Host in supervised training: between models and possibilities for teacher education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/19415 |
Resumo: | This article focuses on ways in which practicing teachers receive trainees practice teaching in their classes and how they perceive their role in their formation. From a research guided by ethnographic principles, the text proposes to characterize two modality of stage: 1) the model stage based on a relationship between trainee and supervisor teacher, anchoring upon the primacy of the characteristic visibility pedagogical model of modernity (CARVALHO, 2000); and 2) the formation stage, focused on teacher professional learning processes experienced by trainees and structured under the rule of invisibility, characteristic of contemporaneity (BUENO and SOUZA, 2012). Activities and dispositions required of teachers internship supervisors in this second mode of reception were perceived by them as being significantly self-formative and pointed to the emergence of a logical in teacher formation. |
id |
PUC_RS-18_355577d21556ee15a8be16d89168d861 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/19415 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Host in supervised training: between models and possibilities for teacher educationAcogimiento em la prática supervisada: entre modelos y posibilidades para la formación docenteAcolhimento no estágio supervisionado: entre modelos e possibilidades para a formação docenteTeacher educators. Host on practical training. Support practices. Supervised internship. Teacher education.Formadores de profesores. Acogimiento en prácticas. Prácticas de acompañamiento. Práctica supervisada. Formación de profesores.Formadores de professores. Acolhimento no estágio. Práticas de acompanhamento. Estágio supervisionado. Formação de professores.This article focuses on ways in which practicing teachers receive trainees practice teaching in their classes and how they perceive their role in their formation. From a research guided by ethnographic principles, the text proposes to characterize two modality of stage: 1) the model stage based on a relationship between trainee and supervisor teacher, anchoring upon the primacy of the characteristic visibility pedagogical model of modernity (CARVALHO, 2000); and 2) the formation stage, focused on teacher professional learning processes experienced by trainees and structured under the rule of invisibility, characteristic of contemporaneity (BUENO and SOUZA, 2012). Activities and dispositions required of teachers internship supervisors in this second mode of reception were perceived by them as being significantly self-formative and pointed to the emergence of a logical in teacher formation.Este artículo focaliza maneras por las cuales profesores en ejercicio reciben a practicantes en la práctica de enseñanza en diversas áreas de aprendizaje en sus clases y como notan su actuación en la formación de los mismos. A partir de una pesquisa basada en principios etnográficos, el texto se propone dos modalidades de acogimiento en el periodo en que va a estar practicando: 1) El acogimiento modelar basado en una relación de maestranza entre el profesor practicante y el profesor supervisor, anclándose en la prioridad de la visibilidad característica del modelo pedagógico de la modernidad (CARVALHO, 2000); y 2) El acogimiento formativo, centrado en los procesos de aprendizajeprofesional docente vivido por los profesores practicantes estructurado bajo la prioridad de la invisibilidad, característico de la contemporaneidad (BUENO y SOUZA, 2012). Las actividades y disposiciones requeridas de los profesores supervisores de prácticas en esa segunda modalidad de acogimiento fueron percibidas por los mismos como siendo significativamente auto formativas y apuntan para la emergencia de una lógica de acompañamiento de una formación docente.Este artigo focaliza maneiras pelas quais professores em exercício recebem estagiários de prática de ensino em suas classes e como percebem sua atuação na formação dos mesmos. A partir de uma pesquisa pautada em princípios etnográficos, o texto propõe-se a caracterizar duas modalidades de acolhimento no estágio: 1) o acolhimento modelar baseado em uma relação de mestrança entre estagiário e professor supervisor, ancorando-se no primado da visibilidade característico do modelo pedagógico da modernidade (CARVALHO, 2000); e 2) o acolhimento formativo, centrado nos processos de aprendizagem profissional docente vividos pelos estagiários e estruturado sob o primado da invisibilidade, característico da contemporaneidade (BUENO e SOUZA, 2012). As atividades e disposições requeridas dos professores supervisores de estágio nessa segunda modalidade de acolhimento foram percebidas pelos mesmos como sendo significativamente autoformativas e apontam para a emergência de uma lógica de acompanhamento na formação docente.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/1941510.15448/1981-2582.2016.2.19415Educação; Vol. 39 No. 2 (2016); 175-184Educação; Vol. 39 Núm. 2 (2016); 175-184Educação; v. 39 n. 2 (2016); 175-1841981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2016.2.reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/19415/14795Sarti, Flavia MedeirosAraújo, Simone Reis Palermo Machado deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-09-16T19:20:58Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/19415Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2016-09-16T19:20:58Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Host in supervised training: between models and possibilities for teacher education Acogimiento em la prática supervisada: entre modelos y posibilidades para la formación docente Acolhimento no estágio supervisionado: entre modelos e possibilidades para a formação docente |
title |
Host in supervised training: between models and possibilities for teacher education |
spellingShingle |
Host in supervised training: between models and possibilities for teacher education Sarti, Flavia Medeiros Teacher educators. Host on practical training. Support practices. Supervised internship. Teacher education. Formadores de profesores. Acogimiento en prácticas. Prácticas de acompañamiento. Práctica supervisada. Formación de profesores. Formadores de professores. Acolhimento no estágio. Práticas de acompanhamento. Estágio supervisionado. Formação de professores. |
title_short |
Host in supervised training: between models and possibilities for teacher education |
title_full |
Host in supervised training: between models and possibilities for teacher education |
title_fullStr |
Host in supervised training: between models and possibilities for teacher education |
title_full_unstemmed |
Host in supervised training: between models and possibilities for teacher education |
title_sort |
Host in supervised training: between models and possibilities for teacher education |
author |
Sarti, Flavia Medeiros |
author_facet |
Sarti, Flavia Medeiros Araújo, Simone Reis Palermo Machado de |
author_role |
author |
author2 |
Araújo, Simone Reis Palermo Machado de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sarti, Flavia Medeiros Araújo, Simone Reis Palermo Machado de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher educators. Host on practical training. Support practices. Supervised internship. Teacher education. Formadores de profesores. Acogimiento en prácticas. Prácticas de acompañamiento. Práctica supervisada. Formación de profesores. Formadores de professores. Acolhimento no estágio. Práticas de acompanhamento. Estágio supervisionado. Formação de professores. |
topic |
Teacher educators. Host on practical training. Support practices. Supervised internship. Teacher education. Formadores de profesores. Acogimiento en prácticas. Prácticas de acompañamiento. Práctica supervisada. Formación de profesores. Formadores de professores. Acolhimento no estágio. Práticas de acompanhamento. Estágio supervisionado. Formação de professores. |
description |
This article focuses on ways in which practicing teachers receive trainees practice teaching in their classes and how they perceive their role in their formation. From a research guided by ethnographic principles, the text proposes to characterize two modality of stage: 1) the model stage based on a relationship between trainee and supervisor teacher, anchoring upon the primacy of the characteristic visibility pedagogical model of modernity (CARVALHO, 2000); and 2) the formation stage, focused on teacher professional learning processes experienced by trainees and structured under the rule of invisibility, characteristic of contemporaneity (BUENO and SOUZA, 2012). Activities and dispositions required of teachers internship supervisors in this second mode of reception were perceived by them as being significantly self-formative and pointed to the emergence of a logical in teacher formation. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-09-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/19415 10.15448/1981-2582.2016.2.19415 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/19415 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2016.2.19415 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/19415/14795 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 39 No. 2 (2016); 175-184 Educação; Vol. 39 Núm. 2 (2016); 175-184 Educação; v. 39 n. 2 (2016); 175-184 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2016.2. reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128741300928512 |