Vygotsky’s theory of method and philosophy of practice: implications for trans/formative methodology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Stetsenko, Anna
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24385
Resumo: Vygotsky’s project needs to be grasped as a yet unnamed type of an approach which, in continuing the revolutionary spirit of Marxism, moved beyond the old divide between theory and practice and instead, embodied their unity in a peculiar blend with distinct philosophical, theoretical and ethical/ideological underpinnings. The goal of creating new psychology for a society that itself needed to be created on principles of social justice and equality guided this approach and turned it into a critical-practical project of social transformation and change. The main argument advanced in this paper is that at the core of Vygotsky’s method is the novel transformative onto-epistemology, coupled with the socio-political ethos of equality and justice, which challenge ideology of adaptation and control. I discuss this set of issues in light of a transformative activist stance that puts premium on researchers’ commitments and value orientations.
id PUC_RS-18_183047f658a4ec4af22ca025408f1914
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24385
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Vygotsky’s theory of method and philosophy of practice: implications for trans/formative methodologyTeoría del método y la filosofía de la práctica de Vygotsky: implicaciones para metodología trans/formativaTeoria do método e filosofia da prática de Vygotsky: implicações para metodologia trans/formativaVygotsky.Transformative activist stance. Social justice. Ideological-political work. Formative method.Vygotsky. Postura activista transformadora. La justicia social. El trabajo político-ideológico. El método de formación.Vygotsky. Postura ativista transformadora. Justiça social. Trabalho político-ideológico. Método formativo.Vygotsky’s project needs to be grasped as a yet unnamed type of an approach which, in continuing the revolutionary spirit of Marxism, moved beyond the old divide between theory and practice and instead, embodied their unity in a peculiar blend with distinct philosophical, theoretical and ethical/ideological underpinnings. The goal of creating new psychology for a society that itself needed to be created on principles of social justice and equality guided this approach and turned it into a critical-practical project of social transformation and change. The main argument advanced in this paper is that at the core of Vygotsky’s method is the novel transformative onto-epistemology, coupled with the socio-political ethos of equality and justice, which challenge ideology of adaptation and control. I discuss this set of issues in light of a transformative activist stance that puts premium on researchers’ commitments and value orientations.El proyecto de Vygotsky necesita ser comprendido como un tipo aún sin nombre de un enfoque que, en la continuación del espíritu revolucionario del marxismo, fue más allá de la antigua división entre la teoría y la práctica y, en cambio, plasmado su unidad en una peculiar mezcla con distinta filosófico, teórico y ético / sustento ideológico. El objetivo de crear nueva psicología para una sociedad que sí era necesario crear en los principios de la justicia social y la igualdad guiada este enfoque y lo convirtió en un proyecto crítico-práctico de transformación social y el cambio. El principal argumento en este trabajo es que en el núcleo del método de Vygotsky es la novela transformador enepistemología, junto con la ética socio-política de la igualdad y la justicia, que desafían la ideología de adaptación y de control. Discuto esta serie de cuestiones a la luz de una postura activista transformador que pone prima sobre los compromisos de los investigadores y las orientaciones de valor.O projeto de Vygotsky precisa ser compreendido como um tipo ainda sem nome de uma abordagem que, ao continuar o espírito revolucionário do marxismo, mudou-se para além da velha divisão entre teoria e prática e, ao invés disso, consubstancia sua unidade em uma mistura peculiar com distintos aportes filosóficos, teóricos e éticos e suportes ideológicos. O objetivo de criar uma nova psicologia para uma sociedade que necessitava de princípios orientados para justiça social e igualdade transformou esta abordagem em um projeto crítico-prático de transformação social e de mudança. O principal argumento em que este trabalho avança é que o cerne do método de Vygotsky é a transformação onto-epistemológica, juntamente com a ética sócio-política de igualdade e justiça, que desafiam a ideologia de adaptação e controle. Eu discuto este conjunto de questões à luz de uma postura ativista de transformação que ilumina sobre os compromissos dos pesquisadores e orientações de valor.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2438510.15448/1981-2582.2016.s.24385Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dossier - Interdisciplinary Theoretical-methodological Insights on Intervention; s32-s41Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dosier - Entendimientos Interdisciplinarios Ieóricos y Metodológicos de la intervención; s32-s41Educação; v. 39, n. esp. (supl.): Dossiê - Compreensões Interdisciplinares Teórico-metodológicas sobre Intervenção; s32-s411981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2016.sreponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSenghttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24385/15418Copyright (c) 2017 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessStetsenko, Anna2017-05-29T18:30:49Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24385Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2017-05-29T18:30:49Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Vygotsky’s theory of method and philosophy of practice: implications for trans/formative methodology
Teoría del método y la filosofía de la práctica de Vygotsky: implicaciones para metodología trans/formativa
Teoria do método e filosofia da prática de Vygotsky: implicações para metodologia trans/formativa
title Vygotsky’s theory of method and philosophy of practice: implications for trans/formative methodology
spellingShingle Vygotsky’s theory of method and philosophy of practice: implications for trans/formative methodology
Stetsenko, Anna
Vygotsky.Transformative activist stance. Social justice. Ideological-political work. Formative method.
Vygotsky. Postura activista transformadora. La justicia social. El trabajo político-ideológico. El método de formación.
Vygotsky. Postura ativista transformadora. Justiça social. Trabalho político-ideológico. Método formativo.
title_short Vygotsky’s theory of method and philosophy of practice: implications for trans/formative methodology
title_full Vygotsky’s theory of method and philosophy of practice: implications for trans/formative methodology
title_fullStr Vygotsky’s theory of method and philosophy of practice: implications for trans/formative methodology
title_full_unstemmed Vygotsky’s theory of method and philosophy of practice: implications for trans/formative methodology
title_sort Vygotsky’s theory of method and philosophy of practice: implications for trans/formative methodology
author Stetsenko, Anna
author_facet Stetsenko, Anna
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Stetsenko, Anna
dc.subject.por.fl_str_mv Vygotsky.Transformative activist stance. Social justice. Ideological-political work. Formative method.
Vygotsky. Postura activista transformadora. La justicia social. El trabajo político-ideológico. El método de formación.
Vygotsky. Postura ativista transformadora. Justiça social. Trabalho político-ideológico. Método formativo.
topic Vygotsky.Transformative activist stance. Social justice. Ideological-political work. Formative method.
Vygotsky. Postura activista transformadora. La justicia social. El trabajo político-ideológico. El método de formación.
Vygotsky. Postura ativista transformadora. Justiça social. Trabalho político-ideológico. Método formativo.
description Vygotsky’s project needs to be grasped as a yet unnamed type of an approach which, in continuing the revolutionary spirit of Marxism, moved beyond the old divide between theory and practice and instead, embodied their unity in a peculiar blend with distinct philosophical, theoretical and ethical/ideological underpinnings. The goal of creating new psychology for a society that itself needed to be created on principles of social justice and equality guided this approach and turned it into a critical-practical project of social transformation and change. The main argument advanced in this paper is that at the core of Vygotsky’s method is the novel transformative onto-epistemology, coupled with the socio-political ethos of equality and justice, which challenge ideology of adaptation and control. I discuss this set of issues in light of a transformative activist stance that puts premium on researchers’ commitments and value orientations.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24385
10.15448/1981-2582.2016.s.24385
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24385
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2016.s.24385
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24385/15418
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dossier - Interdisciplinary Theoretical-methodological Insights on Intervention; s32-s41
Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dosier - Entendimientos Interdisciplinarios Ieóricos y Metodológicos de la intervención; s32-s41
Educação; v. 39, n. esp. (supl.): Dossiê - Compreensões Interdisciplinares Teórico-metodológicas sobre Intervenção; s32-s41
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2016.s
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744759132160