Positive psychoeducational interventions to promote resilience: the educator as a developmental tutor
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29766 |
Resumo: | This article intends to contribute with reflections on the role of educators in initiatives of positive psychoeducational interventions in situations characterized by psychosocial risks. Thus, the concept of positive interventions will be presented, based on the assumptions of Positive Psychology and the phenomenon of resilience. It will be argued that the appreciative and optimistic view of the professional educator in contexts of vulnerability requires good practices and resilience mentoring that set up standards of respectful and supportive professional relationships. These can be preventive of socially toxic environments and help in protecting and preventing the innumerable threats to the human development of children, adolescents and their families. Two examples of positive intervention practices in the school context and their results will be presented. |
id |
PUC_RS-18_b0025a1c228ceff6a057636bfcf547e4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29766 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Positive psychoeducational interventions to promote resilience: the educator as a developmental tutorIntervenciones psicoeducacionales positivas para promoción de resiliencia: profesional de educación como tutor de desarolloIntervenções psicoeducacionais positivas para promoção de resiliência: o profissional da educação como tutor de desenvolvimentoPsychoeducational interventions. Resilience. Positive Psychology.Intervenciones psicoeducativas. Resiliencia. Psicología Positiva.Intervenções psicoeducacionais. Resiliência. Psicologia Positiva.This article intends to contribute with reflections on the role of educators in initiatives of positive psychoeducational interventions in situations characterized by psychosocial risks. Thus, the concept of positive interventions will be presented, based on the assumptions of Positive Psychology and the phenomenon of resilience. It will be argued that the appreciative and optimistic view of the professional educator in contexts of vulnerability requires good practices and resilience mentoring that set up standards of respectful and supportive professional relationships. These can be preventive of socially toxic environments and help in protecting and preventing the innumerable threats to the human development of children, adolescents and their families. Two examples of positive intervention practices in the school context and their results will be presented.El presente artículo pretende contribuir con reflexiones acerca del papel de los educadores en iniciativas de intervenciones psicoeducativas positivas en situaciones caracterizadas por riesgos psicosociales. Para ello, se presentará el concepto de intervenciones positivas, balizado por supuestos de la Psicología Positiva y por el fenómeno de resiliencia. Se argumentará que la mirada apreciativa y optimista del profesional educador en contextos de vulnerabilidad requiere prácticas de buenos tratos y de tutoría de resiliencia que configuran patrones de relaciones profesionales respetuosas y solidarias. Estas pueden ser preventivas de ambientes socialmente tóxicos y auxiliar en la protección y prevención de las innumerables amenazas al desarrollo humano de niños, adolescentes y de sus familias. Se presentarán dos ejemplos de prácticas de intervención positiva en el contexto escolar y sus respectivos resultados.O presente artigo pretende contribuir com reflexões acerca do papel dos educadores em iniciativas de intervenções psicoeducacionais positivas nas situações caracterizadas por riscos psicossociais. Para tanto, apresenta-se o conceito de intervenções positivas, balizado por pressupostos da Psicologia Positiva e pelo fenômeno de resiliência. Argumenta-se que o olhar apreciativo e otimista do profissional educador em contextos de vulnerabilidade requer práticas de bons tratos e de tutoria de resiliência que configuram padrões de relações profissionais respeitosas e solidárias. Estas podem ser preventivas de ambientes socialmente tóxicos e auxiliar na proteção e prevenção das inúmeras ameaças ao desenvolvimento humano de crianças, adolescentes e de suas famílias. São apresentados dois exemplos de práticas de intervenção positiva no contexto escolar e seus respectivos resultados.Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPolíticas e práticas de formaçãoapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2976610.15448/1981-2582.2018.1.29766Educação; Vol. 41 No. 1 (2018): Dossier – The construction of teacher professionalism: the person in formation; 83-92Educação; Vol. 41 Núm. 1 (2018): Dossier - La construcción de la profesionalidad docente: la persona en formación; 83-92Educação; v. 41 n. 1 (2018): Dossiê – A construção da profissionalidade docente: a pessoa em formação; 83-921981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2018.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29766/16850Copyright (c) 2018 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessYunes, Maria Angela MattarFernandes, GrazielliWeschenfelder, Gelson Vanderlei2018-06-28T16:28:59Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29766Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2018-06-28T16:28:59Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Positive psychoeducational interventions to promote resilience: the educator as a developmental tutor Intervenciones psicoeducacionales positivas para promoción de resiliencia: profesional de educación como tutor de desarollo Intervenções psicoeducacionais positivas para promoção de resiliência: o profissional da educação como tutor de desenvolvimento |
title |
Positive psychoeducational interventions to promote resilience: the educator as a developmental tutor |
spellingShingle |
Positive psychoeducational interventions to promote resilience: the educator as a developmental tutor Yunes, Maria Angela Mattar Psychoeducational interventions. Resilience. Positive Psychology. Intervenciones psicoeducativas. Resiliencia. Psicología Positiva. Intervenções psicoeducacionais. Resiliência. Psicologia Positiva. |
title_short |
Positive psychoeducational interventions to promote resilience: the educator as a developmental tutor |
title_full |
Positive psychoeducational interventions to promote resilience: the educator as a developmental tutor |
title_fullStr |
Positive psychoeducational interventions to promote resilience: the educator as a developmental tutor |
title_full_unstemmed |
Positive psychoeducational interventions to promote resilience: the educator as a developmental tutor |
title_sort |
Positive psychoeducational interventions to promote resilience: the educator as a developmental tutor |
author |
Yunes, Maria Angela Mattar |
author_facet |
Yunes, Maria Angela Mattar Fernandes, Grazielli Weschenfelder, Gelson Vanderlei |
author_role |
author |
author2 |
Fernandes, Grazielli Weschenfelder, Gelson Vanderlei |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Yunes, Maria Angela Mattar Fernandes, Grazielli Weschenfelder, Gelson Vanderlei |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psychoeducational interventions. Resilience. Positive Psychology. Intervenciones psicoeducativas. Resiliencia. Psicología Positiva. Intervenções psicoeducacionais. Resiliência. Psicologia Positiva. |
topic |
Psychoeducational interventions. Resilience. Positive Psychology. Intervenciones psicoeducativas. Resiliencia. Psicología Positiva. Intervenções psicoeducacionais. Resiliência. Psicologia Positiva. |
description |
This article intends to contribute with reflections on the role of educators in initiatives of positive psychoeducational interventions in situations characterized by psychosocial risks. Thus, the concept of positive interventions will be presented, based on the assumptions of Positive Psychology and the phenomenon of resilience. It will be argued that the appreciative and optimistic view of the professional educator in contexts of vulnerability requires good practices and resilience mentoring that set up standards of respectful and supportive professional relationships. These can be preventive of socially toxic environments and help in protecting and preventing the innumerable threats to the human development of children, adolescents and their families. Two examples of positive intervention practices in the school context and their results will be presented. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Políticas e práticas de formação |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29766 10.15448/1981-2582.2018.1.29766 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29766 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2018.1.29766 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29766/16850 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 41 No. 1 (2018): Dossier – The construction of teacher professionalism: the person in formation; 83-92 Educação; Vol. 41 Núm. 1 (2018): Dossier - La construcción de la profesionalidad docente: la persona en formación; 83-92 Educação; v. 41 n. 1 (2018): Dossiê – A construção da profissionalidade docente: a pessoa em formação; 83-92 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2018.1 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128745381986304 |