Discourses on digital inclusion

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barreto, Raquel Goulart
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21771
Resumo: The present article aims at questions concerning discourses on digital inclusion and is structured into four sections. The first one comprises a set of reflections about the title and the keywords in the context of the specific theme. The second is devoted to discourse analysis as theoretical-methodological alternative to approach digital inclusion object. The third discusses the pair inclusion/exclusion, questioning the assumption that the first element will overcome what has been put as digital divide, in several senses of the expression. Finally, the fourth section explores the analysis of ‘inclusion’ as a lexical choice in multiple combinations.
id PUC_RS-18_be73f8963bc4773493a1c956426c13cd
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21771
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Discourses on digital inclusionDiscursos acerca de la inclusión digitalDiscursos sobre a inclusão digitalDiscourse analysis. Information and communication technology. Democratization.Análisis del discurso. Tecnología de la información y de la comunicación. Democratización.Análise de discurso. Tecnologia da informação e da comunicação. Democratização.The present article aims at questions concerning discourses on digital inclusion and is structured into four sections. The first one comprises a set of reflections about the title and the keywords in the context of the specific theme. The second is devoted to discourse analysis as theoretical-methodological alternative to approach digital inclusion object. The third discusses the pair inclusion/exclusion, questioning the assumption that the first element will overcome what has been put as digital divide, in several senses of the expression. Finally, the fourth section explores the analysis of ‘inclusion’ as a lexical choice in multiple combinations.El presente artículo encamina cuestiones relativas a los discursos acerca de la inclusión digital y está estructurado en cuatro secciones. La primera de ellas compone un conjunto de reflexiones acerca del título y de las palabras clave, en el contexto del tema específico. La segunda se dedica al análisis de discurso en la condición de alternativa teórico-metodológica para la aproximación del objeto inclusión digital. La tercera discute el par inclusión/ exclusión, cuestionando la suposición de que el primer elemento venga a superar lo que ha sido puesto como divisor digital, en los varios sentidos de la expresión. Finalmente, la cuarta sección sistematiza el análisis de la inclusión como elección lexical en múltiples combinaciones.O presente artigo visa ao encaminhamento de questões relativas aos discursos acerca da inclusão digital e está estruturado em quatro seções. A primeira delas compreende um conjunto de reflexões acerca do título e das palavras-chave, no contexto da temática específica. A segunda é dedicada à análise de discurso na condição de alternativa teórico-metodológica para a aproximação do objeto inclusão digital. A terceira discute o par inclusão/exclusão, questionando o pressuposto de que o primeiro elemento venha a superar o que tem sido posto como divisor digital nos vários sentidos assumidos pela expressão. Finalmente, a quarta seção sistematiza a análise da inclusãocomo escolha lexical em múltiplas combinações.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-02-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2177110.15448/1981-2582.2015.3.21771Educação; Vol. 38 No. 3 (2015): Dossier - In/exclusion and Digital Education; 319-328Educação; Vol. 38 Núm. 3 (2015): Dosier - En/exclusión y Educación Digital; 319-328Educação; v. 38 n. 3 (2015): Dossiê - In/exclusão Digital e Educação; 319-3281981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2015.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21771/14083Copyright (c) 2016 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarreto, Raquel Goulart2016-04-11T18:47:57Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21771Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2016-04-11T18:47:57Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Discourses on digital inclusion
Discursos acerca de la inclusión digital
Discursos sobre a inclusão digital
title Discourses on digital inclusion
spellingShingle Discourses on digital inclusion
Barreto, Raquel Goulart
Discourse analysis. Information and communication technology. Democratization.
Análisis del discurso. Tecnología de la información y de la comunicación. Democratización.
Análise de discurso. Tecnologia da informação e da comunicação. Democratização.
title_short Discourses on digital inclusion
title_full Discourses on digital inclusion
title_fullStr Discourses on digital inclusion
title_full_unstemmed Discourses on digital inclusion
title_sort Discourses on digital inclusion
author Barreto, Raquel Goulart
author_facet Barreto, Raquel Goulart
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barreto, Raquel Goulart
dc.subject.por.fl_str_mv Discourse analysis. Information and communication technology. Democratization.
Análisis del discurso. Tecnología de la información y de la comunicación. Democratización.
Análise de discurso. Tecnologia da informação e da comunicação. Democratização.
topic Discourse analysis. Information and communication technology. Democratization.
Análisis del discurso. Tecnología de la información y de la comunicación. Democratización.
Análise de discurso. Tecnologia da informação e da comunicação. Democratização.
description The present article aims at questions concerning discourses on digital inclusion and is structured into four sections. The first one comprises a set of reflections about the title and the keywords in the context of the specific theme. The second is devoted to discourse analysis as theoretical-methodological alternative to approach digital inclusion object. The third discusses the pair inclusion/exclusion, questioning the assumption that the first element will overcome what has been put as digital divide, in several senses of the expression. Finally, the fourth section explores the analysis of ‘inclusion’ as a lexical choice in multiple combinations.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-02-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21771
10.15448/1981-2582.2015.3.21771
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21771
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2015.3.21771
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21771/14083
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 38 No. 3 (2015): Dossier - In/exclusion and Digital Education; 319-328
Educação; Vol. 38 Núm. 3 (2015): Dosier - En/exclusión y Educación Digital; 319-328
Educação; v. 38 n. 3 (2015): Dossiê - In/exclusão Digital e Educação; 319-328
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2015.3
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744702509056