Social markers of difference in the school experience of young black women

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Cristiane Barbosa
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Bonetti, Alinne de Lima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/40540
Resumo: We analyzed the gender and race markers present in the experiences of young black students at a public school. For this, we use the ethnographic approach in order to understand how such markers operate in the process of building the subjectivities of young black women. With this, questions about identity, representativeness and resistance emerged interrelating in the process of building subjectivities, which evidenced the emergence of gender and race markers in the dynamics established in the school context. From this reading, we understand that the experiences of the subjects who transit in the school context reinforce the importance of the school in the process of building subjectivities.  
id PUC_RS-17_1ff5b55741eaae7e50d25752b95e4ccc
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/40540
network_acronym_str PUC_RS-17
network_name_str Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
repository_id_str
spelling Social markers of difference in the school experience of young black womenMarcadores sociales de diferencia en la experiencia escolar de jóvenes alumnas negrasMarcadores sociais da diferença na experiência escolar de jovens estudantes negrasSchoolGenderRaceIntersectionalityEscuelaGéneroRazaInterseccionalidadEscolaGêneroRaçaInterseccionalidadeWe analyzed the gender and race markers present in the experiences of young black students at a public school. For this, we use the ethnographic approach in order to understand how such markers operate in the process of building the subjectivities of young black women. With this, questions about identity, representativeness and resistance emerged interrelating in the process of building subjectivities, which evidenced the emergence of gender and race markers in the dynamics established in the school context. From this reading, we understand that the experiences of the subjects who transit in the school context reinforce the importance of the school in the process of building subjectivities.  Analizamos los marcadores de género y raza presentes en las experiencias de jóvenes estudiantes negros en una escuela pública. Para ello, utilizamos el enfoque etnográfico con el fin de comprender cómo operan dichos marcadores en el proceso de construcción de las subjetividades de las jóvenes negras. Con ello surgieron interrogantes sobre identidad, representatividad y resistencia inter-relacionados en el proceso de construcción de subjetividades, lo que evidenció el surgimiento de marcadores de género y raza en las dinámicas establecidas en el contexto escolar. De esta lectura inferimos que las vivencias de los sujetos que transitan en el contexto escolar refuerzan la importancia de la escuela en el proceso de construcción de subjetividades.Analisamos os marcadores de gênero e raça presentes nas experiências de jovens estudantes negras de uma escola da rede pública. Para tanto, utilizamos a abordagem etnográfica a fim de compreender como tais marcadores operam no processo de construção das subjetividades das jovens negras. Com isso, questões sobre identidade, representatividade e resistências surgiram se inter-relacionando no processo de construção das subjetividades, o que evidenciou a emergência dos marcadores de gênero e de raça nas dinâmicas estabelecidas no contexto escolar. A partir dessa leitura, depreendemos que as experiências dos sujeitos que transitam no contexto escolar reforçam a importância da escola no processo de construção das subjetividades.Editora da Pucrs - ediPUCRS2021-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/4054010.15448/1984-7289.2021.3.40540Civitas: journal of Social Sciences; Vol. 21 No. 3 (2021): Intersectionalities, rights and policies; 370-379Civitas: revista de Ciências Sociais; Vol. 21 Núm. 3 (2021): Interseccionalidades, derechos y políticas; 370-379Civitas: revista de Ciências Sociais; v. 21 n. 3 (2021): Interseccionalidades, direitos e políticas; 370-3791984-72891519-608910.15448/1984-7289.2021.3reponame:Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/40540/27235Copyright (c) 2021 Civitas - Revista de Ciências Sociaishttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Soares, Cristiane Barbosa Bonetti, Alinne de Lima2021-12-08T20:36:53Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/40540Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/oaiPRIhttp://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/civitas/oaicivitas@pucrs.br1984-72891519-6089opendoar:2021-12-08T20:36:53Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Social markers of difference in the school experience of young black women
Marcadores sociales de diferencia en la experiencia escolar de jóvenes alumnas negras
Marcadores sociais da diferença na experiência escolar de jovens estudantes negras
title Social markers of difference in the school experience of young black women
spellingShingle Social markers of difference in the school experience of young black women
Soares, Cristiane Barbosa
School
Gender
Race
Intersectionality
Escuela
Género
Raza
Interseccionalidad
Escola
Gênero
Raça
Interseccionalidade
title_short Social markers of difference in the school experience of young black women
title_full Social markers of difference in the school experience of young black women
title_fullStr Social markers of difference in the school experience of young black women
title_full_unstemmed Social markers of difference in the school experience of young black women
title_sort Social markers of difference in the school experience of young black women
author Soares, Cristiane Barbosa
author_facet Soares, Cristiane Barbosa
Bonetti, Alinne de Lima
author_role author
author2 Bonetti, Alinne de Lima
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Cristiane Barbosa
Bonetti, Alinne de Lima
dc.subject.por.fl_str_mv School
Gender
Race
Intersectionality
Escuela
Género
Raza
Interseccionalidad
Escola
Gênero
Raça
Interseccionalidade
topic School
Gender
Race
Intersectionality
Escuela
Género
Raza
Interseccionalidad
Escola
Gênero
Raça
Interseccionalidade
description We analyzed the gender and race markers present in the experiences of young black students at a public school. For this, we use the ethnographic approach in order to understand how such markers operate in the process of building the subjectivities of young black women. With this, questions about identity, representativeness and resistance emerged interrelating in the process of building subjectivities, which evidenced the emergence of gender and race markers in the dynamics established in the school context. From this reading, we understand that the experiences of the subjects who transit in the school context reinforce the importance of the school in the process of building subjectivities.  
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/40540
10.15448/1984-7289.2021.3.40540
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/40540
identifier_str_mv 10.15448/1984-7289.2021.3.40540
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/40540/27235
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Civitas - Revista de Ciências Sociais
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Civitas - Revista de Ciências Sociais
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Pucrs - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da Pucrs - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Civitas: journal of Social Sciences; Vol. 21 No. 3 (2021): Intersectionalities, rights and policies; 370-379
Civitas: revista de Ciências Sociais; Vol. 21 Núm. 3 (2021): Interseccionalidades, derechos y políticas; 370-379
Civitas: revista de Ciências Sociais; v. 21 n. 3 (2021): Interseccionalidades, direitos e políticas; 370-379
1984-7289
1519-6089
10.15448/1984-7289.2021.3
reponame:Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
collection Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
repository.name.fl_str_mv Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv civitas@pucrs.br
_version_ 1799128807645380608