Social markers of difference in the school experience of young black women
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/40540 |
Resumo: | We analyzed the gender and race markers present in the experiences of young black students at a public school. For this, we use the ethnographic approach in order to understand how such markers operate in the process of building the subjectivities of young black women. With this, questions about identity, representativeness and resistance emerged interrelating in the process of building subjectivities, which evidenced the emergence of gender and race markers in the dynamics established in the school context. From this reading, we understand that the experiences of the subjects who transit in the school context reinforce the importance of the school in the process of building subjectivities. |
id |
PUC_RS-17_1ff5b55741eaae7e50d25752b95e4ccc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/40540 |
network_acronym_str |
PUC_RS-17 |
network_name_str |
Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Social markers of difference in the school experience of young black womenMarcadores sociales de diferencia en la experiencia escolar de jóvenes alumnas negrasMarcadores sociais da diferença na experiência escolar de jovens estudantes negrasSchoolGenderRaceIntersectionalityEscuelaGéneroRazaInterseccionalidadEscolaGêneroRaçaInterseccionalidadeWe analyzed the gender and race markers present in the experiences of young black students at a public school. For this, we use the ethnographic approach in order to understand how such markers operate in the process of building the subjectivities of young black women. With this, questions about identity, representativeness and resistance emerged interrelating in the process of building subjectivities, which evidenced the emergence of gender and race markers in the dynamics established in the school context. From this reading, we understand that the experiences of the subjects who transit in the school context reinforce the importance of the school in the process of building subjectivities. Analizamos los marcadores de género y raza presentes en las experiencias de jóvenes estudiantes negros en una escuela pública. Para ello, utilizamos el enfoque etnográfico con el fin de comprender cómo operan dichos marcadores en el proceso de construcción de las subjetividades de las jóvenes negras. Con ello surgieron interrogantes sobre identidad, representatividad y resistencia inter-relacionados en el proceso de construcción de subjetividades, lo que evidenció el surgimiento de marcadores de género y raza en las dinámicas establecidas en el contexto escolar. De esta lectura inferimos que las vivencias de los sujetos que transitan en el contexto escolar refuerzan la importancia de la escuela en el proceso de construcción de subjetividades.Analisamos os marcadores de gênero e raça presentes nas experiências de jovens estudantes negras de uma escola da rede pública. Para tanto, utilizamos a abordagem etnográfica a fim de compreender como tais marcadores operam no processo de construção das subjetividades das jovens negras. Com isso, questões sobre identidade, representatividade e resistências surgiram se inter-relacionando no processo de construção das subjetividades, o que evidenciou a emergência dos marcadores de gênero e de raça nas dinâmicas estabelecidas no contexto escolar. A partir dessa leitura, depreendemos que as experiências dos sujeitos que transitam no contexto escolar reforçam a importância da escola no processo de construção das subjetividades.Editora da Pucrs - ediPUCRS2021-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/4054010.15448/1984-7289.2021.3.40540Civitas: journal of Social Sciences; Vol. 21 No. 3 (2021): Intersectionalities, rights and policies; 370-379Civitas: revista de Ciências Sociais; Vol. 21 Núm. 3 (2021): Interseccionalidades, derechos y políticas; 370-379Civitas: revista de Ciências Sociais; v. 21 n. 3 (2021): Interseccionalidades, direitos e políticas; 370-3791984-72891519-608910.15448/1984-7289.2021.3reponame:Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/40540/27235Copyright (c) 2021 Civitas - Revista de Ciências Sociaishttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Soares, Cristiane Barbosa Bonetti, Alinne de Lima2021-12-08T20:36:53Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/40540Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/oaiPRIhttp://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/civitas/oaicivitas@pucrs.br1984-72891519-6089opendoar:2021-12-08T20:36:53Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Social markers of difference in the school experience of young black women Marcadores sociales de diferencia en la experiencia escolar de jóvenes alumnas negras Marcadores sociais da diferença na experiência escolar de jovens estudantes negras |
title |
Social markers of difference in the school experience of young black women |
spellingShingle |
Social markers of difference in the school experience of young black women Soares, Cristiane Barbosa School Gender Race Intersectionality Escuela Género Raza Interseccionalidad Escola Gênero Raça Interseccionalidade |
title_short |
Social markers of difference in the school experience of young black women |
title_full |
Social markers of difference in the school experience of young black women |
title_fullStr |
Social markers of difference in the school experience of young black women |
title_full_unstemmed |
Social markers of difference in the school experience of young black women |
title_sort |
Social markers of difference in the school experience of young black women |
author |
Soares, Cristiane Barbosa |
author_facet |
Soares, Cristiane Barbosa Bonetti, Alinne de Lima |
author_role |
author |
author2 |
Bonetti, Alinne de Lima |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Cristiane Barbosa Bonetti, Alinne de Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School Gender Race Intersectionality Escuela Género Raza Interseccionalidad Escola Gênero Raça Interseccionalidade |
topic |
School Gender Race Intersectionality Escuela Género Raza Interseccionalidad Escola Gênero Raça Interseccionalidade |
description |
We analyzed the gender and race markers present in the experiences of young black students at a public school. For this, we use the ethnographic approach in order to understand how such markers operate in the process of building the subjectivities of young black women. With this, questions about identity, representativeness and resistance emerged interrelating in the process of building subjectivities, which evidenced the emergence of gender and race markers in the dynamics established in the school context. From this reading, we understand that the experiences of the subjects who transit in the school context reinforce the importance of the school in the process of building subjectivities. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/40540 10.15448/1984-7289.2021.3.40540 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/40540 |
identifier_str_mv |
10.15448/1984-7289.2021.3.40540 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/40540/27235 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Civitas - Revista de Ciências Sociais http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Civitas - Revista de Ciências Sociais http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Pucrs - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Pucrs - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Civitas: journal of Social Sciences; Vol. 21 No. 3 (2021): Intersectionalities, rights and policies; 370-379 Civitas: revista de Ciências Sociais; Vol. 21 Núm. 3 (2021): Interseccionalidades, derechos y políticas; 370-379 Civitas: revista de Ciências Sociais; v. 21 n. 3 (2021): Interseccionalidades, direitos e políticas; 370-379 1984-7289 1519-6089 10.15448/1984-7289.2021.3 reponame:Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) |
collection |
Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
civitas@pucrs.br |
_version_ |
1799128807645380608 |