Research on the subject of giftedness among teachers: a systematic review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: NAKANO, Tatiana de Cassia
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Rovina BATAGIN, Laís, FUSARO, Luana Hilary
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13707
Resumo: Due to the importance of teachers in identifying and assisting students with giftedness (AH/SD), the current study reviewed Brazilian studies which examine the role of teachers in the field of AH/SD, seeking to identify patterns and gaps in scientific knowledge in this field. After applying inclusion and exclusion criteria to five electronic databases, 40 articles were identified, which were analyzed. It was found that there has been a predominance of empirical articles published in recent years which examine teacher training and pedagogical practices, particularly those in elementary schools, using questionnaires and interviews. Results indicate that there are a limited number of studies, as well as gaps in longitudinal studies, application and evaluation of intervention programs, and research aimed at providing initial and continuing education to this profession.
id UNESP-28_5271558c9ed9eb59fc38a7c1c27462d7
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13707
network_acronym_str UNESP-28
network_name_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository_id_str
spelling Research on the subject of giftedness among teachers: a systematic reviewInvestigaciones sobre el docente en el tema de altas habilidades: una revisión sistemáticaPesquisas sobre o professor na temática das altas habilidades/superdotação: revisão sistemáticaformación docenteeducación especialeducación inclusivaEducação EspecialEducação InclusivaFormação docenteteacher's training programspecial educationinclusive educationDue to the importance of teachers in identifying and assisting students with giftedness (AH/SD), the current study reviewed Brazilian studies which examine the role of teachers in the field of AH/SD, seeking to identify patterns and gaps in scientific knowledge in this field. After applying inclusion and exclusion criteria to five electronic databases, 40 articles were identified, which were analyzed. It was found that there has been a predominance of empirical articles published in recent years which examine teacher training and pedagogical practices, particularly those in elementary schools, using questionnaires and interviews. Results indicate that there are a limited number of studies, as well as gaps in longitudinal studies, application and evaluation of intervention programs, and research aimed at providing initial and continuing education to this profession.Considerando la importancia del docente en la identificación y asistencia de alumnos con altas capacidades/superdotación (HA/DS), el presente estudio tuvo como objetivo revisar estudios brasileños que se centran en el papel del docente en el tema de las HA/DS, buscando identificar tendencias y lagunas en el conocimiento científico. La búsqueda en cinco bases de datos electrónicas indicó, luego de aplicar criterios de inclusión y exclusión, la existencia de 40 artículos, los cuales fueron analizados. Los resultados indicaron un predominio de artículos publicados en los últimos años, empíricos y dirigidos a investigar la formación docente y las prácticas pedagógicas, especialmente en la escuela primaria, utilizando cuestionarios y entrevistas. Los resultados apuntan para un número aún pequeño de estudios, así como vacíos relacionados con estudios longitudinales, aplicación y evaluación de programas de intervención, así como investigaciones dirigidas a la formación inicial y continua de este profesional.Considerando a importância do professor na identificação e atendimento dos estudantes com altas habilidades/superdotação (AH/SD), o presente estudo teve, como objetivo, revisar os estudos brasileiros que enfocam o papel do professor na temática das AH/SD, buscando identificar tendências e lacunas no conhecimento científico. A busca em cinco bases de dados eletrônicas indicou, após a aplicação de critérios de inclusão e exclusão, a existência de 40 artigos, os quais foram analisados. Os resultados indicaram predominância de artigos publicados nos últimos anos, empíricos e voltados à investigação da formação do professor e suas práticas pedagógicas, especialmente no ensino fundamental, usando-se questionários e entrevista. Os resultados apontam para um número ainda reduzido de estudos, bem como lacunas relacionadas a estudos longitudinais, aplicação e avaliação de programas de intervenção, bem como pesquisas voltadas à formação, inicial e continuada, desse profissional.Faculdade de Filosofia e Ciências2023-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1370710.36311/2358-8845.2023.v10n1.p91-106Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 10 n. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 91-106Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 No. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 91-106Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 Núm. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 91-1062764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13707/10910https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13707/10911Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNAKANO, Tatiana de CassiaRovina BATAGIN, LaísFUSARO, Luana Hilary2023-02-23T15:02:36Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13707Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2023-02-23T15:02:36Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Research on the subject of giftedness among teachers: a systematic review
Investigaciones sobre el docente en el tema de altas habilidades: una revisión sistemática
Pesquisas sobre o professor na temática das altas habilidades/superdotação: revisão sistemática
title Research on the subject of giftedness among teachers: a systematic review
spellingShingle Research on the subject of giftedness among teachers: a systematic review
NAKANO, Tatiana de Cassia
formación docente
educación especial
educación inclusiva
Educação Especial
Educação Inclusiva
Formação docente
teacher's training program
special education
inclusive education
title_short Research on the subject of giftedness among teachers: a systematic review
title_full Research on the subject of giftedness among teachers: a systematic review
title_fullStr Research on the subject of giftedness among teachers: a systematic review
title_full_unstemmed Research on the subject of giftedness among teachers: a systematic review
title_sort Research on the subject of giftedness among teachers: a systematic review
author NAKANO, Tatiana de Cassia
author_facet NAKANO, Tatiana de Cassia
Rovina BATAGIN, Laís
FUSARO, Luana Hilary
author_role author
author2 Rovina BATAGIN, Laís
FUSARO, Luana Hilary
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv NAKANO, Tatiana de Cassia
Rovina BATAGIN, Laís
FUSARO, Luana Hilary
dc.subject.por.fl_str_mv formación docente
educación especial
educación inclusiva
Educação Especial
Educação Inclusiva
Formação docente
teacher's training program
special education
inclusive education
topic formación docente
educación especial
educación inclusiva
Educação Especial
Educação Inclusiva
Formação docente
teacher's training program
special education
inclusive education
description Due to the importance of teachers in identifying and assisting students with giftedness (AH/SD), the current study reviewed Brazilian studies which examine the role of teachers in the field of AH/SD, seeking to identify patterns and gaps in scientific knowledge in this field. After applying inclusion and exclusion criteria to five electronic databases, 40 articles were identified, which were analyzed. It was found that there has been a predominance of empirical articles published in recent years which examine teacher training and pedagogical practices, particularly those in elementary schools, using questionnaires and interviews. Results indicate that there are a limited number of studies, as well as gaps in longitudinal studies, application and evaluation of intervention programs, and research aimed at providing initial and continuing education to this profession.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13707
10.36311/2358-8845.2023.v10n1.p91-106
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13707
identifier_str_mv 10.36311/2358-8845.2023.v10n1.p91-106
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13707/10910
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13707/10911
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.source.none.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 10 n. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 91-106
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 No. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 91-106
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 Núm. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 91-106
2764-6440
2358-8845
reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
collection Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br
_version_ 1797041696324714496