You play doll, but you are boy: subjects, gender and sexualities in children’s play
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/23571 |
Resumo: | We analyze how gender relations are established in play activities of a curriculum and its effects on subjectivity ofboys and girls. The research was conducted in Sergipe municipality of school for three months in a group composedof children aged 5 years. The observed scenario, gender relations have their bases signed in heterosexuality. Theschool staff and the students carry with female conceptions and well defined male. There is also intense surveillanceof the sexuality of children, seeking to encourage heterosexuality as the norm to be followed and at the same time,contain it. However, the analyzed curriculum not always managed to regulate the subjects where other possibilitiescould be built. The most significant was to show how the school curriculum exerts strong brands in the constitutionof its subjects. |
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You play doll, but you are boy: subjects, gender and sexualities in children’s playUsted juega muñeca, pero eres niño: temas, géneros y sexualidades en juegos infantilesVocê brinca de boneca, mas é menino: sujeitos, gêneros e sexualidades em brincadeiras infantisGender. Sexuality. Early childhood education.Género. Sexualidad. Educación infantil.Gênero. Sexualidade. Educação infantil.We analyze how gender relations are established in play activities of a curriculum and its effects on subjectivity ofboys and girls. The research was conducted in Sergipe municipality of school for three months in a group composedof children aged 5 years. The observed scenario, gender relations have their bases signed in heterosexuality. Theschool staff and the students carry with female conceptions and well defined male. There is also intense surveillanceof the sexuality of children, seeking to encourage heterosexuality as the norm to be followed and at the same time,contain it. However, the analyzed curriculum not always managed to regulate the subjects where other possibilitiescould be built. The most significant was to show how the school curriculum exerts strong brands in the constitutionof its subjects.Analizamos cómo se establecen las relaciones de género en las actividades de juego de un plan de estudios y sus efectos en la subjetividad de los niños y niñas. La investigación se realizó en la escuela durante tres meses en un grupo compuesto por niños de 5 años. El escenario observado, las relaciones de género han firmado sus bases en la heterosexualidad. El personal de la escuela y los alumnos llevar con concepciones femeninos y masculinos bien definido. También hay una intensa vigilancia de la sexualidad de los niños, tratando de animar a la heterosexualidad como la norma a seguir y, al mismo tiempo, lo contienen. Sin embargo, el plan de estudios analizados no siempre se las arregló para regular los temas en los que se podrían construir otras posibilidades. El más importante fue mostrar cómo el plan de estudios de la escuela ejerce fuertes marcas en la constitución de sus temas.Analisou-se como as relações de gênero são estabelecidas em atividades lúdicas de um currículo e seus efeitos na subjetividade de meninos e meninas. A pesquisa foi desenvolvida em escola de município sergipano, durante três meses, em uma turma composta por crianças com 5 anos. No cenário observado, as relações de gênero têm suas bases firmadas na heterossexualidade. A equipe escolar e os(as) próprios(as) alunos(as) carregam consigo concepções de feminino e de masculino bem definidas. Há, também, intensa vigilância da sexualidade das crianças, na busca de estimular a heterossexualidade como norma a ser seguida e, ao mesmo tempo, contê-la. Porém, nem sempre o currículo analisado conseguiu normatizar os sujeitos, e outras possibilidades puderam ser construídas. O mais significativo foi evidenciar como o currículo escolar exerce fortes marcas na constituição de seus sujeitos.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2357110.15448/1981-2582.2017.2.23571Educação; Vol. 40 No. 2 (2017): Dossier - Regulation of Research Ethics; 250-262Educação; Vol. 40 Núm. 2 (2017): Dossier – Regulación de la ética en la investigación; 250-262Educação; v. 40 n. 2 (2017): Dossiê - Regulação da Ética na Pesquisa; 250-2621981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2017.2reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/23571/15903Copyright (c) 2017 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCardoso, Lívia de RezendeNascimento, Daniela Lima do2017-08-30T18:46:46Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/23571Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2017-08-30T18:46:46Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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