Portuguese education in multicultural contexts: A study based on teachers’ training reports
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/32812 |
Resumo: | Portuguese society, like other European societies, became multicultural, a phenomenon that extended to School. Thus, and starting from plural school contexts, we intended to analyze how seven students from a Masters in Teaching at the University A developed their empirical study in Basic School (BS) where they carried out a Pedagogical Internship: thematics, methodological options and contributions to Portuguese Education. The final product of this work is configured as the Teachers’ Training Reports or Master’s Report. The results point to themes closer to linguistic and cultural diversity and less to the reflection on Portuguese; the methodological options are qualitative; finally, the study emphasizes the importance attributed to the language factor by the BS’s pupils, that is, their perceptions about languages (known/ unknown language, near / distant language) tend to approach or alienate foreign pupils. |
id |
PUC_RS-18_bcf851128755116b451e595930752a7f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/32812 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Portuguese education in multicultural contexts: A study based on teachers’ training reportsLa educación en portugués en Contextos Multiculturales: Un estudio a partir de informes de prácticasA educação em português em contextos multiculturais: Um estudo a partir de relatórios de estágioeducation in portugueseimmigrationlinguistic and cultural diversityteachers’ training reportsEducação em PortuguêsImigraçãoDiversidade Linguística e Culturalrelatórios de estágioeducación en portuguésinmigracióndiversidad lingüística y culturalinformes de prácticasPortuguese society, like other European societies, became multicultural, a phenomenon that extended to School. Thus, and starting from plural school contexts, we intended to analyze how seven students from a Masters in Teaching at the University A developed their empirical study in Basic School (BS) where they carried out a Pedagogical Internship: thematics, methodological options and contributions to Portuguese Education. The final product of this work is configured as the Teachers’ Training Reports or Master’s Report. The results point to themes closer to linguistic and cultural diversity and less to the reflection on Portuguese; the methodological options are qualitative; finally, the study emphasizes the importance attributed to the language factor by the BS’s pupils, that is, their perceptions about languages (known/ unknown language, near / distant language) tend to approach or alienate foreign pupils.La sociedad portuguesa, al igual que otras sociedades europeas, fue convirtiéndose en una sociedad multicultural, un fenómeno que se ha extendido a la Escuela. En este este ámbito, y partiendo de contextos escolares plurales, nos proponemos analizar cómo siete estudiantes del grado de Maestría en Educación de la Universidad A desarrollaron sus estudios empíricos en las Escuelas de Enseñanza Básica (EB) donde realizaron sus Prácticas Pedagógicas: temas, opciones metodológicas, contribuciones a la Educación en Portugués. El producto final de este trabajo se configura en Informes de Práctica o Tesis de Maestría. Los resultados apuntan a temas sobre la diversidad lingüística y cultural y menos sobre la reflexión sobre la lengua portuguesa; las opciones metodológicas son de naturaleza cualitativa; los estudios destacan la importancia atribuida el factor lengua por los alumnos de la EB, es decir, sus percepciones sobre las lenguas (lengua conocida/desconocida, próxima/lejana) son determinantes para la aproximación a alumnos extranjeros o para su distanciamiento.A sociedade portuguesa, como as outras sociedades europeias, foi-se tornando multicultural, fenómeno que se estendeu à Escola. Neste âmbito, e partindo de contextos escolares plurais, pretendemos analisar como sete estudantes de um Mestrado em Ensino, da Universidade A, desenvolveram o seu estudo empírico em escolas do Ensino Básico (EB), onde realizaram o Estágio Pedagógico: temáticas, opções metodológicas e contributos para a Educação em Português, configurando-se o produto final deste trabalho como o Relatório de Estágio/de Mestrado. Os resultados apontam para temáticas mais próximas da diversidade linguística e cultural e menos para a reflexão sobre o Português; as opções metodológicas são de natureza qualitativa, por se tratar de investigações educativas em línguas; por fim, os estudos destacam a importância atribuída ao fator ‘língua’ pelos alunos do EB, ou seja, as suas perceções sobre as línguas (língua conhecida/desconhecida, próxima/distante) que os aproximaçam ou afastam dos alunos estrangeiros.Editora da PUCRS - ediPUCRS2021-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/3281210.15448/1981-2582.2021.1.32812Educação; Vol. 44 No. 1 (2021); e32812Educação; Vol. 44 Núm. 1 (2021); e32812Educação; v. 44 n. 1 (2021); e328121981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2021.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/32812/26857Copyright (c) 2021 Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAnçã, Maria Helena2021-06-21T16:49:50Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/32812Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-06-21T16:49:50Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Portuguese education in multicultural contexts: A study based on teachers’ training reports La educación en portugués en Contextos Multiculturales: Un estudio a partir de informes de prácticas A educação em português em contextos multiculturais: Um estudo a partir de relatórios de estágio |
title |
Portuguese education in multicultural contexts: A study based on teachers’ training reports |
spellingShingle |
Portuguese education in multicultural contexts: A study based on teachers’ training reports Ançã, Maria Helena education in portuguese immigration linguistic and cultural diversity teachers’ training reports Educação em Português Imigração Diversidade Linguística e Cultural relatórios de estágio educación en portugués inmigración diversidad lingüística y cultural informes de prácticas |
title_short |
Portuguese education in multicultural contexts: A study based on teachers’ training reports |
title_full |
Portuguese education in multicultural contexts: A study based on teachers’ training reports |
title_fullStr |
Portuguese education in multicultural contexts: A study based on teachers’ training reports |
title_full_unstemmed |
Portuguese education in multicultural contexts: A study based on teachers’ training reports |
title_sort |
Portuguese education in multicultural contexts: A study based on teachers’ training reports |
author |
Ançã, Maria Helena |
author_facet |
Ançã, Maria Helena |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ançã, Maria Helena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
education in portuguese immigration linguistic and cultural diversity teachers’ training reports Educação em Português Imigração Diversidade Linguística e Cultural relatórios de estágio educación en portugués inmigración diversidad lingüística y cultural informes de prácticas |
topic |
education in portuguese immigration linguistic and cultural diversity teachers’ training reports Educação em Português Imigração Diversidade Linguística e Cultural relatórios de estágio educación en portugués inmigración diversidad lingüística y cultural informes de prácticas |
description |
Portuguese society, like other European societies, became multicultural, a phenomenon that extended to School. Thus, and starting from plural school contexts, we intended to analyze how seven students from a Masters in Teaching at the University A developed their empirical study in Basic School (BS) where they carried out a Pedagogical Internship: thematics, methodological options and contributions to Portuguese Education. The final product of this work is configured as the Teachers’ Training Reports or Master’s Report. The results point to themes closer to linguistic and cultural diversity and less to the reflection on Portuguese; the methodological options are qualitative; finally, the study emphasizes the importance attributed to the language factor by the BS’s pupils, that is, their perceptions about languages (known/ unknown language, near / distant language) tend to approach or alienate foreign pupils. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/32812 10.15448/1981-2582.2021.1.32812 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/32812 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2021.1.32812 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/32812/26857 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 44 No. 1 (2021); e32812 Educação; Vol. 44 Núm. 1 (2021); e32812 Educação; v. 44 n. 1 (2021); e32812 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2021.1 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128745503621120 |