Pedagogy: for what? Contemporary challenges to training representation of human diversity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Andressa Silva
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Damasceno, Allan Rocha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24299
Resumo: The current movement of inclusive education considers that it is essential for all students to experience the existence of differences in the same school space, and it is possible to assume the centrality of pedagogical work to human differences. In this regard, it is important to consider that the education of the pedagogue is faced ith this challenge. This article aims to reflect on the impacts of the current public policies of inclusive education within the scope of the Special Education modality in undergraduate courses in Pedagogy in the contemporaneity, in order to contribute to the possibility of emancipation and critical self – reflection of human diversity.
id PUC_RS-18_51b6e7e261320f57b684ce93e5e9c228
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24299
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Pedagogy: for what? Contemporary challenges to training representation of human diversityPedagogía: para qué¿ Desafíos a la representación de la diversidad y formación humanaPedagogia: para quê? Desafios contemporâneos à formação para afirmação da diversidade humanaInclusive education. Special Education. Teacher training(a).Educación inclusiva. Educación Especial. Formación de maestros(as).Educação inclusiva. Educação Especial. Formação do(a) pedagogo(a).The current movement of inclusive education considers that it is essential for all students to experience the existence of differences in the same school space, and it is possible to assume the centrality of pedagogical work to human differences. In this regard, it is important to consider that the education of the pedagogue is faced ith this challenge. This article aims to reflect on the impacts of the current public policies of inclusive education within the scope of the Special Education modality in undergraduate courses in Pedagogy in the contemporaneity, in order to contribute to the possibility of emancipation and critical self – reflection of human diversity.El movimiento actual de la educación inclusiva considera esencial para todos los / las estudiantes a experimentar la convivencia de las diferencias en el mismo espacio de la escuela, y se puede tomar como la importancia de las diferencias humanas de trabajo docente. En este sentido, es importante que la formación del / la maestro / a se enfrenta a este reto. Este artículo tiene como objetivo reflexionar sobre los impactos de las políticas públicas actuales de la educación inclusiva dentro de la modalidad de Educación Especial en los cursos de licenciatura en Pedagogíaen la época contemporánea, con el fin de contribuir a la posibilidad de emancipación y auto-reflexión crítica de la diversidad humana.O movimento atual da educação inclusiva considera essencial a todos os(as) estudantes a experiência do convívio das diferenças no mesmo espaço escolar, sendo possível assumir como centralidade do trabalho pedagógico as diferençashumanas. Quanto a isso, é importante ressalvar que a formação do(a) pedagogo(a) se encontra diante desse desafio. Este artigo tem por objetivo refletir sobre os impactos das atuais políticas públicas de educação inclusiva no âmbito damodalidade Educação Especial, nos cursos de licenciatura em Pedagogia, na contemporaneidade, a fim de contribuir para a possibilidade de emancipação e autorreflexão crítica da diversidade humana.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionFormação de professores e diversidadeapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2429910.15448/1981-2582.2017.1.24299Educação; Vol. 40 No. 1 (2017); 31-40Educação; Vol. 40 Núm. 1 (2017); 31-40Educação; v. 40 n. 1 (2017); 31-401981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2017.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24299/15640Copyright (c) 2017 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Andressa SilvaDamasceno, Allan Rocha2017-05-31T20:21:54Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24299Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2017-05-31T20:21:54Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogy: for what? Contemporary challenges to training representation of human diversity
Pedagogía: para qué¿ Desafíos a la representación de la diversidad y formación humana
Pedagogia: para quê? Desafios contemporâneos à formação para afirmação da diversidade humana
title Pedagogy: for what? Contemporary challenges to training representation of human diversity
spellingShingle Pedagogy: for what? Contemporary challenges to training representation of human diversity
Pereira, Andressa Silva
Inclusive education. Special Education. Teacher training(a).
Educación inclusiva. Educación Especial. Formación de maestros(as).
Educação inclusiva. Educação Especial. Formação do(a) pedagogo(a).
title_short Pedagogy: for what? Contemporary challenges to training representation of human diversity
title_full Pedagogy: for what? Contemporary challenges to training representation of human diversity
title_fullStr Pedagogy: for what? Contemporary challenges to training representation of human diversity
title_full_unstemmed Pedagogy: for what? Contemporary challenges to training representation of human diversity
title_sort Pedagogy: for what? Contemporary challenges to training representation of human diversity
author Pereira, Andressa Silva
author_facet Pereira, Andressa Silva
Damasceno, Allan Rocha
author_role author
author2 Damasceno, Allan Rocha
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Andressa Silva
Damasceno, Allan Rocha
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusive education. Special Education. Teacher training(a).
Educación inclusiva. Educación Especial. Formación de maestros(as).
Educação inclusiva. Educação Especial. Formação do(a) pedagogo(a).
topic Inclusive education. Special Education. Teacher training(a).
Educación inclusiva. Educación Especial. Formación de maestros(as).
Educação inclusiva. Educação Especial. Formação do(a) pedagogo(a).
description The current movement of inclusive education considers that it is essential for all students to experience the existence of differences in the same school space, and it is possible to assume the centrality of pedagogical work to human differences. In this regard, it is important to consider that the education of the pedagogue is faced ith this challenge. This article aims to reflect on the impacts of the current public policies of inclusive education within the scope of the Special Education modality in undergraduate courses in Pedagogy in the contemporaneity, in order to contribute to the possibility of emancipation and critical self – reflection of human diversity.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-05-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Formação de professores e diversidade
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24299
10.15448/1981-2582.2017.1.24299
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24299
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2017.1.24299
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24299/15640
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 40 No. 1 (2017); 31-40
Educação; Vol. 40 Núm. 1 (2017); 31-40
Educação; v. 40 n. 1 (2017); 31-40
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2017.1
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128741372231680