The Adult and Youth Education of the working class under the crossfire of pedagogy of fear
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33784 |
Resumo: | This article aims at raising the debate about the problems of adult and youth education workers in Brazil. Initially it refers to the difficulties that mark its recent history and constitute expressions of structural suppression of the working class right to full and quality education. Moreover, it deals with the historical circumstances outlined from the last election that marked the entry of the country into a time in which the pedagogy of fear converges, in some of its general characteristics, with other processes found in the western world throughout the 20th century, featured as power regimes. The conclusion indicates some possibilities of collective construction of resistance and struggle in the current Brasilian historical moment which may contribute, according to our understanding, to confront the challenge and the burden of this historical time. |
id |
PUC_RS-18_1591d1d7acd3187a1a8883e0a8b97286 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/33784 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
The Adult and Youth Education of the working class under the crossfire of pedagogy of fearLa Educación de Jóvenes y Adultos de la clase trabajadora bajo el fuego cruzado de la pedagogía del miedoA educação de jovens e adultos da classe trabalhadora sob o fogo cruzado da pedagogia do medoEducation of Young and Adult Workers. Educational policy. Education of the working class. Pedagogy of fear.Educación de Jóvenes y Adultos de la Clase Obrera. Política educativa. Educación de la clase obrera. Pedagogía del miedo.Educação de Jovens e Adultos Trabalhadores. Política educacional. Educação da classe trabalhadora. Pedagogia do medo.This article aims at raising the debate about the problems of adult and youth education workers in Brazil. Initially it refers to the difficulties that mark its recent history and constitute expressions of structural suppression of the working class right to full and quality education. Moreover, it deals with the historical circumstances outlined from the last election that marked the entry of the country into a time in which the pedagogy of fear converges, in some of its general characteristics, with other processes found in the western world throughout the 20th century, featured as power regimes. The conclusion indicates some possibilities of collective construction of resistance and struggle in the current Brasilian historical moment which may contribute, according to our understanding, to confront the challenge and the burden of this historical time.El trabajo objetiva suscitar el debate acerca de la problemática de la Educación de Jóvenes y Adultos Trabajadores en Brasil. Se refiere, inicialmente, a dificultades que marcan su historia reciente y que constituyen expresiones de la estructural supresión del derecho de la clase trabajadora a la educación plena y de calidad socialmente referenciada. A continuación, se trata de la circunstancia histórica delineada a partir del último proceso electoral que marcó el ingreso del país en un tiempo en que rige la pedagogía del miedo, convergente, en algunas de sus características generales, con otros procesos verificados en el mundo occidental, a lo largo del siglo XX, configurados como regímenes de fuerza. Concluimos indicando algunas posibilidades de construcción colectiva de resistencia y lucha en la actual circunstancia brasileña que, según nuestro entendimiento, pueden contribuir a la travesía hacia la que estamos convocados, buscando enfrentar el desafío y el fardo de ese tiempo histórico.O trabalho objetiva suscitar o debate acerca da problemática da Educação de Jovens e Adultos Trabalhadores no Brasil, referindo, inicialmente, a dificuldades que marcam sua história recente e que constituem expressões de antiga e estrutural supressão do direito da classe trabalhadora à educação plena e de qualidade socialmente referenciada. A seguir, trata-se da circunstância histórica delineada a partir do último processo eleitoral que marcou o ingresso do país num tempo em que vige a pedagogia do medo, convergente, em algumas de suas características gerais, com outros processos verificados no mundo ocidental, ao longo do século XX, configurados como regimes de força. Concluímos indicando algumas possibilidades de construção coletiva de resistência e luta na atual conjuntura brasileira que, segundo nosso entendimento, podem contribuir para a travessia para a qual somos convocados, visando a enfrentar o desafio e o fardo desse tempo histórico.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/3378410.15448/1981-2582.2019.3.33784Educação; Vol. 42 No. 3 (2019); 387-395Educação; Vol. 42 Núm. 3 (2019); 387-395Educação; v. 42 n. 3 (2019); 387-3951981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2019.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33784/19309Copyright (c) 2020 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRummert, Sonia Maria2020-01-09T21:26:17Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/33784Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2020-01-09T21:26:17Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Adult and Youth Education of the working class under the crossfire of pedagogy of fear La Educación de Jóvenes y Adultos de la clase trabajadora bajo el fuego cruzado de la pedagogía del miedo A educação de jovens e adultos da classe trabalhadora sob o fogo cruzado da pedagogia do medo |
title |
The Adult and Youth Education of the working class under the crossfire of pedagogy of fear |
spellingShingle |
The Adult and Youth Education of the working class under the crossfire of pedagogy of fear Rummert, Sonia Maria Education of Young and Adult Workers. Educational policy. Education of the working class. Pedagogy of fear. Educación de Jóvenes y Adultos de la Clase Obrera. Política educativa. Educación de la clase obrera. Pedagogía del miedo. Educação de Jovens e Adultos Trabalhadores. Política educacional. Educação da classe trabalhadora. Pedagogia do medo. |
title_short |
The Adult and Youth Education of the working class under the crossfire of pedagogy of fear |
title_full |
The Adult and Youth Education of the working class under the crossfire of pedagogy of fear |
title_fullStr |
The Adult and Youth Education of the working class under the crossfire of pedagogy of fear |
title_full_unstemmed |
The Adult and Youth Education of the working class under the crossfire of pedagogy of fear |
title_sort |
The Adult and Youth Education of the working class under the crossfire of pedagogy of fear |
author |
Rummert, Sonia Maria |
author_facet |
Rummert, Sonia Maria |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rummert, Sonia Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education of Young and Adult Workers. Educational policy. Education of the working class. Pedagogy of fear. Educación de Jóvenes y Adultos de la Clase Obrera. Política educativa. Educación de la clase obrera. Pedagogía del miedo. Educação de Jovens e Adultos Trabalhadores. Política educacional. Educação da classe trabalhadora. Pedagogia do medo. |
topic |
Education of Young and Adult Workers. Educational policy. Education of the working class. Pedagogy of fear. Educación de Jóvenes y Adultos de la Clase Obrera. Política educativa. Educación de la clase obrera. Pedagogía del miedo. Educação de Jovens e Adultos Trabalhadores. Política educacional. Educação da classe trabalhadora. Pedagogia do medo. |
description |
This article aims at raising the debate about the problems of adult and youth education workers in Brazil. Initially it refers to the difficulties that mark its recent history and constitute expressions of structural suppression of the working class right to full and quality education. Moreover, it deals with the historical circumstances outlined from the last election that marked the entry of the country into a time in which the pedagogy of fear converges, in some of its general characteristics, with other processes found in the western world throughout the 20th century, featured as power regimes. The conclusion indicates some possibilities of collective construction of resistance and struggle in the current Brasilian historical moment which may contribute, according to our understanding, to confront the challenge and the burden of this historical time. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33784 10.15448/1981-2582.2019.3.33784 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33784 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2019.3.33784 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33784/19309 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 42 No. 3 (2019); 387-395 Educação; Vol. 42 Núm. 3 (2019); 387-395 Educação; v. 42 n. 3 (2019); 387-395 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2019.3 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128745966043136 |