The Adult and Youth Education of the working class under the crossfire of pedagogy of fear

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rummert, Sonia Maria
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33784
Resumo: This article aims at raising the debate about the problems of adult and youth education workers in Brazil. Initially it refers to the difficulties that mark its recent history and constitute expressions of structural suppression of the working class right to full and quality education. Moreover, it deals with the historical circumstances outlined from the last election that marked the entry of the country into a time in which the pedagogy of fear converges, in some of its general characteristics, with other processes found in the western world throughout the 20th century, featured as power regimes. The conclusion indicates some possibilities of collective construction of resistance and struggle in the current Brasilian historical moment which may contribute, according to our understanding, to confront the challenge and the burden of this historical time.
id PUC_RS-18_1591d1d7acd3187a1a8883e0a8b97286
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/33784
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling The Adult and Youth Education of the working class under the crossfire of pedagogy of fearLa Educación de Jóvenes y Adultos de la clase trabajadora bajo el fuego cruzado de la pedagogía del miedoA educação de jovens e adultos da classe trabalhadora sob o fogo cruzado da pedagogia do medoEducation of Young and Adult Workers. Educational policy. Education of the working class. Pedagogy of fear.Educación de Jóvenes y Adultos de la Clase Obrera. Política educativa. Educación de la clase obrera. Pedagogía del miedo.Educação de Jovens e Adultos Trabalhadores. Política educacional. Educação da classe trabalhadora. Pedagogia do medo.This article aims at raising the debate about the problems of adult and youth education workers in Brazil. Initially it refers to the difficulties that mark its recent history and constitute expressions of structural suppression of the working class right to full and quality education. Moreover, it deals with the historical circumstances outlined from the last election that marked the entry of the country into a time in which the pedagogy of fear converges, in some of its general characteristics, with other processes found in the western world throughout the 20th century, featured as power regimes. The conclusion indicates some possibilities of collective construction of resistance and struggle in the current Brasilian historical moment which may contribute, according to our understanding, to confront the challenge and the burden of this historical time.El trabajo objetiva suscitar el debate acerca de la problemática de la Educación de Jóvenes y Adultos Trabajadores en Brasil. Se refiere, inicialmente, a dificultades que marcan su historia reciente y que constituyen expresiones de la estructural supresión del derecho de la clase trabajadora a la educación plena y de calidad socialmente referenciada. A continuación, se trata de la circunstancia histórica delineada a partir del último proceso electoral que marcó el ingreso del país en un tiempo en que rige la pedagogía del miedo, convergente, en algunas de sus características generales, con otros procesos verificados en el mundo occidental, a lo largo del siglo XX, configurados como regímenes de fuerza. Concluimos indicando algunas posibilidades de construcción colectiva de resistencia y lucha en la actual circunstancia brasileña que, según nuestro entendimiento, pueden contribuir a la travesía hacia la que estamos convocados, buscando enfrentar el desafío y el fardo de ese tiempo histórico.O trabalho objetiva suscitar o debate acerca da problemática da Educação de Jovens e Adultos Trabalhadores no Brasil, referindo, inicialmente, a dificuldades que marcam sua história recente e que constituem expressões de antiga e estrutural supressão do direito da classe trabalhadora à educação plena e de qualidade socialmente referenciada. A seguir, trata-se da circunstância histórica delineada a partir do último processo eleitoral que marcou o ingresso do país num tempo em que vige a pedagogia do medo, convergente, em algumas de suas características gerais, com outros processos verificados no mundo ocidental, ao longo do século XX, configurados como regimes de força. Concluímos indicando algumas possibilidades de construção coletiva de resistência e luta na atual conjuntura brasileira que, segundo nosso entendimento, podem contribuir para a travessia para a qual somos convocados, visando a enfrentar o desafio e o fardo desse tempo histórico.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/3378410.15448/1981-2582.2019.3.33784Educação; Vol. 42 No. 3 (2019); 387-395Educação; Vol. 42 Núm. 3 (2019); 387-395Educação; v. 42 n. 3 (2019); 387-3951981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2019.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33784/19309Copyright (c) 2020 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRummert, Sonia Maria2020-01-09T21:26:17Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/33784Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2020-01-09T21:26:17Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The Adult and Youth Education of the working class under the crossfire of pedagogy of fear
La Educación de Jóvenes y Adultos de la clase trabajadora bajo el fuego cruzado de la pedagogía del miedo
A educação de jovens e adultos da classe trabalhadora sob o fogo cruzado da pedagogia do medo
title The Adult and Youth Education of the working class under the crossfire of pedagogy of fear
spellingShingle The Adult and Youth Education of the working class under the crossfire of pedagogy of fear
Rummert, Sonia Maria
Education of Young and Adult Workers. Educational policy. Education of the working class. Pedagogy of fear.
Educación de Jóvenes y Adultos de la Clase Obrera. Política educativa. Educación de la clase obrera. Pedagogía del miedo.
Educação de Jovens e Adultos Trabalhadores. Política educacional. Educação da classe trabalhadora. Pedagogia do medo.
title_short The Adult and Youth Education of the working class under the crossfire of pedagogy of fear
title_full The Adult and Youth Education of the working class under the crossfire of pedagogy of fear
title_fullStr The Adult and Youth Education of the working class under the crossfire of pedagogy of fear
title_full_unstemmed The Adult and Youth Education of the working class under the crossfire of pedagogy of fear
title_sort The Adult and Youth Education of the working class under the crossfire of pedagogy of fear
author Rummert, Sonia Maria
author_facet Rummert, Sonia Maria
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rummert, Sonia Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Education of Young and Adult Workers. Educational policy. Education of the working class. Pedagogy of fear.
Educación de Jóvenes y Adultos de la Clase Obrera. Política educativa. Educación de la clase obrera. Pedagogía del miedo.
Educação de Jovens e Adultos Trabalhadores. Política educacional. Educação da classe trabalhadora. Pedagogia do medo.
topic Education of Young and Adult Workers. Educational policy. Education of the working class. Pedagogy of fear.
Educación de Jóvenes y Adultos de la Clase Obrera. Política educativa. Educación de la clase obrera. Pedagogía del miedo.
Educação de Jovens e Adultos Trabalhadores. Política educacional. Educação da classe trabalhadora. Pedagogia do medo.
description This article aims at raising the debate about the problems of adult and youth education workers in Brazil. Initially it refers to the difficulties that mark its recent history and constitute expressions of structural suppression of the working class right to full and quality education. Moreover, it deals with the historical circumstances outlined from the last election that marked the entry of the country into a time in which the pedagogy of fear converges, in some of its general characteristics, with other processes found in the western world throughout the 20th century, featured as power regimes. The conclusion indicates some possibilities of collective construction of resistance and struggle in the current Brasilian historical moment which may contribute, according to our understanding, to confront the challenge and the burden of this historical time.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33784
10.15448/1981-2582.2019.3.33784
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33784
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2019.3.33784
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33784/19309
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 42 No. 3 (2019); 387-395
Educação; Vol. 42 Núm. 3 (2019); 387-395
Educação; v. 42 n. 3 (2019); 387-395
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2019.3
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128745966043136