Education on human rights and teacher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Candau, Vera Maria Ferrão
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Sacavino, Susana Beatriz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/12319
Resumo: The current speech on Human Rights is characterized by the ambivalence. Both proclaimed and denied, they constitute a fundamental reference for the democratic construction. There is a growing conviction that if they’re not internalized into the individual and collective mentalities, the culture of Human Rights won’t be constructed in our society. And, in that horizon, the educational processes are very important. This work is part of the research “Education on Human Rights in Latin America and in Brazil: historical genesis and nowadays reality”. We focus especially on the different meanings of the expression education on Human Rights and on the challenges for the training of the educators. We defend the thesis that following this perspective it is essential developing processes that allows both articulating different dimensions and using pedagogical participative and collective construction strategies which make possible educate on Human Rights.
id PUC_RS-18_3a43b618d8f81b8c4fdf72a9b08d5d75
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/12319
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Education on human rights and teacher educationEducação em direitos humanos e formação de educadoreshuman rightseducation on human rightstraining of educatorsdireitos humanoseducação em direitos humanosformação de educadoresThe current speech on Human Rights is characterized by the ambivalence. Both proclaimed and denied, they constitute a fundamental reference for the democratic construction. There is a growing conviction that if they’re not internalized into the individual and collective mentalities, the culture of Human Rights won’t be constructed in our society. And, in that horizon, the educational processes are very important. This work is part of the research “Education on Human Rights in Latin America and in Brazil: historical genesis and nowadays reality”. We focus especially on the different meanings of the expression education on Human Rights and on the challenges for the training of the educators. We defend the thesis that following this perspective it is essential developing processes that allows both articulating different dimensions and using pedagogical participative and collective construction strategies which make possible educate on Human Rights.O discurso atual sobre Direitos Humanos está marcado pela ambivalência. Proclamados e negados constituem um referente considerado fundamental para a construção democrática. Cresce a convicção de que se eles não forem internalizados nas mentalidades individuais e coletivas não construiremos uma cultura dos Direitos Humanos na nossa sociedade. E, neste horizonte, os processos educacionais são fundamentais. O presente trabalho se situa na contexto da pesquisa “Educação em Direitos Humanos na América Latina e no Brasil: gênese histórica e realidade atual”. O nosso foco principal é nos diferentes significados da expressão educação em Direitos Humanos e nos desafios que apresenta para a formação de educadores. Defende a tese de que nesta perspectiva é imprescindível desenvolver processos que permitam articular diferentes dimensões, assim como utilizar estratégias pedagógicas participativas e de construção coletiva que favoreçam educar em Direitos Humanos.Editora da PUCRS - ediPUCRS2013-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/12319Educação; Vol. 36 No. 1 (2013): Dossier - Human Rights Education: different approaches and directions in negotiationEducação; Vol. 36 Núm. 1 (2013): Dossiê - Educação em Direitos Humanos: diferentes enfoques e sentidos em negociaçãoEducação; v. 36 n. 1 (2013): Dossiê - Educação em Direitos Humanos: diferentes enfoques e sentidos em negociação1981-25820101-465Xreponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/12319/8741Candau, Vera Maria FerrãoSacavino, Susana Beatrizinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-02-26T12:11:46Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/12319Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2013-02-26T12:11:46Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Education on human rights and teacher education
Educação em direitos humanos e formação de educadores
title Education on human rights and teacher education
spellingShingle Education on human rights and teacher education
Candau, Vera Maria Ferrão
human rights
education on human rights
training of educators
direitos humanos
educação em direitos humanos
formação de educadores
title_short Education on human rights and teacher education
title_full Education on human rights and teacher education
title_fullStr Education on human rights and teacher education
title_full_unstemmed Education on human rights and teacher education
title_sort Education on human rights and teacher education
author Candau, Vera Maria Ferrão
author_facet Candau, Vera Maria Ferrão
Sacavino, Susana Beatriz
author_role author
author2 Sacavino, Susana Beatriz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Candau, Vera Maria Ferrão
Sacavino, Susana Beatriz
dc.subject.por.fl_str_mv human rights
education on human rights
training of educators
direitos humanos
educação em direitos humanos
formação de educadores
topic human rights
education on human rights
training of educators
direitos humanos
educação em direitos humanos
formação de educadores
description The current speech on Human Rights is characterized by the ambivalence. Both proclaimed and denied, they constitute a fundamental reference for the democratic construction. There is a growing conviction that if they’re not internalized into the individual and collective mentalities, the culture of Human Rights won’t be constructed in our society. And, in that horizon, the educational processes are very important. This work is part of the research “Education on Human Rights in Latin America and in Brazil: historical genesis and nowadays reality”. We focus especially on the different meanings of the expression education on Human Rights and on the challenges for the training of the educators. We defend the thesis that following this perspective it is essential developing processes that allows both articulating different dimensions and using pedagogical participative and collective construction strategies which make possible educate on Human Rights.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-02-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/12319
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/12319
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/12319/8741
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 36 No. 1 (2013): Dossier - Human Rights Education: different approaches and directions in negotiation
Educação; Vol. 36 Núm. 1 (2013): Dossiê - Educação em Direitos Humanos: diferentes enfoques e sentidos em negociação
Educação; v. 36 n. 1 (2013): Dossiê - Educação em Direitos Humanos: diferentes enfoques e sentidos em negociação
1981-2582
0101-465X
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128743595212800