Pibid and curricular teacher education: paths of a same formation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666795 |
Resumo: | The purpose of this research is to understand the constitution and functioning of Institutional Program of Initiatives for Teaching (Pibid, in Portuguese), in particular, the education of future teachers promoted in four subprojects of this Program linked to Science, Biology, Chemistry and Physics of a public university and discuss the contributions, contradictions and limits of the Program for teacher education and for its curriculum, specially for supervised internship, a formal locus of education for all future teachers. The subjects interviewed highlight the potential of the joint work between school and university for the formation of teachers, in which the pedagogically guided encounter between people from different contexts is capable of producing important formative experiences. However, despite the fact that the Pibid is recognized for its positive aspects, such construction is possible with the negative characterization of initial teacher education courses. |
id |
UNICAMP-18_1b6905bf091a94e6bd0dce76a8d31bd5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666795 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Pibid and curricular teacher education: paths of a same formationPibid y un grado: caminos de una misma formaciónO Pibid e a licenciatura: veredas de uma mesma formaçãoTeacher educationSupervised internshipPibidPraxisFormación de profesoresPrácticasPibidPrácticaFormação de professoresEstágioPibidPráxisThe purpose of this research is to understand the constitution and functioning of Institutional Program of Initiatives for Teaching (Pibid, in Portuguese), in particular, the education of future teachers promoted in four subprojects of this Program linked to Science, Biology, Chemistry and Physics of a public university and discuss the contributions, contradictions and limits of the Program for teacher education and for its curriculum, specially for supervised internship, a formal locus of education for all future teachers. The subjects interviewed highlight the potential of the joint work between school and university for the formation of teachers, in which the pedagogically guided encounter between people from different contexts is capable of producing important formative experiences. However, despite the fact that the Pibid is recognized for its positive aspects, such construction is possible with the negative characterization of initial teacher education courses.Este trabajo es el resultado de una investigación que tuvo como objetivo comprender la forma en que se constituyó el Programa Institucional de Becas de Iniciación a la Docencia (Pibid), en particular la formación de futuros docentes promovida en cuatro subproyectos del programa vinculados a las carreras de ciencias y ciencias. . estudios biológicos, de física y química de una universidad pública, y discutir las contribuciones, contradicciones y límites del programa a la formación de docentes y al plan de estudios de grado, centrándose en la pasantía supervisada, el lugar formal de formación de todos los futuros docentes. . Los sujetos entrevistados destacan el potencial del trabajo conjunto entre escuela y universidad para la formación del profesorado, en el que el encuentro guiado pedagógicamente entre personas de diferentes contextos es capaz de producir importantes experiencias formativas. Sin embargo, a pesar de que Pibid es reconocido por sus aspectos positivos, dicha construcción es posible sobre todo con la caracterización negativa de los cursos de formación inicial del profesorado.Este trabalho é resultado de pesquisa que teve como objetivo compreender o modo de constituição e funcionamento do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid), em especial a formação de futuros professores promovida em quatro subprojetos do programa vinculados a licenciaturas de ciências, ciências biológicas, física e química de uma universidade pública, e discutir as contribuições, contradições e limites do programa para a formação de professores e para o currículo da licenciatura, enfocando o estágio supervisionado, locus formal de formação de todos os futuros professores. Os sujeitos entrevistados destacam a potencialidade do trabalho conjunto entre escola e universidade para a formação de professores, em que o encontro pedagogicamente guiado entre pessoas de diferentes contextos é capaz de produzir importantes experiências formativas. Todavia, não obstante o Pibid seja reconhecido por seus aspectos positivos, tal construção é possível sobretudo com a caracterização negativa dos cursos de formação inicial de professores.Universidade Estadual de Campinas2021-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666795Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180096Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180096Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e201800961980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666795/27193Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Camila Itikawa Gimeneshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGimenes, Camila Itikawa 2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666795Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pibid and curricular teacher education: paths of a same formation Pibid y un grado: caminos de una misma formación O Pibid e a licenciatura: veredas de uma mesma formação |
title |
Pibid and curricular teacher education: paths of a same formation |
spellingShingle |
Pibid and curricular teacher education: paths of a same formation Gimenes, Camila Itikawa Teacher education Supervised internship Pibid Praxis Formación de profesores Prácticas Pibid Práctica Formação de professores Estágio Pibid Práxis |
title_short |
Pibid and curricular teacher education: paths of a same formation |
title_full |
Pibid and curricular teacher education: paths of a same formation |
title_fullStr |
Pibid and curricular teacher education: paths of a same formation |
title_full_unstemmed |
Pibid and curricular teacher education: paths of a same formation |
title_sort |
Pibid and curricular teacher education: paths of a same formation |
author |
Gimenes, Camila Itikawa |
author_facet |
Gimenes, Camila Itikawa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gimenes, Camila Itikawa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher education Supervised internship Pibid Praxis Formación de profesores Prácticas Pibid Práctica Formação de professores Estágio Pibid Práxis |
topic |
Teacher education Supervised internship Pibid Praxis Formación de profesores Prácticas Pibid Práctica Formação de professores Estágio Pibid Práxis |
description |
The purpose of this research is to understand the constitution and functioning of Institutional Program of Initiatives for Teaching (Pibid, in Portuguese), in particular, the education of future teachers promoted in four subprojects of this Program linked to Science, Biology, Chemistry and Physics of a public university and discuss the contributions, contradictions and limits of the Program for teacher education and for its curriculum, specially for supervised internship, a formal locus of education for all future teachers. The subjects interviewed highlight the potential of the joint work between school and university for the formation of teachers, in which the pedagogically guided encounter between people from different contexts is capable of producing important formative experiences. However, despite the fact that the Pibid is recognized for its positive aspects, such construction is possible with the negative characterization of initial teacher education courses. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666795 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666795 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666795/27193 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Camila Itikawa Gimenes https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Camila Itikawa Gimenes https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180096 Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180096 Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180096 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217189552226304 |