Questions regarding the role of the subject in the delineation of specialized education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rahme, Mônica Maria Farid
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Vorcaro, Angela Maria Resende
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/20043
Resumo: In this article we seek to identify some historical and social movements that were important in the construction of specialized education and that allowed for the delineation of a field of intervention related to childhood instances classified as abnormal, both in terms of the rise of incipient teaching systems and of the formalization of spaces aimed at the clinical approach adopted for these subjects. Within this context, we sought to provide evidence of the emergence of the role of the specialist, which came to intervene in a decisive manner in institutional environments based on acquired knowledge of these subjects, sometimes accepted as truth. The notion of discourse as a means of establishing social ties allows for the formalization of the manner in which this knowledge produces an institutional and social space for people considered different and for a discussion of how deeply the path of specialized education is marked by alternating master-signifiers that tend to crystallize truths regarding subjects that cannot, in their totality, be defined.
id PUC_RS-18_365200bf6b5c83af9abcf1fa7784d72a
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/20043
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Questions regarding the role of the subject in the delineation of specialized educationInterrogaciones sobre el lugar del sujeto en el delineamiento de una educación especializadaInterrogações sobre o lugar do sujeito no delineamento de uma educação especializadaSpecial education. Subject. Psychoanalysis.Educación especial. Sujeto. Psicoanálisis.Educação especial. Sujeito. Psicanálise.In this article we seek to identify some historical and social movements that were important in the construction of specialized education and that allowed for the delineation of a field of intervention related to childhood instances classified as abnormal, both in terms of the rise of incipient teaching systems and of the formalization of spaces aimed at the clinical approach adopted for these subjects. Within this context, we sought to provide evidence of the emergence of the role of the specialist, which came to intervene in a decisive manner in institutional environments based on acquired knowledge of these subjects, sometimes accepted as truth. The notion of discourse as a means of establishing social ties allows for the formalization of the manner in which this knowledge produces an institutional and social space for people considered different and for a discussion of how deeply the path of specialized education is marked by alternating master-signifiers that tend to crystallize truths regarding subjects that cannot, in their totality, be defined.En este artículo, buscamos indicar algunos movimientos históricos y sociales que fueron relevantes para la constitución de la educación especializada y que hicieron posible el delineamiento de un campo de intervención en relación a la infancia distinguida como anormal, tanto en lo que se refiere al surgimiento de los incipientes sistemas de enseñanza, como a la formalización de espacios destinados al enfoque clínico dirigido hacia ese grupo. En ese contexto, buscamos evidenciar la emergencia de la figura del especialista, que pasa a intervenir de modo decisivo en los espacios institucionales a partir de saberes, algunas veces tomados como verdad, sobre esos sujetos. La noción de discurso como forma de establecimiento del lazo social permite formalizar el modo como estos saberes producen un lugar institucional y social para las personas consideradas diferentes, y a discutir cuánto el trayecto de la educación especializada es marcado por una variación de significantes-maestros que tienden a cristalizar verdades sobre un sujeto que no es, en su totalidad, capaz de definición.Neste artigo, buscou-se indicar alguns movimentos históricos e sociais que foram relevantes para a constituição da educação especializada e que possibilitaram o delineamento de um campo de intervenção em relação à infância distinguida como anormal, tanto no que diz respeito ao surgimento dos incipientes sistemas de ensino quanto à formalização de espaços destinados à abordagem clínica voltada para esse grupo. Nesse contexto, procurouse evidenciar a emergência da figura do especialista, que passa a intervir de modo decisivo nos espaços institucionais a partir de saberes, por vezes tomados como verdade, sobre esses sujeitos. A noção de discurso como forma de estabelecimento do laço social permite formalizar o modo como esses saberes produzem um lugar institucional e social para as pessoas consideradas diferentes, e discutir o quanto o percurso da educação especializada é marcado por uma alternância de significantes-mestres que tendem a cristalizar verdades sobre um sujeito que não é, em sua totalidade, passível de definição.Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2004310.15448/1981-2582.2015.2.20043Educação; Vol. 38 No. 2 (2015): Dossier - Special Education e Psicanálise; 177-184Educação; Vol. 38 Núm. 2 (2015): Dossier - Educación especial y Psicoanálisis; 177-184Educação; v. 38 n. 2 (2015): Dossiê - Educação especial e Psicanálise; 177-1841981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2015.2reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/20043/13653Copyright (c) 2015 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRahme, Mônica Maria FaridVorcaro, Angela Maria Resende2018-06-28T16:32:37Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/20043Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2018-06-28T16:32:37Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Questions regarding the role of the subject in the delineation of specialized education
Interrogaciones sobre el lugar del sujeto en el delineamiento de una educación especializada
Interrogações sobre o lugar do sujeito no delineamento de uma educação especializada
title Questions regarding the role of the subject in the delineation of specialized education
spellingShingle Questions regarding the role of the subject in the delineation of specialized education
Rahme, Mônica Maria Farid
Special education. Subject. Psychoanalysis.
Educación especial. Sujeto. Psicoanálisis.
Educação especial. Sujeito. Psicanálise.
title_short Questions regarding the role of the subject in the delineation of specialized education
title_full Questions regarding the role of the subject in the delineation of specialized education
title_fullStr Questions regarding the role of the subject in the delineation of specialized education
title_full_unstemmed Questions regarding the role of the subject in the delineation of specialized education
title_sort Questions regarding the role of the subject in the delineation of specialized education
author Rahme, Mônica Maria Farid
author_facet Rahme, Mônica Maria Farid
Vorcaro, Angela Maria Resende
author_role author
author2 Vorcaro, Angela Maria Resende
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rahme, Mônica Maria Farid
Vorcaro, Angela Maria Resende
dc.subject.por.fl_str_mv Special education. Subject. Psychoanalysis.
Educación especial. Sujeto. Psicoanálisis.
Educação especial. Sujeito. Psicanálise.
topic Special education. Subject. Psychoanalysis.
Educación especial. Sujeto. Psicoanálisis.
Educação especial. Sujeito. Psicanálise.
description In this article we seek to identify some historical and social movements that were important in the construction of specialized education and that allowed for the delineation of a field of intervention related to childhood instances classified as abnormal, both in terms of the rise of incipient teaching systems and of the formalization of spaces aimed at the clinical approach adopted for these subjects. Within this context, we sought to provide evidence of the emergence of the role of the specialist, which came to intervene in a decisive manner in institutional environments based on acquired knowledge of these subjects, sometimes accepted as truth. The notion of discourse as a means of establishing social ties allows for the formalization of the manner in which this knowledge produces an institutional and social space for people considered different and for a discussion of how deeply the path of specialized education is marked by alternating master-signifiers that tend to crystallize truths regarding subjects that cannot, in their totality, be defined.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-11-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/20043
10.15448/1981-2582.2015.2.20043
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/20043
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2015.2.20043
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/20043/13653
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 38 No. 2 (2015): Dossier - Special Education e Psicanálise; 177-184
Educação; Vol. 38 Núm. 2 (2015): Dossier - Educación especial y Psicoanálisis; 177-184
Educação; v. 38 n. 2 (2015): Dossiê - Educação especial e Psicanálise; 177-184
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2015.2
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744255815680