Evaluation processes and/in mathematics education: a study about the Escola Ativa Program

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Wanderer, Fernanda
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Knijnik, Gelsa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/15880
Resumo: The paper discusses the Escola Ativa Program (in Portuguese, Programa Escola Ativa – PEA), ad dressed to Brazilian multigrade peasant schools. It is focused in the evaluation processes concerning mathematics education. The study theoretical framework is built through Michel Foucault’s theorizations, specifically those related to disciplinary practices and technologies of the self. Data are composed by PEA teachers’ documents. The analytical exercise (done from the perspective of the Foucault’s discourse analysis) made possible to conclude that in PEA, the evaluation: a) is conceived as a disciplinary bodies and know ledges mechanism that operates in a continuum and exists in every learn ingma the matics phase; acts over the school subjects through different evaluation practices; c) in the area of mathematics, it has as one of its main axis the analysis of the student’s error.
id PUC_RS-18_5b52e2604a0f20e784343486c98e0afa
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/15880
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Evaluation processes and/in mathematics education: a study about the Escola Ativa ProgramProcesos evaluativos y/en la educación matemática: un estudio sobre el Programa Escola AtivaProcessos avaliativos e/na educação matemática: um estudo sobre o Programa Escola AtivaMathematics education. Evaluation processes. Escola Ativa Program. Peasant multigrade schools. Foucault.Educação matemática. Processos avaliativos. Programa Escola Ativa. Escolas multisseriadas do campo. FoucaultEducación Matemática. Procesos evaluativos. Programa Escuela Activa. Escuelas rurales multigrado. Foucault.The paper discusses the Escola Ativa Program (in Portuguese, Programa Escola Ativa – PEA), ad dressed to Brazilian multigrade peasant schools. It is focused in the evaluation processes concerning mathematics education. The study theoretical framework is built through Michel Foucault’s theorizations, specifically those related to disciplinary practices and technologies of the self. Data are composed by PEA teachers’ documents. The analytical exercise (done from the perspective of the Foucault’s discourse analysis) made possible to conclude that in PEA, the evaluation: a) is conceived as a disciplinary bodies and know ledges mechanism that operates in a continuum and exists in every learn ingma the matics phase; acts over the school subjects through different evaluation practices; c) in the area of mathematics, it has as one of its main axis the analysis of the student’s error.El artículo analiza el Programa Escola Ativa (PEA) destinado a las escuelas rurales multigrado de Brazil, poniendo atención a los procesos evaluativos allí presentes, en lo que se refiere a la educación matemática. Los aportes teóricos que embazan el estudio están situados en las formulaciones de Michel Foucault, en especial las que se conectan a las prácticas disciplinares y a las tecnologías del yo. El material de pesquisa se circunscribe a documentos del PEA direccionados a los maestros. El ejercicio analítico sobre el material (realizado en la perspectiva del análisis del discurso foucaultiano) posibilitó concluir que, en el PEA, la evaluación: a) es concebida como un mecanismo de disciplinamiento de los cuerpos y de los saberes que opera en un continuum y está presente en todas las etapas del aprendizaje de las matemáticas; b) actúa sobre los sujetos escolares a través de diferentes prácticas evaluativas; c) en el área de las matemáticas, tiene como uno de sus ejes principales el análisis del error delalumno.       O artigo examina o Programa Escola Ativa (PEA), endereçado às escolas multisseriadas do campo do país, enfocando os processos avaliativos ali presentes, no que diz respeito à educação matemática. Os aportes teóricos que dão sustentação ao estudo encontram-se nas formulações de Michel Foucault, em especial as que dizem respeito às práticas disciplinares e às tecnologias do eu. O material de pesquisa está circunscrito aos documentos do PEA direcionados aos professores. O exercício analítico sobre esse material(realizado na perspectiva da análise do discurso foucaultiano),possibilitou concluir que, no PEA, a avaliação: a) é concebida como um mecanismo de disciplinamento dos corpos e dos saberes que opera em um continuum e está presente em todas as etapas da aprendizagem da matemática; b) atua sobre os sujeitos escolares mediante diferentes práticas avaliativas; c) na área da matemática, tem como um de seus eixos principais a análise do erro do aluno. Editora da PUCRS - ediPUCRS2014-03-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/1588010.15448/1981-2582.2014.1.15880Educação; Vol. 37 No. 1 (2014): Dossier: Teaching, cultural and human formation processes; 92-100Educação; Vol. 37 Núm. 1 (2014): Dosier: Enseñanza, procesos culturales y formación humana; 92-100Educação; v. 37 n. 1 (2014): Dossiê - Docência, processos culturais e formação humana; 92-1001981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2014.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/15880/10929Wanderer, FernandaKnijnik, Gelsainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-09-14T18:35:52Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/15880Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:35:52Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Evaluation processes and/in mathematics education: a study about the Escola Ativa Program
Procesos evaluativos y/en la educación matemática: un estudio sobre el Programa Escola Ativa
Processos avaliativos e/na educação matemática: um estudo sobre o Programa Escola Ativa
title Evaluation processes and/in mathematics education: a study about the Escola Ativa Program
spellingShingle Evaluation processes and/in mathematics education: a study about the Escola Ativa Program
Wanderer, Fernanda
Mathematics education. Evaluation processes. Escola Ativa Program. Peasant multigrade schools. Foucault.
Educação matemática. Processos avaliativos. Programa Escola Ativa. Escolas multisseriadas do campo. Foucault
Educación Matemática. Procesos evaluativos. Programa Escuela Activa. Escuelas rurales multigrado. Foucault.
title_short Evaluation processes and/in mathematics education: a study about the Escola Ativa Program
title_full Evaluation processes and/in mathematics education: a study about the Escola Ativa Program
title_fullStr Evaluation processes and/in mathematics education: a study about the Escola Ativa Program
title_full_unstemmed Evaluation processes and/in mathematics education: a study about the Escola Ativa Program
title_sort Evaluation processes and/in mathematics education: a study about the Escola Ativa Program
author Wanderer, Fernanda
author_facet Wanderer, Fernanda
Knijnik, Gelsa
author_role author
author2 Knijnik, Gelsa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Wanderer, Fernanda
Knijnik, Gelsa
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics education. Evaluation processes. Escola Ativa Program. Peasant multigrade schools. Foucault.
Educação matemática. Processos avaliativos. Programa Escola Ativa. Escolas multisseriadas do campo. Foucault
Educación Matemática. Procesos evaluativos. Programa Escuela Activa. Escuelas rurales multigrado. Foucault.
topic Mathematics education. Evaluation processes. Escola Ativa Program. Peasant multigrade schools. Foucault.
Educação matemática. Processos avaliativos. Programa Escola Ativa. Escolas multisseriadas do campo. Foucault
Educación Matemática. Procesos evaluativos. Programa Escuela Activa. Escuelas rurales multigrado. Foucault.
description The paper discusses the Escola Ativa Program (in Portuguese, Programa Escola Ativa – PEA), ad dressed to Brazilian multigrade peasant schools. It is focused in the evaluation processes concerning mathematics education. The study theoretical framework is built through Michel Foucault’s theorizations, specifically those related to disciplinary practices and technologies of the self. Data are composed by PEA teachers’ documents. The analytical exercise (done from the perspective of the Foucault’s discourse analysis) made possible to conclude that in PEA, the evaluation: a) is conceived as a disciplinary bodies and know ledges mechanism that operates in a continuum and exists in every learn ingma the matics phase; acts over the school subjects through different evaluation practices; c) in the area of mathematics, it has as one of its main axis the analysis of the student’s error.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-03-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/15880
10.15448/1981-2582.2014.1.15880
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/15880
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2014.1.15880
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/15880/10929
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 37 No. 1 (2014): Dossier: Teaching, cultural and human formation processes; 92-100
Educação; Vol. 37 Núm. 1 (2014): Dosier: Enseñanza, procesos culturales y formación humana; 92-100
Educação; v. 37 n. 1 (2014): Dossiê - Docência, processos culturais e formação humana; 92-100
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2014.1
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744146763776