Education of mathematics teachers in the Brazilian Legal Amazon: a look at research groups
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1767 |
Resumo: | The Research Groups are important place for discussion of ideas and for researcher formation, aiming to promote the improvement of the investigation network. Therewith, this work aimed to map the Research Groups that are part of Brazilian Legal Amazon (BLA) and focus on the theme of mathematics teacher’s formation. For this, a data collection was carried out in the Directory of Research Groups, focusing on groups linked to BLA institutions. As a result, it was found that most of the Research Groups with this theme are located in the State of Pará, and that there is a certain isolation of researchers in their groups. Furthermore, there was a lack in formation of new groups after the year 2017, and it is important to encourage the creation of this, for an expansion on this topic discussions |
id |
IFMT_03a3544dee1121a2370507dea09e3c2c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1767 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
Education of mathematics teachers in the Brazilian Legal Amazon: a look at research groupsFormación de profesores de matemáticas en la Amazonia Legal Brasileña: un vistazo sobre los grupos de investigaciónFormação de professores de matemática na Amazônia Legal Brasileira: um olhar sobre os Grupos de PesquisaScientific ResearchTeacher TrainingTraining of ResearchersBLAResearcher in EducationInvestigación CientíficaFormación DocenteFormación de InvestigadoresALBInvestigadores en EducaciónPesquisa CientíficaFormação DocenteFormação de PesquisadoresALBPesquisador em EducaçãoThe Research Groups are important place for discussion of ideas and for researcher formation, aiming to promote the improvement of the investigation network. Therewith, this work aimed to map the Research Groups that are part of Brazilian Legal Amazon (BLA) and focus on the theme of mathematics teacher’s formation. For this, a data collection was carried out in the Directory of Research Groups, focusing on groups linked to BLA institutions. As a result, it was found that most of the Research Groups with this theme are located in the State of Pará, and that there is a certain isolation of researchers in their groups. Furthermore, there was a lack in formation of new groups after the year 2017, and it is important to encourage the creation of this, for an expansion on this topic discussionsLos grupos de investigación son importantes para la discusión de ideas y para la formación del investigador, avistando fomentar la mejora de la red de investigación. Con eso, este trabajo tiene como objetivo mapear los grupos de investigación que hacen parte de la amazonia legal brasileña (ALB) que se orienta al área de formación de profesores de matemáticas. Para eso. Se te realizó un levantamiento de datos en el directorio de grupos de investigación con énfasis en grupos vinculados con instituciones de la ALB. Cómo resultado se encontró que la mayor parte de los grupos de investigación con esta temática están localizados en el Estado de Pará, e que hay una fiesta aislación de los investigadores de otros grupos, también se observó la ausencia en la formación de nuevos grupos después del año 2017, siendo importante incentivar la creación de estos, para una ampliación de las discusiones de esta temática.Os Grupos de Pesquisa são importantes ambientes para a discussão de ideias e para a formação do pesquisador, visando fomentar a melhoria da rede de investigação. Com isso, este trabalho teve como objetivo mapear os Grupos de Pesquisa que fazem parte da Amazônia Legal Brasileira (ALB) e se debruçam sobre a temática de formação de professores de matemática. Para isso, realizou-se um levantamento de dados no Diretório de Grupos de Pesquisa, com foco nos grupos vinculados a instituições da ALB. Como resultados, encontrou-se que a maior parte dos Grupos de Pesquisa com esta temática estão localizados no Estado do Pará, e que há um certo isolamento dos pesquisadores em seus grupos. Outrossim, observou-se a ausência na formação de novos grupos após o ano de 2017, sendo importante incentivar a criação destes ambientes para uma ampliação das discussões dessa temática.Revista Prática Docente2022-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMatemáticaMatemáticaMatemáticaapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/176710.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22112.id1767Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22112Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22112Revista Prática Docente; v. 7 n. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e221122526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1767/723Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFeio, Leila do Socorro RodriguesAguiar, Reullyanne Freitas deSales, Francisco Alexandre de LimaNeres, Raimundo Luna2022-12-09T14:50:51Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1767Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-12-09T14:50:51Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education of mathematics teachers in the Brazilian Legal Amazon: a look at research groups Formación de profesores de matemáticas en la Amazonia Legal Brasileña: un vistazo sobre los grupos de investigación Formação de professores de matemática na Amazônia Legal Brasileira: um olhar sobre os Grupos de Pesquisa |
title |
Education of mathematics teachers in the Brazilian Legal Amazon: a look at research groups |
spellingShingle |
Education of mathematics teachers in the Brazilian Legal Amazon: a look at research groups Feio, Leila do Socorro Rodrigues Scientific Research Teacher Training Training of Researchers BLA Researcher in Education Investigación Científica Formación Docente Formación de Investigadores ALB Investigadores en Educación Pesquisa Científica Formação Docente Formação de Pesquisadores ALB Pesquisador em Educação |
title_short |
Education of mathematics teachers in the Brazilian Legal Amazon: a look at research groups |
title_full |
Education of mathematics teachers in the Brazilian Legal Amazon: a look at research groups |
title_fullStr |
Education of mathematics teachers in the Brazilian Legal Amazon: a look at research groups |
title_full_unstemmed |
Education of mathematics teachers in the Brazilian Legal Amazon: a look at research groups |
title_sort |
Education of mathematics teachers in the Brazilian Legal Amazon: a look at research groups |
author |
Feio, Leila do Socorro Rodrigues |
author_facet |
Feio, Leila do Socorro Rodrigues Aguiar, Reullyanne Freitas de Sales, Francisco Alexandre de Lima Neres, Raimundo Luna |
author_role |
author |
author2 |
Aguiar, Reullyanne Freitas de Sales, Francisco Alexandre de Lima Neres, Raimundo Luna |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Feio, Leila do Socorro Rodrigues Aguiar, Reullyanne Freitas de Sales, Francisco Alexandre de Lima Neres, Raimundo Luna |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Scientific Research Teacher Training Training of Researchers BLA Researcher in Education Investigación Científica Formación Docente Formación de Investigadores ALB Investigadores en Educación Pesquisa Científica Formação Docente Formação de Pesquisadores ALB Pesquisador em Educação |
topic |
Scientific Research Teacher Training Training of Researchers BLA Researcher in Education Investigación Científica Formación Docente Formación de Investigadores ALB Investigadores en Educación Pesquisa Científica Formação Docente Formação de Pesquisadores ALB Pesquisador em Educação |
description |
The Research Groups are important place for discussion of ideas and for researcher formation, aiming to promote the improvement of the investigation network. Therewith, this work aimed to map the Research Groups that are part of Brazilian Legal Amazon (BLA) and focus on the theme of mathematics teacher’s formation. For this, a data collection was carried out in the Directory of Research Groups, focusing on groups linked to BLA institutions. As a result, it was found that most of the Research Groups with this theme are located in the State of Pará, and that there is a certain isolation of researchers in their groups. Furthermore, there was a lack in formation of new groups after the year 2017, and it is important to encourage the creation of this, for an expansion on this topic discussions |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Matemática Matemática Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1767 10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22112.id1767 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1767 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22112.id1767 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1767/723 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22112 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22112 Revista Prática Docente; v. 7 n. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22112 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205726423187456 |