriculum of the education networks the subject matter “Afro-Brazilian and Indigenous History and Culture”. The present study investigates the implementation of Law no. 11645 in the state of Santa Catarina. We will analyze the representations of teachers of history of basic education in the region of Greater Florianópolis, about the law and teaching about indigenous history in non - indigenous schools. The aforementioned proposal is anchored in theoretical-methodological discussions from the perspective of the new indigenous history. Laws, publications of official printed materials and questionnaires filled out by teachers are used. The relevance of the work is to give visibility to the application of the said law regarding the inclusion of indigenous history in basic education. |
id |
PUC_RS-15_25f3a2d819eb159493bdc4aa136a5b7e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/33330 |
network_acronym_str |
PUC_RS-15 |
network_name_str |
Oficina do Historiador |
repository_id_str |
|
spelling |
Law n.º 11.645 and the perception of the history teachers about the indian thematic in schoolA Lei n.º 11.645 e a percepção dos professores de história sobre a temática indígena na escolaLaw no. 11.645/2008. New indigenous history. History teaching.Lei nº 11.645/2008. Nova história indígena. Ensino de História.The Federal Law No. 11.645/08 establishes the guidelines and bases of Brazilian education to include in the official curriculum of the education networks the subject matter “Afro-Brazilian and Indigenous History and Culture”. The present study investigates the implementation of Law no. 11645 in the state of Santa Catarina. We will analyze the representations of teachers of history of basic education in the region of Greater Florianópolis, about the law and teaching about indigenous history in non - indigenous schools. The aforementioned proposal is anchored in theoretical-methodological discussions from the perspective of the new indigenous history. Laws, publications of official printed materials and questionnaires filled out by teachers are used. The relevance of the work is to give visibility to the application of the said law regarding the inclusion of indigenous history in basic education.A Lei Federal n.º 11.645/08 estabelece as diretrizes e as bases da educação brasileira para incluir no currículo oficial das redes de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. O presente estudo investiga a implementação da Lei nº 11.645 no estado de Santa Catarina. Analisamse as representações de professores de história do ensino básico da região da Grande Florianópolis acerca da lei e do ensino sobre a história indígena em escolas não indígenas. Para a ponderação da referida proposta, ancorando-se nas discussões teórico-metodológicas da perspectiva da nova história indígena, são utilizadas, principalmente, leis, publicações de materiais impressos oficiais e questionários preenchidos por professores. A relevância do trabalho consiste em dar visibilidade à aplicação da referida lei no que diz respeito à inclusão da temática da história indígena na educação básica.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-10-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/oficinadohistoriador/article/view/3333010.15448/21778-3748.2019.1.33330Oficina do Historiador; Vol. 12 No. 1 (2019); e33330Oficina do Historiador; Vol. 12 Núm. 1 (2019); e33330Oficina do Historiador; v. 12 n. 1 (2019); e333302178-374810.15448/2178-3748.2019.1reponame:Oficina do Historiadorinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/oficinadohistoriador/article/view/33330/18651Copyright (c) 2019 Oficina do Historiadorinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Cintia Regia2019-10-04T17:26:53Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/33330Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/oficinadohistoriadorPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/oficinadohistoriador/oai||tatyana.maia@pucrs.br2178-37482178-3748opendoar:2019-10-04T17:26:53Oficina do Historiador - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Law n.º 11.645 and the perception of the history teachers about the indian thematic in school A Lei n.º 11.645 e a percepção dos professores de história sobre a temática indígena na escola |
title |
Law n.º 11.645 and the perception of the history teachers about the indian thematic in school |
spellingShingle |
Law n.º 11.645 and the perception of the history teachers about the indian thematic in school Rodrigues, Cintia Regia Law no. 11.645/2008. New indigenous history. History teaching. Lei nº 11.645/2008. Nova história indígena. Ensino de História. |
title_short |
Law n.º 11.645 and the perception of the history teachers about the indian thematic in school |
title_full |
Law n.º 11.645 and the perception of the history teachers about the indian thematic in school |
title_fullStr |
Law n.º 11.645 and the perception of the history teachers about the indian thematic in school |
title_full_unstemmed |
Law n.º 11.645 and the perception of the history teachers about the indian thematic in school |
title_sort |
Law n.º 11.645 and the perception of the history teachers about the indian thematic in school |
author |
Rodrigues, Cintia Regia |
author_facet |
Rodrigues, Cintia Regia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Cintia Regia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Law no. 11.645/2008. New indigenous history. History teaching. Lei nº 11.645/2008. Nova história indígena. Ensino de História. |
topic |
Law no. 11.645/2008. New indigenous history. History teaching. Lei nº 11.645/2008. Nova história indígena. Ensino de História. |
description |
The Federal Law No. 11.645/08 establishes the guidelines and bases of Brazilian education to include in the official curriculum of the education networks the subject matter “Afro-Brazilian and Indigenous History and Culture”. The present study investigates the implementation of Law no. 11645 in the state of Santa Catarina. We will analyze the representations of teachers of history of basic education in the region of Greater Florianópolis, about the law and teaching about indigenous history in non - indigenous schools. The aforementioned proposal is anchored in theoretical-methodological discussions from the perspective of the new indigenous history. Laws, publications of official printed materials and questionnaires filled out by teachers are used. The relevance of the work is to give visibility to the application of the said law regarding the inclusion of indigenous history in basic education. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/oficinadohistoriador/article/view/33330 10.15448/21778-3748.2019.1.33330 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/oficinadohistoriador/article/view/33330 |
identifier_str_mv |
10.15448/21778-3748.2019.1.33330 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/oficinadohistoriador/article/view/33330/18651 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Oficina do Historiador info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Oficina do Historiador |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Oficina do Historiador; Vol. 12 No. 1 (2019); e33330 Oficina do Historiador; Vol. 12 Núm. 1 (2019); e33330 Oficina do Historiador; v. 12 n. 1 (2019); e33330 2178-3748 10.15448/2178-3748.2019.1 reponame:Oficina do Historiador instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Oficina do Historiador |
collection |
Oficina do Historiador |
repository.name.fl_str_mv |
Oficina do Historiador - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||tatyana.maia@pucrs.br |
_version_ |
1799129361151950848 |