Skirts and blouses: inventions to learn how to multiply with Modern Mathematics
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33793 |
Resumo: | The article presents an investigation about an innovative experience of mathematics teaching registered in a notebook of a student who attended the second year of the primary school of the Institute of Education General Flores da Cunha in the town of Porto Alegre in the year 1968. It is an approach of multiplication inspired by the cartesian product of sets concept and oriented to what is currently termed combinatorial thinking. The institution, dedicated to the training of primary teachers, offered a Course on Modern Mathematics Didactics in the Primary School since 1966. Through the cross-referencing of several sources, the research identifies connections between the experience recorded in the notebook, studies promoted in the Course and publications of authors engaged in the Modern Mathematics movement. Considerations are also made on the curriculum practiced in that school, on the creative power of the school culture and on the resonances of Modern Mathematics in the current productions on the teaching of Mathematics for the early years of the schooling. |
id |
PUC_RS-18_5540e33ddb4b76554472c76035e739f0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/33793 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Skirts and blouses: inventions to learn how to multiply with Modern MathematicsFaldas y blusas: invenciones para aprender a multiplicarse con la Matemática ModernaSaias e blusas: invenções para aprender a multiplicar com a Matemática ModernaHistory of Education. School collections. Elementary school. Teacher training. Combinatorial thinking.Historia de la Educación. Acervos escolares. Enseñanza primaria. Formación de profesores. Pensamiento combinatorio.História da Educação. Acervos escolares. Ensino primário. Formação de professores. Pensamento combinatório.The article presents an investigation about an innovative experience of mathematics teaching registered in a notebook of a student who attended the second year of the primary school of the Institute of Education General Flores da Cunha in the town of Porto Alegre in the year 1968. It is an approach of multiplication inspired by the cartesian product of sets concept and oriented to what is currently termed combinatorial thinking. The institution, dedicated to the training of primary teachers, offered a Course on Modern Mathematics Didactics in the Primary School since 1966. Through the cross-referencing of several sources, the research identifies connections between the experience recorded in the notebook, studies promoted in the Course and publications of authors engaged in the Modern Mathematics movement. Considerations are also made on the curriculum practiced in that school, on the creative power of the school culture and on the resonances of Modern Mathematics in the current productions on the teaching of Mathematics for the early years of the schooling.El artículo presenta una investigación sobre una experiencia de innovación de enseñanza de matemáticas registrada en un cuaderno de una alumna que frecuentó el segundo año del curso primario del Instituto de Educación General Flores da Cunha en la ciudad de Porto Alegre en el año 1968. Se trata de un abordaje de la multiplicación inspirada en el concepto de producto cartesiano de conjuntos y orientado a lo que se denomina actualmente pensamiento combinatorio. La institución, dedicada a la formación de profesores primarios, ofrecía el Curso de Didáctica de la Matemática Moderna en la Escuela Primaria desde 1966. Por medio del cruce de fuentes diversas, la investigación identifica conexiones entre la experiencia registrada en el cuaderno, estudios promovidos en y publicaciones de autores comprometidos en el movimiento de la Matemática Moderna. También se tejen consideraciones sobre el currículo practicado en aquella escuela, sobre el poder creativo de la cultura escolar y sobre las resonancias de la Matemática Moderna en las producciones corrientes sobre la enseñanza de Matemáticas para los años iniciales de la escolarización.O artigo apresenta uma investigação sobre uma experiência de inovação de ensino de matemática registrada em um caderno de uma aluna que frequentou o segundo ano do curso primário do Instituto de Educação General Flores da Cunha, na cidade de Porto Alegre, no ano de 1968. Trata-se de uma abordagem da multiplicação inspirada no conceito de produto cartesiano de conjuntos e orientada para o que é denominado, atualmente, pensamento combinatório. A instituição, dedicada à formação de professores primários, ofereceu um Curso de Didática da Matemática Moderna na Escola Primária desde 1966. Por meio do cruzamento de fontes diversas, a pesquisa identifica as conexões entre a experiência registrada no caderno, os estudos promovidos no Curso e as publicações de autores engajados no movimento da Matemática Moderna. Também são tecidas considerações sobre o currículo praticado naquela escola, sobre o poder criativo da cultura escolar e sobre as ressonâncias da Matemática Moderna nas produções correntes sobre o ensino de Matemática para os anos iniciais da escolarização.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/3379310.15448/1981-2582.2019.2.33793Educação; Vol. 42 No. 2 (2019); 245-256Educação; Vol. 42 Núm. 2 (2019); 245-256Educação; v. 42 n. 2 (2019); 245-2561981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2019.2reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33793/18757Copyright (c) 2019 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBúrigo, Elisabete Zardoda Rosa, Nícolas Giovanida Silva, Mayara Becker Oliveira2019-11-19T17:15:02Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/33793Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2019-11-19T17:15:02Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Skirts and blouses: inventions to learn how to multiply with Modern Mathematics Faldas y blusas: invenciones para aprender a multiplicarse con la Matemática Moderna Saias e blusas: invenções para aprender a multiplicar com a Matemática Moderna |
title |
Skirts and blouses: inventions to learn how to multiply with Modern Mathematics |
spellingShingle |
Skirts and blouses: inventions to learn how to multiply with Modern Mathematics Búrigo, Elisabete Zardo History of Education. School collections. Elementary school. Teacher training. Combinatorial thinking. Historia de la Educación. Acervos escolares. Enseñanza primaria. Formación de profesores. Pensamiento combinatorio. História da Educação. Acervos escolares. Ensino primário. Formação de professores. Pensamento combinatório. |
title_short |
Skirts and blouses: inventions to learn how to multiply with Modern Mathematics |
title_full |
Skirts and blouses: inventions to learn how to multiply with Modern Mathematics |
title_fullStr |
Skirts and blouses: inventions to learn how to multiply with Modern Mathematics |
title_full_unstemmed |
Skirts and blouses: inventions to learn how to multiply with Modern Mathematics |
title_sort |
Skirts and blouses: inventions to learn how to multiply with Modern Mathematics |
author |
Búrigo, Elisabete Zardo |
author_facet |
Búrigo, Elisabete Zardo da Rosa, Nícolas Giovani da Silva, Mayara Becker Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
da Rosa, Nícolas Giovani da Silva, Mayara Becker Oliveira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Búrigo, Elisabete Zardo da Rosa, Nícolas Giovani da Silva, Mayara Becker Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
History of Education. School collections. Elementary school. Teacher training. Combinatorial thinking. Historia de la Educación. Acervos escolares. Enseñanza primaria. Formación de profesores. Pensamiento combinatorio. História da Educação. Acervos escolares. Ensino primário. Formação de professores. Pensamento combinatório. |
topic |
History of Education. School collections. Elementary school. Teacher training. Combinatorial thinking. Historia de la Educación. Acervos escolares. Enseñanza primaria. Formación de profesores. Pensamiento combinatorio. História da Educação. Acervos escolares. Ensino primário. Formação de professores. Pensamento combinatório. |
description |
The article presents an investigation about an innovative experience of mathematics teaching registered in a notebook of a student who attended the second year of the primary school of the Institute of Education General Flores da Cunha in the town of Porto Alegre in the year 1968. It is an approach of multiplication inspired by the cartesian product of sets concept and oriented to what is currently termed combinatorial thinking. The institution, dedicated to the training of primary teachers, offered a Course on Modern Mathematics Didactics in the Primary School since 1966. Through the cross-referencing of several sources, the research identifies connections between the experience recorded in the notebook, studies promoted in the Course and publications of authors engaged in the Modern Mathematics movement. Considerations are also made on the curriculum practiced in that school, on the creative power of the school culture and on the resonances of Modern Mathematics in the current productions on the teaching of Mathematics for the early years of the schooling. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33793 10.15448/1981-2582.2019.2.33793 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33793 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2019.2.33793 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33793/18757 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 42 No. 2 (2019); 245-256 Educação; Vol. 42 Núm. 2 (2019); 245-256 Educação; v. 42 n. 2 (2019); 245-256 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2019.2 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128745972334592 |