Ongoing Teacher Training in Brazil: Emerging Trends in the 1990’s

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Clarissa Martins de
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Silva, Everson Melquiades Araújo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/4694
Resumo: We carried out a bibliographic survey, which selected studies that sought to examine existing problems in the ongoing training of teachers in Brazil from the perspective of the current understanding and its different trends and approaches. We identified two major trends that appeared in the 1990’s.: (1) Liberal-conservative and (2) Critical-reflective. Our understanding is that in order to raise the quality of teachers’ work, it is essential to take the appropriate measures to make feasible improvements in these teachers’ working conditions, careers and salaries, but above all drive forward the renewal of ongoing training systems, based on the critical-reflective trend.
id PUC_RS-18_38593ec64286631a9bcf1fcd1d75774a
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/4694
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Ongoing Teacher Training in Brazil: Emerging Trends in the 1990’sFormação Continuada de Professores: Tendências Emergentes na Década de 1990Formação continuadaTendências na formação continuadaFormação crítico-reflexivaformação liberal-conservadora.We carried out a bibliographic survey, which selected studies that sought to examine existing problems in the ongoing training of teachers in Brazil from the perspective of the current understanding and its different trends and approaches. We identified two major trends that appeared in the 1990’s.: (1) Liberal-conservative and (2) Critical-reflective. Our understanding is that in order to raise the quality of teachers’ work, it is essential to take the appropriate measures to make feasible improvements in these teachers’ working conditions, careers and salaries, but above all drive forward the renewal of ongoing training systems, based on the critical-reflective trend.Realizamos uma pesquisa bibliográfica, onde foram selecionados estudos que buscaram problematizar a formação continuada de professores na perspectiva do estado do conhecimento e suas diferentes tendências e modalidades. Identificamos duas grandes tendências que surgiram na década de 1990: (1) Liberal-conservadora e (2) Crítico-reflexivo. Nossa compreensão é a de que para elevar a qualidade da atuação dos professores, é imprescindível mobilizar ações capazes de viabilizar melhorias nas condições de trabalho, carreira e salário, mas principalmente impulsionar a renovação dos sistemas de formação continuada, a partir da tendência crítico-reflexivo.Editora da PUCRS - ediPUCRS2009-09-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEnsino e educação de professoresapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/4694Educação; Vol. 32 No. 3 (2009)Educação; Vol. 32 Núm. 3 (2009)Educação; v. 32 n. 3 (2009)1981-25820101-465Xreponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/4694/4190Araújo, Clarissa Martins deSilva, Everson Melquiades Araújoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2011-06-02T14:22:19Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/4694Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2011-06-02T14:22:19Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Ongoing Teacher Training in Brazil: Emerging Trends in the 1990’s
Formação Continuada de Professores: Tendências Emergentes na Década de 1990
title Ongoing Teacher Training in Brazil: Emerging Trends in the 1990’s
spellingShingle Ongoing Teacher Training in Brazil: Emerging Trends in the 1990’s
Araújo, Clarissa Martins de
Formação continuada
Tendências na formação continuada
Formação crítico-reflexiva
formação liberal-conservadora.
title_short Ongoing Teacher Training in Brazil: Emerging Trends in the 1990’s
title_full Ongoing Teacher Training in Brazil: Emerging Trends in the 1990’s
title_fullStr Ongoing Teacher Training in Brazil: Emerging Trends in the 1990’s
title_full_unstemmed Ongoing Teacher Training in Brazil: Emerging Trends in the 1990’s
title_sort Ongoing Teacher Training in Brazil: Emerging Trends in the 1990’s
author Araújo, Clarissa Martins de
author_facet Araújo, Clarissa Martins de
Silva, Everson Melquiades Araújo
author_role author
author2 Silva, Everson Melquiades Araújo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Clarissa Martins de
Silva, Everson Melquiades Araújo
dc.subject.por.fl_str_mv Formação continuada
Tendências na formação continuada
Formação crítico-reflexiva
formação liberal-conservadora.
topic Formação continuada
Tendências na formação continuada
Formação crítico-reflexiva
formação liberal-conservadora.
description We carried out a bibliographic survey, which selected studies that sought to examine existing problems in the ongoing training of teachers in Brazil from the perspective of the current understanding and its different trends and approaches. We identified two major trends that appeared in the 1990’s.: (1) Liberal-conservative and (2) Critical-reflective. Our understanding is that in order to raise the quality of teachers’ work, it is essential to take the appropriate measures to make feasible improvements in these teachers’ working conditions, careers and salaries, but above all drive forward the renewal of ongoing training systems, based on the critical-reflective trend.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-09-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Ensino e educação de professores
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/4694
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/4694
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/4694/4190
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 32 No. 3 (2009)
Educação; Vol. 32 Núm. 3 (2009)
Educação; v. 32 n. 3 (2009)
1981-2582
0101-465X
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128742506790912