Pibid and curricular teacher education: paths of a same formation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gimenes, Camila Itikawa
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666795
Resumo: The purpose of this research is to understand the constitution and functioning of Institutional Program of Initiatives for Teaching (Pibid, in Portuguese), in particular, the education of future teachers promoted in four subprojects of this Program linked to Science, Biology, Chemistry and Physics of a public university and discuss the contributions, contradictions and limits of the Program for teacher education and for its curriculum, specially for supervised internship, a formal locus of education for all future teachers. The subjects interviewed highlight the potential of the joint work between school and university for the formation of teachers, in which the pedagogically guided encounter between people from different contexts is capable of producing important formative experiences. However, despite the fact that the Pibid is recognized for its positive aspects, such construction is possible with the negative characterization of initial teacher education courses.
id UNICAMP-18_1b6905bf091a94e6bd0dce76a8d31bd5
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666795
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Pibid and curricular teacher education: paths of a same formationPibid y un grado: caminos de una misma formaciónO Pibid e a licenciatura: veredas de uma mesma formaçãoTeacher educationSupervised internshipPibidPraxisFormación de profesoresPrácticasPibidPrácticaFormação de professoresEstágioPibidPráxisThe purpose of this research is to understand the constitution and functioning of Institutional Program of Initiatives for Teaching (Pibid, in Portuguese), in particular, the education of future teachers promoted in four subprojects of this Program linked to Science, Biology, Chemistry and Physics of a public university and discuss the contributions, contradictions and limits of the Program for teacher education and for its curriculum, specially for supervised internship, a formal locus of education for all future teachers. The subjects interviewed highlight the potential of the joint work between school and university for the formation of teachers, in which the pedagogically guided encounter between people from different contexts is capable of producing important formative experiences. However, despite the fact that the Pibid is recognized for its positive aspects, such construction is possible with the negative characterization of initial teacher education courses.Este trabajo es el resultado de una investigación que tuvo como objetivo comprender la forma en que se constituyó el Programa Institucional de Becas de Iniciación a la Docencia (Pibid), en particular la formación de futuros docentes promovida en cuatro subproyectos del programa vinculados a las carreras de ciencias y ciencias. . estudios biológicos, de física y química de una universidad pública, y discutir las contribuciones, contradicciones y límites del programa a la formación de docentes y al plan de estudios de grado, centrándose en la pasantía supervisada, el lugar formal de formación de todos los futuros docentes. . Los sujetos entrevistados destacan el potencial del trabajo conjunto entre escuela y universidad para la formación del profesorado, en el que el encuentro guiado pedagógicamente entre personas de diferentes contextos es capaz de producir importantes experiencias formativas. Sin embargo, a pesar de que Pibid es reconocido por sus aspectos positivos, dicha construcción es posible sobre todo con la caracterización negativa de los cursos de formación inicial del profesorado.Este trabalho é resultado de pesquisa que teve como objetivo compreender o modo de constituição e funcionamento do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid), em especial a formação de futuros professores promovida em quatro subprojetos do programa vinculados a licenciaturas de ciências, ciências biológicas, física e química de uma universidade pública, e discutir as contribuições, contradições e limites do programa para a formação de professores e para o currículo da licenciatura, enfocando o estágio supervisionado, locus formal de formação de todos os futuros professores. Os sujeitos entrevistados destacam a potencialidade do trabalho conjunto entre escola e universidade para a formação de professores, em que o encontro pedagogicamente guiado entre pessoas de diferentes contextos é capaz de produzir importantes experiências formativas. Todavia, não obstante o Pibid seja reconhecido por seus aspectos positivos, tal construção é possível sobretudo com a caracterização negativa dos cursos de formação inicial de professores.Universidade Estadual de Campinas2021-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666795Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180096Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180096Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e201800961980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666795/27193Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Camila Itikawa Gimeneshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGimenes, Camila Itikawa 2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666795Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Pibid and curricular teacher education: paths of a same formation
Pibid y un grado: caminos de una misma formación
O Pibid e a licenciatura: veredas de uma mesma formação
title Pibid and curricular teacher education: paths of a same formation
spellingShingle Pibid and curricular teacher education: paths of a same formation
Gimenes, Camila Itikawa
Teacher education
Supervised internship
Pibid
Praxis
Formación de profesores
Prácticas
Pibid
Práctica
Formação de professores
Estágio
Pibid
Práxis
title_short Pibid and curricular teacher education: paths of a same formation
title_full Pibid and curricular teacher education: paths of a same formation
title_fullStr Pibid and curricular teacher education: paths of a same formation
title_full_unstemmed Pibid and curricular teacher education: paths of a same formation
title_sort Pibid and curricular teacher education: paths of a same formation
author Gimenes, Camila Itikawa
author_facet Gimenes, Camila Itikawa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gimenes, Camila Itikawa
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher education
Supervised internship
Pibid
Praxis
Formación de profesores
Prácticas
Pibid
Práctica
Formação de professores
Estágio
Pibid
Práxis
topic Teacher education
Supervised internship
Pibid
Praxis
Formación de profesores
Prácticas
Pibid
Práctica
Formação de professores
Estágio
Pibid
Práxis
description The purpose of this research is to understand the constitution and functioning of Institutional Program of Initiatives for Teaching (Pibid, in Portuguese), in particular, the education of future teachers promoted in four subprojects of this Program linked to Science, Biology, Chemistry and Physics of a public university and discuss the contributions, contradictions and limits of the Program for teacher education and for its curriculum, specially for supervised internship, a formal locus of education for all future teachers. The subjects interviewed highlight the potential of the joint work between school and university for the formation of teachers, in which the pedagogically guided encounter between people from different contexts is capable of producing important formative experiences. However, despite the fact that the Pibid is recognized for its positive aspects, such construction is possible with the negative characterization of initial teacher education courses.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666795
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666795
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666795/27193
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Camila Itikawa Gimenes
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Camila Itikawa Gimenes
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180096
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180096
Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180096
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217189552226304