Portuguese education in multicultural contexts: A study based on teachers’ training reports

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ançã, Maria Helena
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/32812
Resumo: Portuguese society, like other European societies, became multicultural, a phenomenon that extended to School. Thus, and starting from plural school contexts, we intended to analyze how seven students from a Masters in Teaching at the University A developed their empirical study in Basic School (BS) where they carried out a Pedagogical Internship: thematics, methodological options and contributions to Portuguese Education. The final product of this work is configured as the Teachers’ Training Reports or Master’s Report. The results point to themes closer to linguistic and cultural diversity and less to the reflection on Portuguese; the methodological options are qualitative; finally, the study emphasizes the importance attributed to the language factor by the BS’s pupils, that is, their perceptions about languages (known/ unknown language, near / distant language) tend to approach or alienate foreign pupils.
id PUC_RS-18_bcf851128755116b451e595930752a7f
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/32812
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Portuguese education in multicultural contexts: A study based on teachers’ training reportsLa educación en portugués en Contextos Multiculturales: Un estudio a partir de informes de prácticasA educação em português em contextos multiculturais: Um estudo a partir de relatórios de estágioeducation in portugueseimmigrationlinguistic and cultural diversityteachers’ training reportsEducação em PortuguêsImigraçãoDiversidade Linguística e Culturalrelatórios de estágioeducación en portuguésinmigracióndiversidad lingüística y culturalinformes de prácticasPortuguese society, like other European societies, became multicultural, a phenomenon that extended to School. Thus, and starting from plural school contexts, we intended to analyze how seven students from a Masters in Teaching at the University A developed their empirical study in Basic School (BS) where they carried out a Pedagogical Internship: thematics, methodological options and contributions to Portuguese Education. The final product of this work is configured as the Teachers’ Training Reports or Master’s Report. The results point to themes closer to linguistic and cultural diversity and less to the reflection on Portuguese; the methodological options are qualitative; finally, the study emphasizes the importance attributed to the language factor by the BS’s pupils, that is, their perceptions about languages (known/ unknown language, near / distant language) tend to approach or alienate foreign pupils.La sociedad portuguesa, al igual que otras sociedades europeas, fue convirtiéndose en una sociedad multicultural, un fenómeno que se ha extendido a la Escuela. En este este ámbito, y partiendo de contextos escolares plurales, nos proponemos analizar cómo siete estudiantes del grado de Maestría en Educación de la Universidad A desarrollaron sus estudios empíricos en las Escuelas de Enseñanza Básica (EB) donde realizaron sus Prácticas Pedagógicas: temas, opciones metodológicas, contribuciones a la Educación en Portugués. El producto final de este trabajo se configura en Informes de Práctica o Tesis de Maestría. Los resultados apuntan a temas sobre la diversidad lingüística y cultural y menos sobre la reflexión sobre la lengua portuguesa; las opciones metodológicas son de naturaleza cualitativa; los estudios destacan la importancia atribuida el factor lengua por los alumnos de la EB, es decir, sus percepciones sobre las lenguas (lengua conocida/desconocida, próxima/lejana) son determinantes para la aproximación a alumnos extranjeros o para su distanciamiento.A sociedade portuguesa, como as outras sociedades europeias, foi-se tornando multicultural, fenómeno que se estendeu à Escola. Neste âmbito, e partindo de contextos escolares plurais, pretendemos analisar como sete estudantes de um Mestrado em Ensino, da Universidade A, desenvolveram o seu estudo empírico em escolas do Ensino Básico (EB), onde realizaram o Estágio Pedagógico: temáticas, opções metodológicas e contributos para a Educação em Português, configurando-se o produto final deste trabalho como o Relatório de Estágio/de Mestrado. Os resultados apontam para temáticas mais próximas da diversidade linguística e cultural e menos para a reflexão sobre o Português; as opções metodológicas são de natureza qualitativa, por se tratar de investigações educativas em línguas; por fim, os estudos destacam a importância atribuída ao fator ‘língua’ pelos alunos do EB, ou seja, as suas perceções sobre as línguas (língua conhecida/desconhecida, próxima/distante) que os aproximaçam ou  afastam dos alunos estrangeiros.Editora da PUCRS - ediPUCRS2021-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/3281210.15448/1981-2582.2021.1.32812Educação; Vol. 44 No. 1 (2021); e32812Educação; Vol. 44 Núm. 1 (2021); e32812Educação; v. 44 n. 1 (2021); e328121981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2021.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/32812/26857Copyright (c) 2021 Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAnçã, Maria Helena2021-06-21T16:49:50Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/32812Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-06-21T16:49:50Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Portuguese education in multicultural contexts: A study based on teachers’ training reports
La educación en portugués en Contextos Multiculturales: Un estudio a partir de informes de prácticas
A educação em português em contextos multiculturais: Um estudo a partir de relatórios de estágio
title Portuguese education in multicultural contexts: A study based on teachers’ training reports
spellingShingle Portuguese education in multicultural contexts: A study based on teachers’ training reports
Ançã, Maria Helena
education in portuguese
immigration
linguistic and cultural diversity
teachers’ training reports
Educação em Português
Imigração
Diversidade Linguística e Cultural
relatórios de estágio
educación en portugués
inmigración
diversidad lingüística y cultural
informes de prácticas
title_short Portuguese education in multicultural contexts: A study based on teachers’ training reports
title_full Portuguese education in multicultural contexts: A study based on teachers’ training reports
title_fullStr Portuguese education in multicultural contexts: A study based on teachers’ training reports
title_full_unstemmed Portuguese education in multicultural contexts: A study based on teachers’ training reports
title_sort Portuguese education in multicultural contexts: A study based on teachers’ training reports
author Ançã, Maria Helena
author_facet Ançã, Maria Helena
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ançã, Maria Helena
dc.subject.por.fl_str_mv education in portuguese
immigration
linguistic and cultural diversity
teachers’ training reports
Educação em Português
Imigração
Diversidade Linguística e Cultural
relatórios de estágio
educación en portugués
inmigración
diversidad lingüística y cultural
informes de prácticas
topic education in portuguese
immigration
linguistic and cultural diversity
teachers’ training reports
Educação em Português
Imigração
Diversidade Linguística e Cultural
relatórios de estágio
educación en portugués
inmigración
diversidad lingüística y cultural
informes de prácticas
description Portuguese society, like other European societies, became multicultural, a phenomenon that extended to School. Thus, and starting from plural school contexts, we intended to analyze how seven students from a Masters in Teaching at the University A developed their empirical study in Basic School (BS) where they carried out a Pedagogical Internship: thematics, methodological options and contributions to Portuguese Education. The final product of this work is configured as the Teachers’ Training Reports or Master’s Report. The results point to themes closer to linguistic and cultural diversity and less to the reflection on Portuguese; the methodological options are qualitative; finally, the study emphasizes the importance attributed to the language factor by the BS’s pupils, that is, their perceptions about languages (known/ unknown language, near / distant language) tend to approach or alienate foreign pupils.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/32812
10.15448/1981-2582.2021.1.32812
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/32812
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2021.1.32812
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/32812/26857
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 44 No. 1 (2021); e32812
Educação; Vol. 44 Núm. 1 (2021); e32812
Educação; v. 44 n. 1 (2021); e32812
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2021.1
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128745503621120