Pedagogy: for what? Contemporary challenges to training representation of human diversity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24299 |
Resumo: | The current movement of inclusive education considers that it is essential for all students to experience the existence of differences in the same school space, and it is possible to assume the centrality of pedagogical work to human differences. In this regard, it is important to consider that the education of the pedagogue is faced ith this challenge. This article aims to reflect on the impacts of the current public policies of inclusive education within the scope of the Special Education modality in undergraduate courses in Pedagogy in the contemporaneity, in order to contribute to the possibility of emancipation and critical self – reflection of human diversity. |
id |
PUC_RS-18_51b6e7e261320f57b684ce93e5e9c228 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24299 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Pedagogy: for what? Contemporary challenges to training representation of human diversityPedagogía: para qué¿ Desafíos a la representación de la diversidad y formación humanaPedagogia: para quê? Desafios contemporâneos à formação para afirmação da diversidade humanaInclusive education. Special Education. Teacher training(a).Educación inclusiva. Educación Especial. Formación de maestros(as).Educação inclusiva. Educação Especial. Formação do(a) pedagogo(a).The current movement of inclusive education considers that it is essential for all students to experience the existence of differences in the same school space, and it is possible to assume the centrality of pedagogical work to human differences. In this regard, it is important to consider that the education of the pedagogue is faced ith this challenge. This article aims to reflect on the impacts of the current public policies of inclusive education within the scope of the Special Education modality in undergraduate courses in Pedagogy in the contemporaneity, in order to contribute to the possibility of emancipation and critical self – reflection of human diversity.El movimiento actual de la educación inclusiva considera esencial para todos los / las estudiantes a experimentar la convivencia de las diferencias en el mismo espacio de la escuela, y se puede tomar como la importancia de las diferencias humanas de trabajo docente. En este sentido, es importante que la formación del / la maestro / a se enfrenta a este reto. Este artículo tiene como objetivo reflexionar sobre los impactos de las políticas públicas actuales de la educación inclusiva dentro de la modalidad de Educación Especial en los cursos de licenciatura en Pedagogíaen la época contemporánea, con el fin de contribuir a la posibilidad de emancipación y auto-reflexión crítica de la diversidad humana.O movimento atual da educação inclusiva considera essencial a todos os(as) estudantes a experiência do convívio das diferenças no mesmo espaço escolar, sendo possível assumir como centralidade do trabalho pedagógico as diferençashumanas. Quanto a isso, é importante ressalvar que a formação do(a) pedagogo(a) se encontra diante desse desafio. Este artigo tem por objetivo refletir sobre os impactos das atuais políticas públicas de educação inclusiva no âmbito damodalidade Educação Especial, nos cursos de licenciatura em Pedagogia, na contemporaneidade, a fim de contribuir para a possibilidade de emancipação e autorreflexão crítica da diversidade humana.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionFormação de professores e diversidadeapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2429910.15448/1981-2582.2017.1.24299Educação; Vol. 40 No. 1 (2017); 31-40Educação; Vol. 40 Núm. 1 (2017); 31-40Educação; v. 40 n. 1 (2017); 31-401981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2017.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24299/15640Copyright (c) 2017 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Andressa SilvaDamasceno, Allan Rocha2017-05-31T20:21:54Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24299Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2017-05-31T20:21:54Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogy: for what? Contemporary challenges to training representation of human diversity Pedagogía: para qué¿ Desafíos a la representación de la diversidad y formación humana Pedagogia: para quê? Desafios contemporâneos à formação para afirmação da diversidade humana |
title |
Pedagogy: for what? Contemporary challenges to training representation of human diversity |
spellingShingle |
Pedagogy: for what? Contemporary challenges to training representation of human diversity Pereira, Andressa Silva Inclusive education. Special Education. Teacher training(a). Educación inclusiva. Educación Especial. Formación de maestros(as). Educação inclusiva. Educação Especial. Formação do(a) pedagogo(a). |
title_short |
Pedagogy: for what? Contemporary challenges to training representation of human diversity |
title_full |
Pedagogy: for what? Contemporary challenges to training representation of human diversity |
title_fullStr |
Pedagogy: for what? Contemporary challenges to training representation of human diversity |
title_full_unstemmed |
Pedagogy: for what? Contemporary challenges to training representation of human diversity |
title_sort |
Pedagogy: for what? Contemporary challenges to training representation of human diversity |
author |
Pereira, Andressa Silva |
author_facet |
Pereira, Andressa Silva Damasceno, Allan Rocha |
author_role |
author |
author2 |
Damasceno, Allan Rocha |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Andressa Silva Damasceno, Allan Rocha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inclusive education. Special Education. Teacher training(a). Educación inclusiva. Educación Especial. Formación de maestros(as). Educação inclusiva. Educação Especial. Formação do(a) pedagogo(a). |
topic |
Inclusive education. Special Education. Teacher training(a). Educación inclusiva. Educación Especial. Formación de maestros(as). Educação inclusiva. Educação Especial. Formação do(a) pedagogo(a). |
description |
The current movement of inclusive education considers that it is essential for all students to experience the existence of differences in the same school space, and it is possible to assume the centrality of pedagogical work to human differences. In this regard, it is important to consider that the education of the pedagogue is faced ith this challenge. This article aims to reflect on the impacts of the current public policies of inclusive education within the scope of the Special Education modality in undergraduate courses in Pedagogy in the contemporaneity, in order to contribute to the possibility of emancipation and critical self – reflection of human diversity. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-05-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Formação de professores e diversidade |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24299 10.15448/1981-2582.2017.1.24299 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24299 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2017.1.24299 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24299/15640 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 40 No. 1 (2017); 31-40 Educação; Vol. 40 Núm. 1 (2017); 31-40 Educação; v. 40 n. 1 (2017); 31-40 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2017.1 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128741372231680 |