You can't play this game! Role play in the constitution of gender in early childhood education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Duarte, Leonardo Felipe Gonçalves
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Martins, Ida Carneiro, Gimenez, Roberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7100
Resumo: The article aims to understand, from the point of view of the bibliography, how the masculine and feminine gender roles in childhood will be educated. The research problem is understood as the explicit literature in such roles, as well as understanding itself as a preponderant role. The methodological approach is qualitative with a bibliographic and exploratory focus. The literature review was carried out by means of an interpretative analysis, which consists of interrelating the data obtained with the theoretical principles of the cultural-historical approach. The results indicate that playing is fundamental for the appropriation of social roles, as boys and girls, when playing, internalize the social functions attributed to men and women. Thus, the work we studied to learn from, also that playing conditions the subjects to follow the small social ways.
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spelling You can't play this game! Role play in the constitution of gender in early childhood education¡No puedes jugar a este juego! El juego de roles en la constitución del género en la educación infantilDessa brincadeira você não pode brincar! A brincadeira de papéis na constituição de gênero na educação infantilGéneroBromaMaestroNiñoEducación Infantil.GenderJokeTeacherChildChild educationGêneroBrincadeiraDocenteCriançaEducação InfantilThe article aims to understand, from the point of view of the bibliography, how the masculine and feminine gender roles in childhood will be educated. The research problem is understood as the explicit literature in such roles, as well as understanding itself as a preponderant role. The methodological approach is qualitative with a bibliographic and exploratory focus. The literature review was carried out by means of an interpretative analysis, which consists of interrelating the data obtained with the theoretical principles of the cultural-historical approach. The results indicate that playing is fundamental for the appropriation of social roles, as boys and girls, when playing, internalize the social functions attributed to men and women. Thus, the work we studied to learn from, also that playing conditions the subjects to follow the small social ways.El artículo tiene como objetivo comprender, desde el punto de vista de la bibliografía, cómo se educarán los roles de género masculino y femenino en la infancia. El problema de investigación se entiende como la literatura explícita en tales roles, además de entenderse a sí misma como un rol preponderante. El enfoque metodológico es cualitativo con un enfoque bibliográfico y exploratorio. La revisión bibliográfica se realizó mediante un análisis interpretativo, que consiste en interrelacionar los datos obtenidos con los principios teóricos del enfoque histórico-cultural. Los resultados indican que el juego es fundamental para la apropiación de roles sociales, ya que los niños y niñas, al jugar, interiorizan las funciones sociales atribuidas a hombres y mujeres. Así, la obra la estudiamos para aprender, también que el jugar condiciona a los sujetos a seguir los pequeños caminos sociales.O objetivo, com este artigo, foi compreender, sob princípios encontrados na bibliografia, como se constituem os papéis dos gêneros masculino e feminino na educação infantil. A problemática da pesquisa traduziu-se em entender como a literatura explicita a constituição de tais papéis, bem como entender se as brincadeiras têm papel preponderante. A abordagem metodológica foi qualitativa, com enfoques bibliográfico e exploratório. O exame da literatura deu-se por meio de análise interpretativa, que consistiu em inter-relacionar os dados obtidos com os princípios teóricos da abordagem histórico-cultural. Os resultados indicam que a brincadeira é fundamental para a apropriação dos papéis sociais, pois os meninos e as meninas, ao brincarem, internalizam as funções sociais atribuídas a homens e mulheres. Assim, no trabalho, considerou-se que a constituição de papéis de gênero também ocorre no processo educacional, já que o ato de brincar condiciona os sujeitos a seguirem os modos e papéis sociais desde pequenos.EDUEMG2024-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/710010.36704/eef.v27i51.7100Educação em Foco; Vol. 27 No. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; Vol. 27 Núm. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; v. 27 n. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua)2317-009310.36704/eef.v27i51reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7100/5058Copyright (c) 2024 Leonardo Felipe Gonçalves Duarte, Ida Carneiro Martins, Roberto Gimenezinfo:eu-repo/semantics/openAccessDuarte, Leonardo Felipe GonçalvesMartins, Ida CarneiroGimenez, Roberto2024-04-19T18:33:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7100Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2024-04-19T18:33:42Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
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