Class, authorship and recognition: implications for research on basic education curricula in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/27026 |
Resumo: | This article questions the authorship recognition in the relations between researchers in education and basic education school, a subject linked to the theme of integrity in research. In order to do this, aspects of academic research in education and basic school in Brazil are initially introduced and contributions are presented to think about the class in its authorial dimension as well as the implications of this for curriculum research. Through this work we seek to give visibility to the possibilities of thinking the lesson as a text, indicating the potentialities and limits of these perspectives and highlighting some of the challenges they present for curriculum researchers and for teachers in general. |
id |
PUC_RS-18_a26ba54bdcb83cda74542eae44a30385 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/27026 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Class, authorship and recognition: implications for research on basic education curricula in BrazilEspacio áulico, autoría y reconocimiento: implicaciones para las investigaciones sobre el currículum de la educación básica en BrasilAula, autoria e reconhecimento: implicações para a pesquisa sobre os currículos da escola básica no BrasilAuthorship. Basic school. Education research. Tachers. Researchers.Autoría. Educación básica. Investigación en educación. Maestros. Investigadores.Autoria. Escola básica. Pesquisa em educação. Professores. Pesquisadores.This article questions the authorship recognition in the relations between researchers in education and basic education school, a subject linked to the theme of integrity in research. In order to do this, aspects of academic research in education and basic school in Brazil are initially introduced and contributions are presented to think about the class in its authorial dimension as well as the implications of this for curriculum research. Through this work we seek to give visibility to the possibilities of thinking the lesson as a text, indicating the potentialities and limits of these perspectives and highlighting some of the challenges they present for curriculum researchers and for teachers in general.Este artículo aborda las relaciones entre investigadores en educación y escuela básica focalizando en la problematización del reconocimiento de autoría, asunto vinculado al amplio tema de la integridad en la investigación científica. Para eso, inicialmente se introducen aspectos de la investigación académica en educación y de la educación básica en Brasil y se presentan contribuciones para pensar la dimensión autoral del aula y las implicaciones de esa perspectiva para las investigaciones sobre currículum. A través de este trabajo se pretende dar visibilidad a las posibilidades que emergen al pensar la clase como texto y se indican potencialidades y limites de esa perspectiva. Además, se presentan algunos desafíos que este punto de vista ofrece para los investigadores del currículo y para los profesores en general.Este artigo aborda as relações entre pesquisadores e escola básica, problematizando o reconhecimento da autoria, questão vinculada ao amplo tema da integridade na pesquisa científica. Para isso, introduzem-se, inicialmente, aspectos da pesquisa acadêmica em educação e da escola básica no Brasil, e se apresentam contribuições para pensar a aula em sua dimensão autoral, assim como as implicações disso para as pesquisas sobre currículos. Através deste trabalho, busca-se dar visibilidade às possibilidades de pensar a aula como texto, indicando potencialidades e limites dessa perspectiva. Finalmente, apontam-se alguns dos desafios que se apresentam para os pesquisadores do currículo e para os professores em geral a partir do trabalho com esse ponto de vista. Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionepistemologia e educaçãoapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2702610.15448/1981-2582.2017.2.27026Educação; Vol. 40 No. 2 (2017): Dossier - Regulation of Research Ethics; 203-208Educação; Vol. 40 Núm. 2 (2017): Dossier – Regulación de la ética en la investigación; 203-208Educação; v. 40 n. 2 (2017): Dossiê - Regulação da Ética na Pesquisa; 203-2081981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2017.2reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/27026/15897Copyright (c) 2017 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFaria Filho, Luciano Mendes de2017-08-30T18:46:46Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/27026Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2017-08-30T18:46:46Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Class, authorship and recognition: implications for research on basic education curricula in Brazil Espacio áulico, autoría y reconocimiento: implicaciones para las investigaciones sobre el currículum de la educación básica en Brasil Aula, autoria e reconhecimento: implicações para a pesquisa sobre os currículos da escola básica no Brasil |
title |
Class, authorship and recognition: implications for research on basic education curricula in Brazil |
spellingShingle |
Class, authorship and recognition: implications for research on basic education curricula in Brazil Faria Filho, Luciano Mendes de Authorship. Basic school. Education research. Tachers. Researchers. Autoría. Educación básica. Investigación en educación. Maestros. Investigadores. Autoria. Escola básica. Pesquisa em educação. Professores. Pesquisadores. |
title_short |
Class, authorship and recognition: implications for research on basic education curricula in Brazil |
title_full |
Class, authorship and recognition: implications for research on basic education curricula in Brazil |
title_fullStr |
Class, authorship and recognition: implications for research on basic education curricula in Brazil |
title_full_unstemmed |
Class, authorship and recognition: implications for research on basic education curricula in Brazil |
title_sort |
Class, authorship and recognition: implications for research on basic education curricula in Brazil |
author |
Faria Filho, Luciano Mendes de |
author_facet |
Faria Filho, Luciano Mendes de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Faria Filho, Luciano Mendes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Authorship. Basic school. Education research. Tachers. Researchers. Autoría. Educación básica. Investigación en educación. Maestros. Investigadores. Autoria. Escola básica. Pesquisa em educação. Professores. Pesquisadores. |
topic |
Authorship. Basic school. Education research. Tachers. Researchers. Autoría. Educación básica. Investigación en educación. Maestros. Investigadores. Autoria. Escola básica. Pesquisa em educação. Professores. Pesquisadores. |
description |
This article questions the authorship recognition in the relations between researchers in education and basic education school, a subject linked to the theme of integrity in research. In order to do this, aspects of academic research in education and basic school in Brazil are initially introduced and contributions are presented to think about the class in its authorial dimension as well as the implications of this for curriculum research. Through this work we seek to give visibility to the possibilities of thinking the lesson as a text, indicating the potentialities and limits of these perspectives and highlighting some of the challenges they present for curriculum researchers and for teachers in general. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion epistemologia e educação |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/27026 10.15448/1981-2582.2017.2.27026 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/27026 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2017.2.27026 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/27026/15897 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 40 No. 2 (2017): Dossier - Regulation of Research Ethics; 203-208 Educação; Vol. 40 Núm. 2 (2017): Dossier – Regulación de la ética en la investigación; 203-208 Educação; v. 40 n. 2 (2017): Dossiê - Regulação da Ética na Pesquisa; 203-208 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2017.2 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128744844066816 |