An activity theory analysis of learning in and for inter-school work
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24319 |
Resumo: | In this article I will discuss activity theory. This highly influential body of writing is seen as a product of the reworking and extension of the original Vygotskian ideas on the social formation of mind by A.N. Leontiev (1978) and colleagues who had initially worked as part of Vygotsky’s group in Moscow and departed for a new setting with new theoretical emphases in Kharkov. At a very general level of description, activity theorists seek to analyse the development of consciousness within practical social activity. Their concern is with the psychological impacts of activity and the social conditions and systems which are produced in and through such activity. I will open this article by outlining some of the distinctions, fissures and cleavages that have formed in the field since the original early twentieth century body of work became widely available in the west. I will then provide a brief outline of the methodology developed by Engeström and his colleagues in Helsinki. I will conclude the article by outlining a number of issues which feature in current debates. |
id |
PUC_RS-18_55b0092a3bb63df5df2bb17500122036 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24319 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
An activity theory analysis of learning in and for inter-school workUn análisis de la teoría de la actividad del aprendizaje en y para el trabajo interescolarUma análise da teoria da atividade de aprendizagem no e para o trabalho interescolarActivity theory. Learning. Expansive learningTeoría de la actividad. Aprendizaje. Aprendizaje expansiva.Teoria da atividade. Aprendizagem. Aprendizagem expansiva.In this article I will discuss activity theory. This highly influential body of writing is seen as a product of the reworking and extension of the original Vygotskian ideas on the social formation of mind by A.N. Leontiev (1978) and colleagues who had initially worked as part of Vygotsky’s group in Moscow and departed for a new setting with new theoretical emphases in Kharkov. At a very general level of description, activity theorists seek to analyse the development of consciousness within practical social activity. Their concern is with the psychological impacts of activity and the social conditions and systems which are produced in and through such activity. I will open this article by outlining some of the distinctions, fissures and cleavages that have formed in the field since the original early twentieth century body of work became widely available in the west. I will then provide a brief outline of the methodology developed by Engeström and his colleagues in Helsinki. I will conclude the article by outlining a number of issues which feature in current debates.En este artículo discutiré la teoría de la actividad. La misma es vista como una retomada y una extensión de las ideas originales de Vygotsky sobre la formación social de la mente. A. N. Leontiev (1978) y sus colegas trabajaron como parte constituyente de un grupo de investigación dirigido, inicialmente, por Vygotsky en Moscú y, posteriormente, partieron para un nuevo escenario con nuevos descubrimientos teóricos en Cracovia. De modo general, se puede describir que los teóricos de la actividad buscaron analizar el desenvolvimiento de la consciencia dentro de la actividad social práctica. Su preocupación estaba dirigida a los impactos psicológicos de la actividad, a las condiciones sociales y a los sistemas que son producidos en y a través de tal actividad. Comenzaré este trabajo exponiendo algunas distinciones en cuanto a las fisuras y divisiones que se formaron en el área desde que el grupo original de trabajo, el cual promovió el desarrollo del objeto de estudio (que tuvo su inicio en el siglo XX) se tornó extensamente conocido en el occidente. En seguida, presentaré una breve descripción de la metodología desarrollada por Engeström y sus colaboradores de Helsinki. Finalmente, en la conclusión del artículo, describiré una serie de cuestiones que se presentan en los debates expuestos a lo largo del trabajo.Neste artigo, discutirei a teoria da atividade. Este grupo altamente influente de escrita é visto como uma retomada e uma extensão das ideias originais Vygotskianas na formação social da mente por A.N. Leontiev (1978) e seus colegas que inicialmente trabalharam como parte do grupo de Vygotsky em Moscou e partiram para um novo cenário com novas ênfases teóricas na Carcóvia. Em um nível muito geral de descrição, os teóricos da atividade procuram analisar o desenvolvimento da consciência dentro da atividade social prática. Sua preocupação é com os impactos psicológicos da atividade e as condições sociais e sistemas que são produzidos na e através de tal atividade. Abrirei este artigo esboçando algumas das distinções, das fissuras e divisões que se formaram na área desde que o corpo original de trabalho do início do século XX tornou-se extensamente disponível no ocidente. Em seguida, apresentarei um breve resumo da metodologia desenvolvida por Engeström e seus colegas em Helsinque. Concluirei o artigo descrevendo uma série de questões que estão presentes nos debates em curso.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2431910.15448/1981-2582.2016.s.24319Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dossier - Interdisciplinary Theoretical-methodological Insights on Intervention; s24-s31Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dosier - Entendimientos Interdisciplinarios Ieóricos y Metodológicos de la intervención; s24-s31Educação; v. 39, n. esp. (supl.): Dossiê - Compreensões Interdisciplinares Teórico-metodológicas sobre Intervenção; s24-s311981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2016.sreponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSenghttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24319/15417Copyright (c) 2017 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDaniels, Harry2017-05-29T18:30:49Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24319Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2017-05-29T18:30:49Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
An activity theory analysis of learning in and for inter-school work Un análisis de la teoría de la actividad del aprendizaje en y para el trabajo interescolar Uma análise da teoria da atividade de aprendizagem no e para o trabalho interescolar |
title |
An activity theory analysis of learning in and for inter-school work |
spellingShingle |
An activity theory analysis of learning in and for inter-school work Daniels, Harry Activity theory. Learning. Expansive learning Teoría de la actividad. Aprendizaje. Aprendizaje expansiva. Teoria da atividade. Aprendizagem. Aprendizagem expansiva. |
title_short |
An activity theory analysis of learning in and for inter-school work |
title_full |
An activity theory analysis of learning in and for inter-school work |
title_fullStr |
An activity theory analysis of learning in and for inter-school work |
title_full_unstemmed |
An activity theory analysis of learning in and for inter-school work |
title_sort |
An activity theory analysis of learning in and for inter-school work |
author |
Daniels, Harry |
author_facet |
Daniels, Harry |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Daniels, Harry |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Activity theory. Learning. Expansive learning Teoría de la actividad. Aprendizaje. Aprendizaje expansiva. Teoria da atividade. Aprendizagem. Aprendizagem expansiva. |
topic |
Activity theory. Learning. Expansive learning Teoría de la actividad. Aprendizaje. Aprendizaje expansiva. Teoria da atividade. Aprendizagem. Aprendizagem expansiva. |
description |
In this article I will discuss activity theory. This highly influential body of writing is seen as a product of the reworking and extension of the original Vygotskian ideas on the social formation of mind by A.N. Leontiev (1978) and colleagues who had initially worked as part of Vygotsky’s group in Moscow and departed for a new setting with new theoretical emphases in Kharkov. At a very general level of description, activity theorists seek to analyse the development of consciousness within practical social activity. Their concern is with the psychological impacts of activity and the social conditions and systems which are produced in and through such activity. I will open this article by outlining some of the distinctions, fissures and cleavages that have formed in the field since the original early twentieth century body of work became widely available in the west. I will then provide a brief outline of the methodology developed by Engeström and his colleagues in Helsinki. I will conclude the article by outlining a number of issues which feature in current debates. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24319 10.15448/1981-2582.2016.s.24319 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24319 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2016.s.24319 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24319/15417 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dossier - Interdisciplinary Theoretical-methodological Insights on Intervention; s24-s31 Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dosier - Entendimientos Interdisciplinarios Ieóricos y Metodológicos de la intervención; s24-s31 Educação; v. 39, n. esp. (supl.): Dossiê - Compreensões Interdisciplinares Teórico-metodológicas sobre Intervenção; s24-s31 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2016.s reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128741374328832 |