Host in supervised training: between models and possibilities for teacher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sarti, Flavia Medeiros
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Araújo, Simone Reis Palermo Machado de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/19415
Resumo: This article focuses on ways in which practicing teachers receive trainees practice teaching in their classes and how they perceive their role in their formation. From a research guided by ethnographic principles, the text proposes to characterize two modality of stage: 1) the model stage based on a relationship between trainee and supervisor teacher, anchoring upon the primacy of the characteristic visibility pedagogical model of modernity (CARVALHO, 2000); and 2) the formation stage, focused on teacher professional learning processes experienced by trainees and structured under the rule of invisibility, characteristic of contemporaneity (BUENO and SOUZA, 2012). Activities and dispositions required of teachers internship supervisors in this second mode of reception were perceived by them as being significantly self-formative and pointed to the emergence of a logical in teacher formation.
id PUC_RS-18_355577d21556ee15a8be16d89168d861
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/19415
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Host in supervised training: between models and possibilities for teacher educationAcogimiento em la prática supervisada: entre modelos y posibilidades para la formación docenteAcolhimento no estágio supervisionado: entre modelos e possibilidades para a formação docenteTeacher educators. Host on practical training. Support practices. Supervised internship. Teacher education.Formadores de profesores. Acogimiento en prácticas. Prácticas de acompañamiento. Práctica supervisada. Formación de profesores.Formadores de professores. Acolhimento no estágio. Práticas de acompanhamento. Estágio supervisionado. Formação de professores.This article focuses on ways in which practicing teachers receive trainees practice teaching in their classes and how they perceive their role in their formation. From a research guided by ethnographic principles, the text proposes to characterize two modality of stage: 1) the model stage based on a relationship between trainee and supervisor teacher, anchoring upon the primacy of the characteristic visibility pedagogical model of modernity (CARVALHO, 2000); and 2) the formation stage, focused on teacher professional learning processes experienced by trainees and structured under the rule of invisibility, characteristic of contemporaneity (BUENO and SOUZA, 2012). Activities and dispositions required of teachers internship supervisors in this second mode of reception were perceived by them as being significantly self-formative and pointed to the emergence of a logical in teacher formation.Este artículo focaliza maneras por las cuales profesores en ejercicio reciben a practicantes en la práctica de enseñanza en diversas áreas de aprendizaje en sus clases y como notan su actuación en la formación de los mismos. A partir de una pesquisa basada en principios etnográficos, el texto se propone dos modalidades de acogimiento en el periodo en que va a estar practicando: 1) El acogimiento modelar basado en una relación de maestranza entre el profesor practicante y el profesor supervisor, anclándose en la prioridad de la  visibilidad característica del modelo pedagógico de la modernidad (CARVALHO, 2000); y 2) El acogimiento formativo, centrado en los procesos de aprendizajeprofesional docente vivido por los profesores practicantes estructurado bajo la prioridad de la invisibilidad, característico de la contemporaneidad (BUENO y SOUZA, 2012). Las actividades y disposiciones requeridas de los profesores supervisores de prácticas en esa segunda modalidad de acogimiento fueron percibidas por los mismos como siendo significativamente auto formativas y apuntan para la emergencia de una lógica de acompañamiento de una formación docente.Este artigo focaliza maneiras pelas quais professores em exercício recebem estagiários de prática de ensino em suas classes e como percebem sua atuação na formação dos mesmos. A partir de uma pesquisa pautada em princípios etnográficos, o texto propõe-se a caracterizar duas modalidades de acolhimento no estágio: 1) o acolhimento modelar baseado em uma relação de mestrança entre estagiário e professor supervisor, ancorando-se no primado da visibilidade característico do modelo pedagógico da modernidade (CARVALHO, 2000); e 2) o acolhimento formativo, centrado nos processos de aprendizagem profissional docente vividos pelos estagiários e estruturado sob o primado da invisibilidade, característico da contemporaneidade (BUENO e SOUZA, 2012). As atividades e disposições requeridas dos professores supervisores de estágio nessa segunda modalidade de acolhimento foram percebidas pelos mesmos como sendo significativamente autoformativas e apontam para a emergência de uma lógica de acompanhamento na formação docente.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/1941510.15448/1981-2582.2016.2.19415Educação; Vol. 39 No. 2 (2016); 175-184Educação; Vol. 39 Núm. 2 (2016); 175-184Educação; v. 39 n. 2 (2016); 175-1841981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2016.2.reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/19415/14795Sarti, Flavia MedeirosAraújo, Simone Reis Palermo Machado deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-09-16T19:20:58Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/19415Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2016-09-16T19:20:58Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Host in supervised training: between models and possibilities for teacher education
Acogimiento em la prática supervisada: entre modelos y posibilidades para la formación docente
Acolhimento no estágio supervisionado: entre modelos e possibilidades para a formação docente
title Host in supervised training: between models and possibilities for teacher education
spellingShingle Host in supervised training: between models and possibilities for teacher education
Sarti, Flavia Medeiros
Teacher educators. Host on practical training. Support practices. Supervised internship. Teacher education.
Formadores de profesores. Acogimiento en prácticas. Prácticas de acompañamiento. Práctica supervisada. Formación de profesores.
Formadores de professores. Acolhimento no estágio. Práticas de acompanhamento. Estágio supervisionado. Formação de professores.
title_short Host in supervised training: between models and possibilities for teacher education
title_full Host in supervised training: between models and possibilities for teacher education
title_fullStr Host in supervised training: between models and possibilities for teacher education
title_full_unstemmed Host in supervised training: between models and possibilities for teacher education
title_sort Host in supervised training: between models and possibilities for teacher education
author Sarti, Flavia Medeiros
author_facet Sarti, Flavia Medeiros
Araújo, Simone Reis Palermo Machado de
author_role author
author2 Araújo, Simone Reis Palermo Machado de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sarti, Flavia Medeiros
Araújo, Simone Reis Palermo Machado de
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher educators. Host on practical training. Support practices. Supervised internship. Teacher education.
Formadores de profesores. Acogimiento en prácticas. Prácticas de acompañamiento. Práctica supervisada. Formación de profesores.
Formadores de professores. Acolhimento no estágio. Práticas de acompanhamento. Estágio supervisionado. Formação de professores.
topic Teacher educators. Host on practical training. Support practices. Supervised internship. Teacher education.
Formadores de profesores. Acogimiento en prácticas. Prácticas de acompañamiento. Práctica supervisada. Formación de profesores.
Formadores de professores. Acolhimento no estágio. Práticas de acompanhamento. Estágio supervisionado. Formação de professores.
description This article focuses on ways in which practicing teachers receive trainees practice teaching in their classes and how they perceive their role in their formation. From a research guided by ethnographic principles, the text proposes to characterize two modality of stage: 1) the model stage based on a relationship between trainee and supervisor teacher, anchoring upon the primacy of the characteristic visibility pedagogical model of modernity (CARVALHO, 2000); and 2) the formation stage, focused on teacher professional learning processes experienced by trainees and structured under the rule of invisibility, characteristic of contemporaneity (BUENO and SOUZA, 2012). Activities and dispositions required of teachers internship supervisors in this second mode of reception were perceived by them as being significantly self-formative and pointed to the emergence of a logical in teacher formation.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/19415
10.15448/1981-2582.2016.2.19415
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/19415
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2016.2.19415
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/19415/14795
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 39 No. 2 (2016); 175-184
Educação; Vol. 39 Núm. 2 (2016); 175-184
Educação; v. 39 n. 2 (2016); 175-184
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2016.2.
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128741300928512