The employability of education beginners physics teachers: learning to be a teacher

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gariglio, José Angelo
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22740
Resumo: This paper reports the findings of a survey that addresses the unique aspects of the initiation processes teaching and teacher learning experienced by teachers of physical education graduates, graduates of a university of the federal schools. The research methodology is qualitative nature, descriptive character. The study was conducted with 13 beginning teachers (9 men and 4 women) and made use of two data collection techniques: interview and analysis of teaching cases. The survey data show that membership in a particular subject area is an important element to consider for the analysis of profesional integration processes and teacher learning as they set specific and crucial ways to become a teacher and to enter the profession.
id PUC_RS-18_61229ef4626ba66e8d3cef767192c520
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/22740
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling The employability of education beginners physics teachers: learning to be a teacherLa inserción laboral de los profesores de educación física principiantes: aprender a ser un maestroA inserção profissional de professores de educação física iniciantes: aprendendo a ser professorTeacher training. Introduction to teaching. Teacher learning. Physical education.Formación del profesorado. Introducción a la enseñanza. El aprendizaje del profesor. Educación física.Formação de professores. Iniciação à docência. Aprendizagem docente. Educação física.This paper reports the findings of a survey that addresses the unique aspects of the initiation processes teaching and teacher learning experienced by teachers of physical education graduates, graduates of a university of the federal schools. The research methodology is qualitative nature, descriptive character. The study was conducted with 13 beginning teachers (9 men and 4 women) and made use of two data collection techniques: interview and analysis of teaching cases. The survey data show that membership in a particular subject area is an important element to consider for the analysis of profesional integration processes and teacher learning as they set specific and crucial ways to become a teacher and to enter the profession.Este artículo presenta los resultados de una encuesta que se ocupa de los aspectos únicos de la iniciación de los procesos de enseñanza y aprendizaje docente experimentado por los profesores de los graduados de educación física, los graduados de una universidad de las escuelas federales. La metodología de investigación cualitativa es la naturaleza, carácter descriptivo. El estudio se realizó con 13 maestros principiantes (9 hombres y 4 mujeres) y uso que se hace de dos técnicas de recolección de datos: entrevista y análisis de casos de enseñanza. Los datos de la encuesta muestran que la pertenencia a un campo particular del asunto es un elemento importante a tener en cuenta para el análisis de los procesos de integración profesional y maestro de aprendizaje, ya que establecen formas específicas y cruciales para convertirse en un maestro y para entrar en la profesión.Este artigo relata os achados de uma pesquisa que trata dos aspectos singulares dos processos de iniciação à docência e à aprendizagem docente vivida por professores de educação física licenciados, egressos de uma universidade da rede federal de ensino. A metodologia de pesquisa é de cunho qualitativo, de caráter descritivo. O estudo foi realizado com 13 professores iniciantes (nove homens e quatro mulheres) e fez uso de duas técnicas de coleta de dados: entrevista e análises de casos de ensino. Os dados da pesquisa mostram que o pertencimento a um determinado campo disciplinar é um elemento importante a considerar para análise dos processos de inserção profissional e aprendizagem docente, já que definem modos particulares e cruciais de ser professor e de se inserir na profissão.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa qualitativaapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2274010.15448/1981-2582.2016.3.22740Educação; Vol. 39 No. 3 (2016); 312-326Educação; Vol. 39 Núm. 3 (2016); 312-326Educação; v. 39 n. 3 (2016); 312-3261981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2016.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22740/15136Copyright (c) 2016 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGariglio, José Angelo2016-12-22T21:20:23Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/22740Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2016-12-22T21:20:23Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The employability of education beginners physics teachers: learning to be a teacher
La inserción laboral de los profesores de educación física principiantes: aprender a ser un maestro
A inserção profissional de professores de educação física iniciantes: aprendendo a ser professor
title The employability of education beginners physics teachers: learning to be a teacher
spellingShingle The employability of education beginners physics teachers: learning to be a teacher
Gariglio, José Angelo
Teacher training. Introduction to teaching. Teacher learning. Physical education.
Formación del profesorado. Introducción a la enseñanza. El aprendizaje del profesor. Educación física.
Formação de professores. Iniciação à docência. Aprendizagem docente. Educação física.
title_short The employability of education beginners physics teachers: learning to be a teacher
title_full The employability of education beginners physics teachers: learning to be a teacher
title_fullStr The employability of education beginners physics teachers: learning to be a teacher
title_full_unstemmed The employability of education beginners physics teachers: learning to be a teacher
title_sort The employability of education beginners physics teachers: learning to be a teacher
author Gariglio, José Angelo
author_facet Gariglio, José Angelo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gariglio, José Angelo
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher training. Introduction to teaching. Teacher learning. Physical education.
Formación del profesorado. Introducción a la enseñanza. El aprendizaje del profesor. Educación física.
Formação de professores. Iniciação à docência. Aprendizagem docente. Educação física.
topic Teacher training. Introduction to teaching. Teacher learning. Physical education.
Formación del profesorado. Introducción a la enseñanza. El aprendizaje del profesor. Educación física.
Formação de professores. Iniciação à docência. Aprendizagem docente. Educação física.
description This paper reports the findings of a survey that addresses the unique aspects of the initiation processes teaching and teacher learning experienced by teachers of physical education graduates, graduates of a university of the federal schools. The research methodology is qualitative nature, descriptive character. The study was conducted with 13 beginning teachers (9 men and 4 women) and made use of two data collection techniques: interview and analysis of teaching cases. The survey data show that membership in a particular subject area is an important element to consider for the analysis of profesional integration processes and teacher learning as they set specific and crucial ways to become a teacher and to enter the profession.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22740
10.15448/1981-2582.2016.3.22740
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22740
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2016.3.22740
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22740/15136
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 39 No. 3 (2016); 312-326
Educação; Vol. 39 Núm. 3 (2016); 312-326
Educação; v. 39 n. 3 (2016); 312-326
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2016.3
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128741335531520