Positive psychoeducational interventions to promote resilience: the educator as a developmental tutor

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Yunes, Maria Angela Mattar
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Fernandes, Grazielli, Weschenfelder, Gelson Vanderlei
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29766
Resumo: This article intends to contribute with reflections on the role of educators in initiatives of positive psychoeducational interventions in situations characterized by psychosocial risks. Thus, the concept of positive interventions will be presented, based on the assumptions of Positive Psychology and the phenomenon of resilience. It will be argued that the appreciative and optimistic view of the professional educator in contexts of vulnerability requires good practices and resilience mentoring that set up standards of respectful and supportive professional relationships. These can be preventive of socially toxic environments and help in protecting and preventing the innumerable threats to the human development of children, adolescents and their families. Two examples of positive intervention practices in the school context and their results will be presented.
id PUC_RS-18_b0025a1c228ceff6a057636bfcf547e4
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29766
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Positive psychoeducational interventions to promote resilience: the educator as a developmental tutorIntervenciones psicoeducacionales positivas para promoción de resiliencia: profesional de educación como tutor de desarolloIntervenções psicoeducacionais positivas para promoção de resiliência: o profissional da educação como tutor de desenvolvimentoPsychoeducational interventions. Resilience. Positive Psychology.Intervenciones psicoeducativas. Resiliencia. Psicología Positiva.Intervenções psicoeducacionais. Resiliência. Psicologia Positiva.This article intends to contribute with reflections on the role of educators in initiatives of positive psychoeducational interventions in situations characterized by psychosocial risks. Thus, the concept of positive interventions will be presented, based on the assumptions of Positive Psychology and the phenomenon of resilience. It will be argued that the appreciative and optimistic view of the professional educator in contexts of vulnerability requires good practices and resilience mentoring that set up standards of respectful and supportive professional relationships. These can be preventive of socially toxic environments and help in protecting and preventing the innumerable threats to the human development of children, adolescents and their families. Two examples of positive intervention practices in the school context and their results will be presented.El presente artículo pretende contribuir con reflexiones acerca del papel de los educadores en iniciativas de intervenciones psicoeducativas positivas en situaciones caracterizadas por riesgos psicosociales. Para ello, se presentará el concepto de intervenciones positivas, balizado por supuestos de la Psicología Positiva y por el fenómeno  de resiliencia. Se argumentará que la mirada apreciativa y optimista del profesional educador en contextos de vulnerabilidad requiere prácticas de buenos tratos y de tutoría de resiliencia que configuran patrones de relaciones profesionales respetuosas y solidarias. Estas pueden ser preventivas de ambientes socialmente tóxicos y auxiliar en la protección y prevención de las innumerables amenazas al desarrollo humano de niños, adolescentes y de sus familias. Se presentarán dos ejemplos de prácticas de intervención positiva en el contexto escolar y sus respectivos resultados.O presente artigo pretende contribuir com reflexões acerca do papel dos educadores em iniciativas de intervenções psicoeducacionais positivas nas situações caracterizadas por riscos psicossociais. Para tanto, apresenta-se o conceito de intervenções positivas, balizado por pressupostos da Psicologia Positiva e pelo fenômeno de resiliência. Argumenta-se que o olhar apreciativo e otimista do profissional educador em contextos de vulnerabilidade requer práticas de bons tratos e de tutoria de resiliência que configuram padrões de relações profissionais respeitosas e solidárias. Estas podem ser preventivas de ambientes socialmente tóxicos e auxiliar na proteção e prevenção das inúmeras ameaças ao desenvolvimento humano de crianças, adolescentes e de suas famílias. São apresentados dois exemplos de práticas de intervenção positiva no contexto escolar e seus respectivos resultados.Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPolíticas e práticas de formaçãoapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2976610.15448/1981-2582.2018.1.29766Educação; Vol. 41 No. 1 (2018): Dossier – The construction of teacher professionalism: the person in formation; 83-92Educação; Vol. 41 Núm. 1 (2018): Dossier - La construcción de la profesionalidad docente: la persona en formación; 83-92Educação; v. 41 n. 1 (2018): Dossiê – A construção da profissionalidade docente: a pessoa em formação; 83-921981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2018.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29766/16850Copyright (c) 2018 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessYunes, Maria Angela MattarFernandes, GrazielliWeschenfelder, Gelson Vanderlei2018-06-28T16:28:59Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29766Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2018-06-28T16:28:59Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Positive psychoeducational interventions to promote resilience: the educator as a developmental tutor
Intervenciones psicoeducacionales positivas para promoción de resiliencia: profesional de educación como tutor de desarollo
Intervenções psicoeducacionais positivas para promoção de resiliência: o profissional da educação como tutor de desenvolvimento
title Positive psychoeducational interventions to promote resilience: the educator as a developmental tutor
spellingShingle Positive psychoeducational interventions to promote resilience: the educator as a developmental tutor
Yunes, Maria Angela Mattar
Psychoeducational interventions. Resilience. Positive Psychology.
Intervenciones psicoeducativas. Resiliencia. Psicología Positiva.
Intervenções psicoeducacionais. Resiliência. Psicologia Positiva.
title_short Positive psychoeducational interventions to promote resilience: the educator as a developmental tutor
title_full Positive psychoeducational interventions to promote resilience: the educator as a developmental tutor
title_fullStr Positive psychoeducational interventions to promote resilience: the educator as a developmental tutor
title_full_unstemmed Positive psychoeducational interventions to promote resilience: the educator as a developmental tutor
title_sort Positive psychoeducational interventions to promote resilience: the educator as a developmental tutor
author Yunes, Maria Angela Mattar
author_facet Yunes, Maria Angela Mattar
Fernandes, Grazielli
Weschenfelder, Gelson Vanderlei
author_role author
author2 Fernandes, Grazielli
Weschenfelder, Gelson Vanderlei
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Yunes, Maria Angela Mattar
Fernandes, Grazielli
Weschenfelder, Gelson Vanderlei
dc.subject.por.fl_str_mv Psychoeducational interventions. Resilience. Positive Psychology.
Intervenciones psicoeducativas. Resiliencia. Psicología Positiva.
Intervenções psicoeducacionais. Resiliência. Psicologia Positiva.
topic Psychoeducational interventions. Resilience. Positive Psychology.
Intervenciones psicoeducativas. Resiliencia. Psicología Positiva.
Intervenções psicoeducacionais. Resiliência. Psicologia Positiva.
description This article intends to contribute with reflections on the role of educators in initiatives of positive psychoeducational interventions in situations characterized by psychosocial risks. Thus, the concept of positive interventions will be presented, based on the assumptions of Positive Psychology and the phenomenon of resilience. It will be argued that the appreciative and optimistic view of the professional educator in contexts of vulnerability requires good practices and resilience mentoring that set up standards of respectful and supportive professional relationships. These can be preventive of socially toxic environments and help in protecting and preventing the innumerable threats to the human development of children, adolescents and their families. Two examples of positive intervention practices in the school context and their results will be presented.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Políticas e práticas de formação
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29766
10.15448/1981-2582.2018.1.29766
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29766
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2018.1.29766
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29766/16850
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 41 No. 1 (2018): Dossier – The construction of teacher professionalism: the person in formation; 83-92
Educação; Vol. 41 Núm. 1 (2018): Dossier - La construcción de la profesionalidad docente: la persona en formación; 83-92
Educação; v. 41 n. 1 (2018): Dossiê – A construção da profissionalidade docente: a pessoa em formação; 83-92
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2018.1
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128745381986304