Skirts and blouses: inventions to learn how to multiply with Modern Mathematics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Búrigo, Elisabete Zardo
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: da Rosa, Nícolas Giovani, da Silva, Mayara Becker Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33793
Resumo: The article presents an investigation about an innovative experience of mathematics teaching registered in a notebook of a student who attended the second year of the primary school of the Institute of Education General Flores da Cunha in the town of Porto Alegre in the year 1968. It is an approach of multiplication inspired by the cartesian product of sets concept and oriented to what is currently termed combinatorial thinking. The institution, dedicated to the training of primary teachers, offered a Course on Modern Mathematics Didactics in the Primary School since 1966. Through the cross-referencing of several sources, the research identifies connections between the experience recorded in the notebook, studies promoted in the Course and publications of authors engaged in the Modern Mathematics movement. Considerations are also made on the curriculum practiced in that school, on the creative power of the school culture and on the resonances of Modern Mathematics in the current productions on the teaching of Mathematics for the early years of the schooling.
id PUC_RS-18_5540e33ddb4b76554472c76035e739f0
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/33793
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Skirts and blouses: inventions to learn how to multiply with Modern MathematicsFaldas y blusas: invenciones para aprender a multiplicarse con la Matemática ModernaSaias e blusas: invenções para aprender a multiplicar com a Matemática ModernaHistory of Education. School collections. Elementary school. Teacher training. Combinatorial thinking.Historia de la Educación. Acervos escolares. Enseñanza primaria. Formación de profesores. Pensamiento combinatorio.História da Educação. Acervos escolares. Ensino primário. Formação de professores. Pensamento combinatório.The article presents an investigation about an innovative experience of mathematics teaching registered in a notebook of a student who attended the second year of the primary school of the Institute of Education General Flores da Cunha in the town of Porto Alegre in the year 1968. It is an approach of multiplication inspired by the cartesian product of sets concept and oriented to what is currently termed combinatorial thinking. The institution, dedicated to the training of primary teachers, offered a Course on Modern Mathematics Didactics in the Primary School since 1966. Through the cross-referencing of several sources, the research identifies connections between the experience recorded in the notebook, studies promoted in the Course and publications of authors engaged in the Modern Mathematics movement. Considerations are also made on the curriculum practiced in that school, on the creative power of the school culture and on the resonances of Modern Mathematics in the current productions on the teaching of Mathematics for the early years of the schooling.El artículo presenta una investigación sobre una experiencia de innovación de enseñanza de matemáticas registrada en un cuaderno de una alumna que frecuentó el segundo año del curso primario del Instituto de Educación General Flores da Cunha en la ciudad de Porto Alegre en el año 1968. Se trata de un abordaje de la multiplicación inspirada en el concepto de producto cartesiano de conjuntos y orientado a lo que se denomina actualmente pensamiento combinatorio. La institución, dedicada a la formación de profesores primarios, ofrecía el Curso de Didáctica de la Matemática Moderna en la Escuela Primaria desde 1966. Por medio del cruce de fuentes diversas, la investigación identifica conexiones entre la experiencia registrada en el cuaderno, estudios promovidos en y publicaciones de autores comprometidos en el movimiento de la Matemática Moderna. También se tejen consideraciones sobre el currículo practicado en aquella escuela, sobre el poder creativo de la cultura escolar y sobre las resonancias de la Matemática Moderna en las producciones corrientes sobre la enseñanza de Matemáticas para los años iniciales de la escolarización.O artigo apresenta uma investigação sobre uma experiência de inovação de ensino de matemática registrada em um caderno de uma aluna que frequentou o segundo ano do curso primário do Instituto de Educação General Flores da Cunha, na cidade de Porto Alegre, no ano de 1968. Trata-se de uma abordagem da multiplicação inspirada no conceito de produto cartesiano de conjuntos e orientada para o que é denominado, atualmente, pensamento combinatório. A instituição, dedicada à formação de professores primários, ofereceu um Curso de Didática da Matemática Moderna na Escola Primária desde 1966. Por meio do cruzamento de fontes diversas, a pesquisa identifica as conexões entre a experiência registrada no caderno, os estudos promovidos no Curso e as publicações de autores engajados no movimento da Matemática Moderna. Também são tecidas considerações sobre o currículo praticado naquela escola, sobre o poder criativo da cultura escolar e sobre as ressonâncias da Matemática Moderna nas produções correntes sobre o ensino de Matemática para os anos iniciais da escolarização.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/3379310.15448/1981-2582.2019.2.33793Educação; Vol. 42 No. 2 (2019); 245-256Educação; Vol. 42 Núm. 2 (2019); 245-256Educação; v. 42 n. 2 (2019); 245-2561981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2019.2reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33793/18757Copyright (c) 2019 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBúrigo, Elisabete Zardoda Rosa, Nícolas Giovanida Silva, Mayara Becker Oliveira2019-11-19T17:15:02Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/33793Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2019-11-19T17:15:02Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Skirts and blouses: inventions to learn how to multiply with Modern Mathematics
Faldas y blusas: invenciones para aprender a multiplicarse con la Matemática Moderna
Saias e blusas: invenções para aprender a multiplicar com a Matemática Moderna
title Skirts and blouses: inventions to learn how to multiply with Modern Mathematics
spellingShingle Skirts and blouses: inventions to learn how to multiply with Modern Mathematics
Búrigo, Elisabete Zardo
History of Education. School collections. Elementary school. Teacher training. Combinatorial thinking.
Historia de la Educación. Acervos escolares. Enseñanza primaria. Formación de profesores. Pensamiento combinatorio.
História da Educação. Acervos escolares. Ensino primário. Formação de professores. Pensamento combinatório.
title_short Skirts and blouses: inventions to learn how to multiply with Modern Mathematics
title_full Skirts and blouses: inventions to learn how to multiply with Modern Mathematics
title_fullStr Skirts and blouses: inventions to learn how to multiply with Modern Mathematics
title_full_unstemmed Skirts and blouses: inventions to learn how to multiply with Modern Mathematics
title_sort Skirts and blouses: inventions to learn how to multiply with Modern Mathematics
author Búrigo, Elisabete Zardo
author_facet Búrigo, Elisabete Zardo
da Rosa, Nícolas Giovani
da Silva, Mayara Becker Oliveira
author_role author
author2 da Rosa, Nícolas Giovani
da Silva, Mayara Becker Oliveira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Búrigo, Elisabete Zardo
da Rosa, Nícolas Giovani
da Silva, Mayara Becker Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv History of Education. School collections. Elementary school. Teacher training. Combinatorial thinking.
Historia de la Educación. Acervos escolares. Enseñanza primaria. Formación de profesores. Pensamiento combinatorio.
História da Educação. Acervos escolares. Ensino primário. Formação de professores. Pensamento combinatório.
topic History of Education. School collections. Elementary school. Teacher training. Combinatorial thinking.
Historia de la Educación. Acervos escolares. Enseñanza primaria. Formación de profesores. Pensamiento combinatorio.
História da Educação. Acervos escolares. Ensino primário. Formação de professores. Pensamento combinatório.
description The article presents an investigation about an innovative experience of mathematics teaching registered in a notebook of a student who attended the second year of the primary school of the Institute of Education General Flores da Cunha in the town of Porto Alegre in the year 1968. It is an approach of multiplication inspired by the cartesian product of sets concept and oriented to what is currently termed combinatorial thinking. The institution, dedicated to the training of primary teachers, offered a Course on Modern Mathematics Didactics in the Primary School since 1966. Through the cross-referencing of several sources, the research identifies connections between the experience recorded in the notebook, studies promoted in the Course and publications of authors engaged in the Modern Mathematics movement. Considerations are also made on the curriculum practiced in that school, on the creative power of the school culture and on the resonances of Modern Mathematics in the current productions on the teaching of Mathematics for the early years of the schooling.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33793
10.15448/1981-2582.2019.2.33793
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33793
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2019.2.33793
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33793/18757
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 42 No. 2 (2019); 245-256
Educação; Vol. 42 Núm. 2 (2019); 245-256
Educação; v. 42 n. 2 (2019); 245-256
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2019.2
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128745972334592