Discourses on digital inclusion
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21771 |
Resumo: | The present article aims at questions concerning discourses on digital inclusion and is structured into four sections. The first one comprises a set of reflections about the title and the keywords in the context of the specific theme. The second is devoted to discourse analysis as theoretical-methodological alternative to approach digital inclusion object. The third discusses the pair inclusion/exclusion, questioning the assumption that the first element will overcome what has been put as digital divide, in several senses of the expression. Finally, the fourth section explores the analysis of ‘inclusion’ as a lexical choice in multiple combinations. |
id |
PUC_RS-18_be73f8963bc4773493a1c956426c13cd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21771 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Discourses on digital inclusionDiscursos acerca de la inclusión digitalDiscursos sobre a inclusão digitalDiscourse analysis. Information and communication technology. Democratization.Análisis del discurso. Tecnología de la información y de la comunicación. Democratización.Análise de discurso. Tecnologia da informação e da comunicação. Democratização.The present article aims at questions concerning discourses on digital inclusion and is structured into four sections. The first one comprises a set of reflections about the title and the keywords in the context of the specific theme. The second is devoted to discourse analysis as theoretical-methodological alternative to approach digital inclusion object. The third discusses the pair inclusion/exclusion, questioning the assumption that the first element will overcome what has been put as digital divide, in several senses of the expression. Finally, the fourth section explores the analysis of ‘inclusion’ as a lexical choice in multiple combinations.El presente artículo encamina cuestiones relativas a los discursos acerca de la inclusión digital y está estructurado en cuatro secciones. La primera de ellas compone un conjunto de reflexiones acerca del título y de las palabras clave, en el contexto del tema específico. La segunda se dedica al análisis de discurso en la condición de alternativa teórico-metodológica para la aproximación del objeto inclusión digital. La tercera discute el par inclusión/ exclusión, cuestionando la suposición de que el primer elemento venga a superar lo que ha sido puesto como divisor digital, en los varios sentidos de la expresión. Finalmente, la cuarta sección sistematiza el análisis de la inclusión como elección lexical en múltiples combinaciones.O presente artigo visa ao encaminhamento de questões relativas aos discursos acerca da inclusão digital e está estruturado em quatro seções. A primeira delas compreende um conjunto de reflexões acerca do título e das palavras-chave, no contexto da temática específica. A segunda é dedicada à análise de discurso na condição de alternativa teórico-metodológica para a aproximação do objeto inclusão digital. A terceira discute o par inclusão/exclusão, questionando o pressuposto de que o primeiro elemento venha a superar o que tem sido posto como divisor digital nos vários sentidos assumidos pela expressão. Finalmente, a quarta seção sistematiza a análise da inclusãocomo escolha lexical em múltiplas combinações.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-02-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2177110.15448/1981-2582.2015.3.21771Educação; Vol. 38 No. 3 (2015): Dossier - In/exclusion and Digital Education; 319-328Educação; Vol. 38 Núm. 3 (2015): Dosier - En/exclusión y Educación Digital; 319-328Educação; v. 38 n. 3 (2015): Dossiê - In/exclusão Digital e Educação; 319-3281981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2015.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21771/14083Copyright (c) 2016 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarreto, Raquel Goulart2016-04-11T18:47:57Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21771Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2016-04-11T18:47:57Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Discourses on digital inclusion Discursos acerca de la inclusión digital Discursos sobre a inclusão digital |
title |
Discourses on digital inclusion |
spellingShingle |
Discourses on digital inclusion Barreto, Raquel Goulart Discourse analysis. Information and communication technology. Democratization. Análisis del discurso. Tecnología de la información y de la comunicación. Democratización. Análise de discurso. Tecnologia da informação e da comunicação. Democratização. |
title_short |
Discourses on digital inclusion |
title_full |
Discourses on digital inclusion |
title_fullStr |
Discourses on digital inclusion |
title_full_unstemmed |
Discourses on digital inclusion |
title_sort |
Discourses on digital inclusion |
author |
Barreto, Raquel Goulart |
author_facet |
Barreto, Raquel Goulart |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barreto, Raquel Goulart |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Discourse analysis. Information and communication technology. Democratization. Análisis del discurso. Tecnología de la información y de la comunicación. Democratización. Análise de discurso. Tecnologia da informação e da comunicação. Democratização. |
topic |
Discourse analysis. Information and communication technology. Democratization. Análisis del discurso. Tecnología de la información y de la comunicación. Democratización. Análise de discurso. Tecnologia da informação e da comunicação. Democratização. |
description |
The present article aims at questions concerning discourses on digital inclusion and is structured into four sections. The first one comprises a set of reflections about the title and the keywords in the context of the specific theme. The second is devoted to discourse analysis as theoretical-methodological alternative to approach digital inclusion object. The third discusses the pair inclusion/exclusion, questioning the assumption that the first element will overcome what has been put as digital divide, in several senses of the expression. Finally, the fourth section explores the analysis of ‘inclusion’ as a lexical choice in multiple combinations. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-02-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21771 10.15448/1981-2582.2015.3.21771 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21771 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2015.3.21771 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21771/14083 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 38 No. 3 (2015): Dossier - In/exclusion and Digital Education; 319-328 Educação; Vol. 38 Núm. 3 (2015): Dosier - En/exclusión y Educación Digital; 319-328 Educação; v. 38 n. 3 (2015): Dossiê - In/exclusão Digital e Educação; 319-328 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2015.3 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128744702509056 |