Social marks of our times: gender, sexuality and school education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lucifora, Cristiane de Assis
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Reina, Fábio Tadeu, Muzzeti, Luci Regina, Silva, Renan Antônio da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
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Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12607
Resumo: This article had as its starting point a chapter of the Master Dissertation entitled "The reproduction of gender inequalities in marvelous fairy tales as circumscribed marks in Pré-school Education" defended in February 2017 on the problematization of the social roles attributed to the gender of the birth of the subjects and the various constructions attributed as inherent, being present in several areas, among them the school. The theoretical field that underlies the research undertaken in the master's degree and that is present in this article is the Critical Theory having as main theoretical Pierre Bourdieu and its categories of analysis. This article presents as a theoretical reflexive strategy on how much gender inequalities are still present and that the idea of overcoming often reinforces the idea that opportunities are for everyone and that many are not present because they do not want or strive hard enough.
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spelling Social marks of our times: gender, sexuality and school educationMarcas sociales de nuestro tiempo: género, sexualidad y educación en el ámbito escolarMarcas sociais de nossos tempos: gênero, sexualidade e educação em âmbito escolarGenderSexualityEducation.GéneroSexualidadEducación.GêneroSexualidadeEducação.This article had as its starting point a chapter of the Master Dissertation entitled "The reproduction of gender inequalities in marvelous fairy tales as circumscribed marks in Pré-school Education" defended in February 2017 on the problematization of the social roles attributed to the gender of the birth of the subjects and the various constructions attributed as inherent, being present in several areas, among them the school. The theoretical field that underlies the research undertaken in the master's degree and that is present in this article is the Critical Theory having as main theoretical Pierre Bourdieu and its categories of analysis. This article presents as a theoretical reflexive strategy on how much gender inequalities are still present and that the idea of overcoming often reinforces the idea that opportunities are for everyone and that many are not present because they do not want or strive hard enough.El artículo tuvo como punto de partida un capítulo de la Disertación de Maestría titulada “La reproducción de las desigualdades de género en los cuentos de hadas/maravillosos como marcas circunstanciales en la Enseñanza Infantil” defendida en febrero de 2017 sobre la problematización de los papeles sociales atribuidos al sexo de nacimientos de los sujetos y a las diversas construcciones atribuidas como inherentes poniéndose presentes en diversos ámbitos entre ellos el escolar. El campo teórico que basó la investigación emprendida en la maestría, y que se pone presente en este artículo es la Teoría Crítica, teniendo como principal teórico Pierre Bordieu y sus categorías de análisis. Este artículo se presenta así como una estrategia reflexiva sobre cómo las desigualdades de género todavía se ponen presentes y que la idea de superación muchas veces refuerza la idea de que las oportunidades son para todos y que muchos no están presentes porque no quieren o no se esfuerzan lo suficiente.Este artigo teve como ponto de partida um capítulo da Dissertação de Mestrado intitulada “A reprodução das desigualdades de gênero nos contos de fadas/maravilhosos como marcas circunscritas na Educação Infantil” defendida em fevereiro de 2017 sobre a problematização dos papéis sociais atribuídos ao sexo de nascimento dos sujeitos e às diversas construções atribuídas como inerentes fazendo-se presentes em diversos âmbitos dentre eles o escolar. O campo teórico que embasou a pesquisa empreendida no mestrado e que se faz presente neste artigo é a Teoria Crítica, tendo como principal teórico Pierre Bourdieu e suas categorias de análise. Este artigo apresenta-se assim como uma estratégia teórica reflexiva sobre o quanto as desigualdades de gênero ainda se fazem presente e que a ideia de superação muitas vezes reforça a ideia de que as oportunidades são para todos e que muitos não estão presentes porque não querem ou se esforçam suficiente.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1260710.21723/riaee.v14iesp.2.12607Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1395-1409Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1395-14091982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12607/8340https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12607/8681https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12607/9454Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLucifora, Cristiane de AssisReina, Fábio TadeuMuzzeti, Luci ReginaSilva, Renan Antônio da2020-08-14T14:26:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12607Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-08-14T14:26:47Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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