Education of mathematics teachers in the Brazilian Legal Amazon: a look at research groups

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Feio, Leila do Socorro Rodrigues
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Aguiar, Reullyanne Freitas de, Sales, Francisco Alexandre de Lima, Neres, Raimundo Luna
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1767
Resumo: The Research Groups are important place for discussion of ideas and for researcher formation, aiming to promote the improvement of the investigation network. Therewith, this work aimed to map the Research Groups that are part of Brazilian Legal Amazon (BLA) and focus on the theme of mathematics teacher’s formation. For this, a data collection was carried out in the Directory of Research Groups, focusing on groups linked to BLA institutions. As a result, it was found that most of the Research Groups with this theme are located in the State of Pará, and that there is a certain isolation of researchers in their groups. Furthermore, there was a lack in formation of new groups after the year 2017, and it is important to encourage the creation of this, for an expansion on this topic discussions
id IFMT_03a3544dee1121a2370507dea09e3c2c
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1767
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling Education of mathematics teachers in the Brazilian Legal Amazon: a look at research groupsFormación de profesores de matemáticas en la Amazonia Legal Brasileña: un vistazo sobre los grupos de investigaciónFormação de professores de matemática na Amazônia Legal Brasileira: um olhar sobre os Grupos de PesquisaScientific ResearchTeacher TrainingTraining of ResearchersBLAResearcher in EducationInvestigación CientíficaFormación DocenteFormación de InvestigadoresALBInvestigadores en EducaciónPesquisa CientíficaFormação DocenteFormação de PesquisadoresALBPesquisador em EducaçãoThe Research Groups are important place for discussion of ideas and for researcher formation, aiming to promote the improvement of the investigation network. Therewith, this work aimed to map the Research Groups that are part of Brazilian Legal Amazon (BLA) and focus on the theme of mathematics teacher’s formation. For this, a data collection was carried out in the Directory of Research Groups, focusing on groups linked to BLA institutions. As a result, it was found that most of the Research Groups with this theme are located in the State of Pará, and that there is a certain isolation of researchers in their groups. Furthermore, there was a lack in formation of new groups after the year 2017, and it is important to encourage the creation of this, for an expansion on this topic discussionsLos grupos de investigación son importantes para la discusión de ideas y para la formación del investigador, avistando fomentar la mejora de la red de investigación. Con eso, este trabajo tiene como objetivo mapear los grupos de investigación que hacen parte de la amazonia legal brasileña (ALB) que se orienta al área de formación de profesores de matemáticas. Para eso. Se te realizó un levantamiento de datos en el directorio de grupos de investigación con énfasis en grupos vinculados con instituciones de la ALB.  Cómo resultado se encontró que la mayor parte de los grupos de investigación con esta temática están localizados en el Estado de Pará, e que hay una fiesta aislación de los investigadores de otros grupos, también se observó la ausencia en la formación de nuevos grupos después del año 2017, siendo importante incentivar la creación de estos, para una ampliación de las discusiones de esta temática.Os Grupos de Pesquisa são importantes ambientes para a discussão de ideias e para a formação do pesquisador, visando fomentar a melhoria da rede de investigação. Com isso, este trabalho teve como objetivo mapear os Grupos de Pesquisa que fazem parte da Amazônia Legal Brasileira (ALB) e se debruçam sobre a temática de formação de professores de matemática. Para isso, realizou-se um levantamento de dados no Diretório de Grupos de Pesquisa, com foco nos grupos vinculados a instituições da ALB. Como resultados, encontrou-se que a maior parte dos Grupos de Pesquisa com esta temática estão localizados no Estado do Pará, e que há um certo isolamento dos pesquisadores em seus grupos. Outrossim, observou-se a ausência na formação de novos grupos após o ano de 2017, sendo importante incentivar a criação destes ambientes para uma ampliação das discussões dessa temática.Revista Prática Docente2022-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMatemáticaMatemáticaMatemáticaapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/176710.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22112.id1767Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22112Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22112Revista Prática Docente; v. 7 n. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e221122526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1767/723Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFeio, Leila do Socorro RodriguesAguiar, Reullyanne Freitas deSales, Francisco Alexandre de LimaNeres, Raimundo Luna2022-12-09T14:50:51Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1767Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-12-09T14:50:51Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Education of mathematics teachers in the Brazilian Legal Amazon: a look at research groups
Formación de profesores de matemáticas en la Amazonia Legal Brasileña: un vistazo sobre los grupos de investigación
Formação de professores de matemática na Amazônia Legal Brasileira: um olhar sobre os Grupos de Pesquisa
title Education of mathematics teachers in the Brazilian Legal Amazon: a look at research groups
spellingShingle Education of mathematics teachers in the Brazilian Legal Amazon: a look at research groups
Feio, Leila do Socorro Rodrigues
Scientific Research
Teacher Training
Training of Researchers
BLA
Researcher in Education
Investigación Científica
Formación Docente
Formación de Investigadores
ALB
Investigadores en Educación
Pesquisa Científica
Formação Docente
Formação de Pesquisadores
ALB
Pesquisador em Educação
title_short Education of mathematics teachers in the Brazilian Legal Amazon: a look at research groups
title_full Education of mathematics teachers in the Brazilian Legal Amazon: a look at research groups
title_fullStr Education of mathematics teachers in the Brazilian Legal Amazon: a look at research groups
title_full_unstemmed Education of mathematics teachers in the Brazilian Legal Amazon: a look at research groups
title_sort Education of mathematics teachers in the Brazilian Legal Amazon: a look at research groups
author Feio, Leila do Socorro Rodrigues
author_facet Feio, Leila do Socorro Rodrigues
Aguiar, Reullyanne Freitas de
Sales, Francisco Alexandre de Lima
Neres, Raimundo Luna
author_role author
author2 Aguiar, Reullyanne Freitas de
Sales, Francisco Alexandre de Lima
Neres, Raimundo Luna
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Feio, Leila do Socorro Rodrigues
Aguiar, Reullyanne Freitas de
Sales, Francisco Alexandre de Lima
Neres, Raimundo Luna
dc.subject.por.fl_str_mv Scientific Research
Teacher Training
Training of Researchers
BLA
Researcher in Education
Investigación Científica
Formación Docente
Formación de Investigadores
ALB
Investigadores en Educación
Pesquisa Científica
Formação Docente
Formação de Pesquisadores
ALB
Pesquisador em Educação
topic Scientific Research
Teacher Training
Training of Researchers
BLA
Researcher in Education
Investigación Científica
Formación Docente
Formación de Investigadores
ALB
Investigadores en Educación
Pesquisa Científica
Formação Docente
Formação de Pesquisadores
ALB
Pesquisador em Educação
description The Research Groups are important place for discussion of ideas and for researcher formation, aiming to promote the improvement of the investigation network. Therewith, this work aimed to map the Research Groups that are part of Brazilian Legal Amazon (BLA) and focus on the theme of mathematics teacher’s formation. For this, a data collection was carried out in the Directory of Research Groups, focusing on groups linked to BLA institutions. As a result, it was found that most of the Research Groups with this theme are located in the State of Pará, and that there is a certain isolation of researchers in their groups. Furthermore, there was a lack in formation of new groups after the year 2017, and it is important to encourage the creation of this, for an expansion on this topic discussions
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Matemática
Matemática
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1767
10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22112.id1767
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1767
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22112.id1767
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1767/723
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22112
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22112
Revista Prática Docente; v. 7 n. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22112
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205726423187456