Class, authorship and recognition: implications for research on basic education curricula in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Faria Filho, Luciano Mendes de
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/27026
Resumo: This article questions the authorship recognition in the relations between researchers in education and basic education school, a subject linked to the theme of integrity in research. In order to do this, aspects of academic research in education and basic school in Brazil are initially introduced and contributions are presented to think about the class in its authorial dimension as well as the implications of this for curriculum research. Through this work we seek to give visibility to the possibilities of thinking the lesson as a text, indicating the potentialities and limits of these perspectives and highlighting some of the challenges they present for curriculum researchers and for teachers in general.
id PUC_RS-18_a26ba54bdcb83cda74542eae44a30385
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/27026
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Class, authorship and recognition: implications for research on basic education curricula in BrazilEspacio áulico, autoría y reconocimiento: implicaciones para las investigaciones sobre el currículum de la educación básica en BrasilAula, autoria e reconhecimento: implicações para a pesquisa sobre os currículos da escola básica no BrasilAuthorship. Basic school. Education research. Tachers. Researchers.Autoría. Educación básica. Investigación en educación. Maestros. Investigadores.Autoria. Escola básica. Pesquisa em educação. Professores. Pesquisadores.This article questions the authorship recognition in the relations between researchers in education and basic education school, a subject linked to the theme of integrity in research. In order to do this, aspects of academic research in education and basic school in Brazil are initially introduced and contributions are presented to think about the class in its authorial dimension as well as the implications of this for curriculum research. Through this work we seek to give visibility to the possibilities of thinking the lesson as a text, indicating the potentialities and limits of these perspectives and highlighting some of the challenges they present for curriculum researchers and for teachers in general.Este artículo aborda las relaciones entre investigadores en educación y escuela básica focalizando en la problematización del reconocimiento de autoría, asunto vinculado al amplio tema de la integridad en la investigación científica. Para eso, inicialmente se introducen aspectos de la investigación académica en educación y de la educación básica en Brasil y se presentan contribuciones para pensar la dimensión autoral del aula y las implicaciones de esa perspectiva para las investigaciones sobre currículum. A través de este trabajo se pretende dar visibilidad a las posibilidades que emergen al pensar la clase como texto y se indican potencialidades y limites de esa perspectiva. Además, se presentan algunos desafíos que este punto de vista ofrece para los investigadores del currículo y para los profesores en general.Este artigo aborda as relações entre pesquisadores e escola básica, problematizando o reconhecimento da autoria, questão vinculada ao amplo tema da integridade na pesquisa científica. Para isso, introduzem-se, inicialmente, aspectos da pesquisa acadêmica em educação e da escola básica no Brasil, e se apresentam contribuições para pensar a aula em sua dimensão autoral, assim como as implicações disso para as pesquisas sobre currículos. Através deste trabalho, busca-se dar visibilidade às possibilidades de pensar a aula como texto, indicando potencialidades e limites dessa perspectiva. Finalmente, apontam-se alguns dos desafios que se apresentam para os pesquisadores do currículo e para os professores em geral a partir do trabalho com esse ponto de vista. Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionepistemologia e educaçãoapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2702610.15448/1981-2582.2017.2.27026Educação; Vol. 40 No. 2 (2017): Dossier - Regulation of Research Ethics; 203-208Educação; Vol. 40 Núm. 2 (2017): Dossier – Regulación de la ética en la investigación; 203-208Educação; v. 40 n. 2 (2017): Dossiê - Regulação da Ética na Pesquisa; 203-2081981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2017.2reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/27026/15897Copyright (c) 2017 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFaria Filho, Luciano Mendes de2017-08-30T18:46:46Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/27026Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2017-08-30T18:46:46Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Class, authorship and recognition: implications for research on basic education curricula in Brazil
Espacio áulico, autoría y reconocimiento: implicaciones para las investigaciones sobre el currículum de la educación básica en Brasil
Aula, autoria e reconhecimento: implicações para a pesquisa sobre os currículos da escola básica no Brasil
title Class, authorship and recognition: implications for research on basic education curricula in Brazil
spellingShingle Class, authorship and recognition: implications for research on basic education curricula in Brazil
Faria Filho, Luciano Mendes de
Authorship. Basic school. Education research. Tachers. Researchers.
Autoría. Educación básica. Investigación en educación. Maestros. Investigadores.
Autoria. Escola básica. Pesquisa em educação. Professores. Pesquisadores.
title_short Class, authorship and recognition: implications for research on basic education curricula in Brazil
title_full Class, authorship and recognition: implications for research on basic education curricula in Brazil
title_fullStr Class, authorship and recognition: implications for research on basic education curricula in Brazil
title_full_unstemmed Class, authorship and recognition: implications for research on basic education curricula in Brazil
title_sort Class, authorship and recognition: implications for research on basic education curricula in Brazil
author Faria Filho, Luciano Mendes de
author_facet Faria Filho, Luciano Mendes de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Faria Filho, Luciano Mendes de
dc.subject.por.fl_str_mv Authorship. Basic school. Education research. Tachers. Researchers.
Autoría. Educación básica. Investigación en educación. Maestros. Investigadores.
Autoria. Escola básica. Pesquisa em educação. Professores. Pesquisadores.
topic Authorship. Basic school. Education research. Tachers. Researchers.
Autoría. Educación básica. Investigación en educación. Maestros. Investigadores.
Autoria. Escola básica. Pesquisa em educação. Professores. Pesquisadores.
description This article questions the authorship recognition in the relations between researchers in education and basic education school, a subject linked to the theme of integrity in research. In order to do this, aspects of academic research in education and basic school in Brazil are initially introduced and contributions are presented to think about the class in its authorial dimension as well as the implications of this for curriculum research. Through this work we seek to give visibility to the possibilities of thinking the lesson as a text, indicating the potentialities and limits of these perspectives and highlighting some of the challenges they present for curriculum researchers and for teachers in general.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
epistemologia e educação
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/27026
10.15448/1981-2582.2017.2.27026
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/27026
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2017.2.27026
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/27026/15897
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 40 No. 2 (2017): Dossier - Regulation of Research Ethics; 203-208
Educação; Vol. 40 Núm. 2 (2017): Dossier – Regulación de la ética en la investigación; 203-208
Educação; v. 40 n. 2 (2017): Dossiê - Regulação da Ética na Pesquisa; 203-208
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2017.2
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744844066816