Ongoing Teacher Training in Brazil: Emerging Trends in the 1990’s
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/4694 |
Resumo: | We carried out a bibliographic survey, which selected studies that sought to examine existing problems in the ongoing training of teachers in Brazil from the perspective of the current understanding and its different trends and approaches. We identified two major trends that appeared in the 1990’s.: (1) Liberal-conservative and (2) Critical-reflective. Our understanding is that in order to raise the quality of teachers’ work, it is essential to take the appropriate measures to make feasible improvements in these teachers’ working conditions, careers and salaries, but above all drive forward the renewal of ongoing training systems, based on the critical-reflective trend. |
id |
PUC_RS-18_38593ec64286631a9bcf1fcd1d75774a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/4694 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Ongoing Teacher Training in Brazil: Emerging Trends in the 1990’sFormação Continuada de Professores: Tendências Emergentes na Década de 1990Formação continuadaTendências na formação continuadaFormação crítico-reflexivaformação liberal-conservadora.We carried out a bibliographic survey, which selected studies that sought to examine existing problems in the ongoing training of teachers in Brazil from the perspective of the current understanding and its different trends and approaches. We identified two major trends that appeared in the 1990’s.: (1) Liberal-conservative and (2) Critical-reflective. Our understanding is that in order to raise the quality of teachers’ work, it is essential to take the appropriate measures to make feasible improvements in these teachers’ working conditions, careers and salaries, but above all drive forward the renewal of ongoing training systems, based on the critical-reflective trend.Realizamos uma pesquisa bibliográfica, onde foram selecionados estudos que buscaram problematizar a formação continuada de professores na perspectiva do estado do conhecimento e suas diferentes tendências e modalidades. Identificamos duas grandes tendências que surgiram na década de 1990: (1) Liberal-conservadora e (2) Crítico-reflexivo. Nossa compreensão é a de que para elevar a qualidade da atuação dos professores, é imprescindível mobilizar ações capazes de viabilizar melhorias nas condições de trabalho, carreira e salário, mas principalmente impulsionar a renovação dos sistemas de formação continuada, a partir da tendência crítico-reflexivo.Editora da PUCRS - ediPUCRS2009-09-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEnsino e educação de professoresapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/4694Educação; Vol. 32 No. 3 (2009)Educação; Vol. 32 Núm. 3 (2009)Educação; v. 32 n. 3 (2009)1981-25820101-465Xreponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/4694/4190Araújo, Clarissa Martins deSilva, Everson Melquiades Araújoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2011-06-02T14:22:19Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/4694Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2011-06-02T14:22:19Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ongoing Teacher Training in Brazil: Emerging Trends in the 1990’s Formação Continuada de Professores: Tendências Emergentes na Década de 1990 |
title |
Ongoing Teacher Training in Brazil: Emerging Trends in the 1990’s |
spellingShingle |
Ongoing Teacher Training in Brazil: Emerging Trends in the 1990’s Araújo, Clarissa Martins de Formação continuada Tendências na formação continuada Formação crítico-reflexiva formação liberal-conservadora. |
title_short |
Ongoing Teacher Training in Brazil: Emerging Trends in the 1990’s |
title_full |
Ongoing Teacher Training in Brazil: Emerging Trends in the 1990’s |
title_fullStr |
Ongoing Teacher Training in Brazil: Emerging Trends in the 1990’s |
title_full_unstemmed |
Ongoing Teacher Training in Brazil: Emerging Trends in the 1990’s |
title_sort |
Ongoing Teacher Training in Brazil: Emerging Trends in the 1990’s |
author |
Araújo, Clarissa Martins de |
author_facet |
Araújo, Clarissa Martins de Silva, Everson Melquiades Araújo |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Everson Melquiades Araújo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Clarissa Martins de Silva, Everson Melquiades Araújo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação continuada Tendências na formação continuada Formação crítico-reflexiva formação liberal-conservadora. |
topic |
Formação continuada Tendências na formação continuada Formação crítico-reflexiva formação liberal-conservadora. |
description |
We carried out a bibliographic survey, which selected studies that sought to examine existing problems in the ongoing training of teachers in Brazil from the perspective of the current understanding and its different trends and approaches. We identified two major trends that appeared in the 1990’s.: (1) Liberal-conservative and (2) Critical-reflective. Our understanding is that in order to raise the quality of teachers’ work, it is essential to take the appropriate measures to make feasible improvements in these teachers’ working conditions, careers and salaries, but above all drive forward the renewal of ongoing training systems, based on the critical-reflective trend. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-09-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Ensino e educação de professores |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/4694 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/4694 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/4694/4190 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 32 No. 3 (2009) Educação; Vol. 32 Núm. 3 (2009) Educação; v. 32 n. 3 (2009) 1981-2582 0101-465X reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128742506790912 |