The mathematics in the evaluations of the normalists of the Normal School Caetano de Campos (decade of 1940)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva, Maria Célia Leme
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Parré, Adauto Douglas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33880
Resumo: The article analyzes the mathematics present in a teaching plan as the evaluation of the classes of the Curso Normal of the School of Caetano de Campos, in the city of São Paulo, during a decade of 1940. In the last year of teacher training and presented Cálculo and Geometria as the subjects of a course that teach the main course of São Paulo.Such assessments are referred to as a “plano globalizado,” which involve different subjects from one theme. Theschool in question is considered a model of the Capital of São Paulo, where the Instituto de Educação de São Paulo was installed in the 1930s. The period was marked by the New School movement, having as one of its presuppositions the method of Dewey.
id PUC_RS-18_3911b1f04009e0ee0ebdefca46dc6ae5
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/33880
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling The mathematics in the evaluations of the normalists of the Normal School Caetano de Campos (decade of 1940)La matemática en las evaluaciones de las normalistas de la Escuela Normal Caetano de Campos (década de 1940)A matemática nas avaliações das normalistas da Escola Normal Caetano de Campos (década de 1940)History of Mathematics Education. Training Teachers. New School. John Dewey.Historia de la Educación Matemática. Formación de Profesores. Escuela Nueva. John Dewey.História da Educação MatemáticaFormação de ProfessoresEscola NovaDeweyThe article analyzes the mathematics present in a teaching plan as the evaluation of the classes of the Curso Normal of the School of Caetano de Campos, in the city of São Paulo, during a decade of 1940. In the last year of teacher training and presented Cálculo and Geometria as the subjects of a course that teach the main course of São Paulo.Such assessments are referred to as a “plano globalizado,” which involve different subjects from one theme. Theschool in question is considered a model of the Capital of São Paulo, where the Instituto de Educação de São Paulo was installed in the 1930s. The period was marked by the New School movement, having as one of its presuppositions the method of Dewey.El artículo analiza las matemáticas presentes en un plan de enseñanza como la evaluación de las clases del Curso Normal de la Escuela de Caetano de Campos, en la ciudad de São Paulo, durante una década de 1940. En el último año de formación docente y presentado Cálculo y Geometría como las materias de un curso que enseñan el curso principal paulista. Estas evaluaciones se denominan “plano globalizado”, que implican diferentes materias a partir de un tema. La escuela en cuestión es considerada modelo de la Capital de São Paulo, lugar donde se instaló el Instituto de Educação de São Paulo, en la década de 1930. El período fue marcado por el movimiento Escuela Nueva, teniendo como uno de sus presupuestos el método de Dewey.O artigo analisa a matemática presente em planos de ensino elaborados como avaliações das normalistas do Curso Normal da Escola Caetano de Campos, na cidade de São Paulo, durante a década de 1940. As avaliações foram produzidas na disciplina de Metodologia e Prática do Ensino Primário, no último ano da formação docente e apresentam Cálculo e Geometria como matérias a serem ensinadas no curso primário paulista. Tais avaliações são designadas como “plano globalizado”, que envolvem diferentes matérias a partir de um tema. A escola em questão é considerada como modelo da capital de São Paulo, local onde se instalou o Instituto de Educação de São Paulo, na década de 1930. O período foi marcado pelo movimento Escola Nova, tendo como um dos seus pressupostos o método de Dewey.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPolíticas e práticas de formaçãoapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/3388010.15448/1981-2582.2019.2.33880Educação; Vol. 42 No. 2 (2019); 235-244Educação; Vol. 42 Núm. 2 (2019); 235-244Educação; v. 42 n. 2 (2019); 235-2441981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2019.2reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33880/18322Copyright (c) 2019 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Maria Célia LemeParré, Adauto Douglas2019-11-06T22:51:20Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/33880Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2019-11-06T22:51:20Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The mathematics in the evaluations of the normalists of the Normal School Caetano de Campos (decade of 1940)
La matemática en las evaluaciones de las normalistas de la Escuela Normal Caetano de Campos (década de 1940)
A matemática nas avaliações das normalistas da Escola Normal Caetano de Campos (década de 1940)
title The mathematics in the evaluations of the normalists of the Normal School Caetano de Campos (decade of 1940)
spellingShingle The mathematics in the evaluations of the normalists of the Normal School Caetano de Campos (decade of 1940)
da Silva, Maria Célia Leme
History of Mathematics Education. Training Teachers. New School. John Dewey.
Historia de la Educación Matemática. Formación de Profesores. Escuela Nueva. John Dewey.
História da Educação Matemática
Formação de Professores
Escola Nova
Dewey
title_short The mathematics in the evaluations of the normalists of the Normal School Caetano de Campos (decade of 1940)
title_full The mathematics in the evaluations of the normalists of the Normal School Caetano de Campos (decade of 1940)
title_fullStr The mathematics in the evaluations of the normalists of the Normal School Caetano de Campos (decade of 1940)
title_full_unstemmed The mathematics in the evaluations of the normalists of the Normal School Caetano de Campos (decade of 1940)
title_sort The mathematics in the evaluations of the normalists of the Normal School Caetano de Campos (decade of 1940)
author da Silva, Maria Célia Leme
author_facet da Silva, Maria Célia Leme
Parré, Adauto Douglas
author_role author
author2 Parré, Adauto Douglas
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva, Maria Célia Leme
Parré, Adauto Douglas
dc.subject.por.fl_str_mv History of Mathematics Education. Training Teachers. New School. John Dewey.
Historia de la Educación Matemática. Formación de Profesores. Escuela Nueva. John Dewey.
História da Educação Matemática
Formação de Professores
Escola Nova
Dewey
topic History of Mathematics Education. Training Teachers. New School. John Dewey.
Historia de la Educación Matemática. Formación de Profesores. Escuela Nueva. John Dewey.
História da Educação Matemática
Formação de Professores
Escola Nova
Dewey
description The article analyzes the mathematics present in a teaching plan as the evaluation of the classes of the Curso Normal of the School of Caetano de Campos, in the city of São Paulo, during a decade of 1940. In the last year of teacher training and presented Cálculo and Geometria as the subjects of a course that teach the main course of São Paulo.Such assessments are referred to as a “plano globalizado,” which involve different subjects from one theme. Theschool in question is considered a model of the Capital of São Paulo, where the Instituto de Educação de São Paulo was installed in the 1930s. The period was marked by the New School movement, having as one of its presuppositions the method of Dewey.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Políticas e práticas de formação
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33880
10.15448/1981-2582.2019.2.33880
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33880
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2019.2.33880
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33880/18322
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 42 No. 2 (2019); 235-244
Educação; Vol. 42 Núm. 2 (2019); 235-244
Educação; v. 42 n. 2 (2019); 235-244
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2019.2
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128745991208960